Hingstval till döttrar efter Quite Easy,Cardento

Sv: Hingstval till döttrar efter Quite Easy,Cardento

Slira: Eftersom att jag har lovat att svara i den här tråden så ber jag att få återkomma senare idag. Jag har nämligen klantat till det rejält med vår hemsida :crazy: och måste ta i itu med den först!

Ser dock fram med spänning mot vad ni andra svarar då jag tycker att diskussionen är intressant. Orkar för närvarande inte med att utveckla mina egna tankar då jag nu tack vare hemsidans haveri har mina funderingar på annat håll!

Vi valde Cortez till vårat Cardento-sto. Avkomman är nu 5 år och en riktig höjdare. Mycket speciell i psyket men jäklar anamma vad hon kan hoppa, och vilja och hjärta finns där inne på banan också.
Hon är lätt i kroppen.
Till samma Cardento-sto har vi också valt Maloubet de Pleville. Avkomman är nu 2 år och ja vad kan jag säga.... han är sin far upp i dagen:D

Nya ägarna till Cardento-stoet valde Hip Hop. Den avkomman har jag inte sett så jag kan inte kommentera vad det blev för något, men det sägs att den är mycket fin.

Något jag dock lagt märke till är att detta stoet inte lyser igenom på sina avkommor. Man ser tydliga Cortez eller Malle drag över avkommorna.

Vad jag skulle kombinera mitt QE-Capitol-Lord sto med väntar jag med då hon ännu bara är 1 år, men skulle (rent spekulativt) vilja kanske ha något Calido eller Contender blod.

Ser fram emot att höra vad ni andra har för intressanta ideer.
/Qbaby

Det blir bra!!
Förtydligar tråden-hingstarna skall ha haft ordentligt med ston och avkommor i sporten,även dressyrhingstar-Kanske skall vi lista hingstarna först:
Quite Easy
Cardento
Briar
Camaro M
Irco Mena
Feliciano
Master
Rambo
Robin Z
Cortez
Rubignon
Don Romantic
Don Primero
Cagliostro
De Niro
Orlando

Hej!

Jag jag har som sagt en åring e. Camaro M ue. Quite Easy som jag än så länge är mkt nöjd med, både exteriört & i temp, spec i temp, helt fantastisk att hantera...men men kanske för tidigt att uttala sig men det bådar gott, man får vara glad så länge allt går som det ska!!
Skulle kunna försöka mig på ngn bild senare (inga bilder på denna dator..)
/Helena T

Vet att Calido är mkt uppskattat till Quidam blod i SF.beskriv gärna typen och exteriören mer!!!

Du har inte funderat på Cagancho 1017?
Efter Calido | - Cabinetti | - Cottage Son xx

En mkr snygg hingst med mkt power!! :love::love:

Jag har ett Cardento - Cortez sto som jag faktiskt tänkt ta Quite easy eller Camaro M till..

Jag har ett Cardento - Cortez sto som jag faktiskt tänkt ta Quite easy eller Camaro M till..

Tycker faktiskt inte att det är något bra val till Doris någon av dem, du behöver en mindre hingst som är stabilare i sitt temperament och som är kvick och rädd om tassarna. De jag kan komma på så här på rak arm av de svenska som ligger mer åt rätt håll är Tornech el Aerline H.

Jag har seminerat mitt QE-Irco Marco-Crown Pointxx-Qantasxx sto med Balougraph. Av den anledningen:

1. att vi påbörjade seminering sent,:( Han har (lev.fölavg):)
2. Han har Superhärstamning:d
3. Han har fantastisk ridbarhet:)
4. Han har lite storlek, som kan få upp mankhöjden lite...:confused:
5. Han kan sätta lite mer linjer på detta QE sto som är lite åt det kortare hållet.

Hon har själv Hoppdiplom och är 4-år gammal, har startat och har ett par felfria rundor i 1m, men pga skada i hagen och op av en kota kommer hon inte att hinna till 4-års championat, kanske inte håller som tävlingshäst heller efter op...Hon kan vila och vara dräktig så får vi se vad som händer.

Nästa år -09 bet jag en syster e. Cardento om hon går bra på 3-års test. Hingstfunderingar påbörjade, men tar beslut senare när jag påbörjat inridning och löshoppning så jag ser fördelar och nackdelar hos henne.

Aerline H kanske är lite nära i släkten med Cortez

Men det är ju inget som är aktuellt just nu bara kul att fundera på det:)

Senast ändrad:

Jag har seminerat mitt QE-Irco Marco-Crown Pointxx-Qantasxx sto med Balougraph. Av den anledningen:

1. att vi påbörjade seminering sent,:( Han har (lev.fölavg):)
2. Han har Superhärstamning:d
3. Han har fantastisk ridbarhet:)
4. Han har lite storlek, som kan få upp mankhöjden lite...:confused:
5. Han kan sätta lite mer linjer på detta QE sto som är lite åt det kortare hållet.

Hon har själv Hoppdiplom och är 4-år gammal, har startat och har ett par felfria rundor i 1m, men pga skada i hagen och op av en kota kommer hon inte att hinna till 4-års championat, kanske inte håller som tävlingshäst heller efter op...Hon kan vila och vara dräktig så får vi se vad som händer.

Nästa år -09 bet jag en syster e. Cardento om hon går bra på 3-års test. Hingstfunderingar påbörjade, men tar beslut senare när jag påbörjat inridning och löshoppning så jag ser fördelar och nackdelar hos henne.

Alltså har jag snurrat till det helt :confused: men var det inte detta stoet du sålde på auktionen ? Har du fått tillbaka henne eller var det inte hon ?

Har köpt tillbaka henne som avelssto pga skada och op av en kota.

Tycker faktiskt inte att det är något bra val till Doris någon av dem, du behöver en mindre hingst som är stabilare i sitt temperament och som är kvick och rädd om tassarna. De jag kan komma på så här på rak arm av de svenska som ligger mer åt rätt håll är Tornech el Aerline H.

Iowa skulle kunna vara ett alternativ också, tänker jag, eller Dirco (vet dock inte hur kvick han är).

Det blir bra!!
Förtydligar tråden-hingstarna skall ha haft ordentligt med ston och avkommor i sporten,även dressyrhingstar-Kanske skall vi lista hingstarna först:
Quite Easy
Cardento
Briar
Camaro M
Irco Mena
Feliciano
Master
Rambo
Robin Z
Cortez
Rubignon
Don Romantic
Don Primero
Cagliostro
De Niro
Orlando[/QUOT

Vilka hingstar till ston efter ovanstående hingstar tror ni på?

Jag skulle inte ha något emot att ha ett sto efter Corlensky-Quite-Easy!

Ursäkta sent svar! :crazy: Det har varit lite för mycket just nu både av Bukefalos och av vår hemsida.

Cortezstoet gick till Carland. Quite Easy ston gick till Casir Ask. Cardentostoet gick till Click and Cash eller Quintender. Robin Z - Graf Grannus. Osv.

Jag hade nog provat, Quite Easy med Rubignon. Det hänger lite på hur Quite Easy stona ser ut men dom brukar ha bra gång, och med hans trevliga sätt och bärighet, kunde det vara intressant.

Jag hade nog provat, Quite Easy med Rubignon. Det hänger lite på hur Quite Easy stona ser ut men dom brukar ha bra gång, och med hans trevliga sätt och bärighet, kunde det vara intressant.
Vad har Rubignon gett?

Quite Easy kan man prova även A- dur på eller Quite Capitol.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag har ett Quite Easy-sto (egen uppfödning) som jag avlar på. 9-10 hoppning + bra gång. 9 raka led diplomston på mödernet, 4 raka led elitston från mormor och bakåt (modern fick tyvärr bara 4 avkommor, dvs inte aktuell för mer än det AB hon hade).

Hon har hittills fått 3 föl, efter hingstar som lämnat hoppavkommor som även rör sig över medel. De första två med L-blod, med medveten linjeavel på Landgraf I på den första (e. Looping) och Ladykiller xx på den andra (e. Last Liberty) samt en med Contender-blod genom Cartier (denna är dock inte min, jag har lånat ut stoet ett år). Alla tre har blivit mycket fina (och samtidigt ganska olika), med naturlig hoppvilja och mycket driv + trevlig gång.

Looping-ungen som nu är 3 år är exporterad och nu dräktig med Heartbeat - det ska bli mycket spännande att se vad som tittar ut där då Heratbeat varit på tapeten även till modern.

Hon är nu dräktig med Hip Hop, en kombination jag varit sugen på länge men han har inte förrens nu fått dra längsta strået. Han är vald till största del på sin inställning och svenska stam ihop med välmeriterade möderne. Det ska bli mycket spännande att se vad de bådas mödernen kan göra ihop :)

Till nästa år är jag sugen på Capitol/Cor de la Bryére blod, gärna genom tex. Clinton I om han fortfarande är tillgänglig i Sverige då.

Samtidigt är jag sugen på att göra om kombinationen med Last Liberty, den ångrar jag mycket att jag sålde.

Det finns så mycket kombinationer jag skulle vilja prova på henne, synd att man inte kan ta fler föl varje år :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 155
Senast: Dentaku
·
Avel Hej. Tänkt höra med er erfarna kring avel. Nu är de såhär att under olika omständigheter så har de blivit ett litet Welsh mountain och...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: Horsenerd
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 492
Avel Hej! Planen är att seminera vårt sto nästa år, har själv lite idéer om hingstval, men ville gärna få lite mer å gå på. Så säg gärna va...
Svar
4
· Visningar
1 535
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka