Hingstval Stanford - Furidant, svårklass-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 6 397
Sv: Hingstval Stanford - Furidant, svårklass-sto

Puttar nu eftersom jag lyckats lägga in en bild :p.

athena skrev:
Därför att jag prestationsavlar mot hoppning. Med ett sto som själv gått svår klass, ett flertal syskon i svår klass (alla hopp) samt en pappa som nedärvt sig främst vad gäller hoppning så är det rent ut sagt dumt att inte utnyttja de generna för att få fram en riktigt, riktigt bra hopphäst.

Ok då förstår jag. Det är intressant att läsa hur ni mer erfarna resonerar, och som dessutom har sån stenkoll på hur hingstarna förvärvar sig! Jag lär mig massor genom att följa dessa trådar :)

En halvbror till henne finns här inne på forumet (kommer naturligtvis inte på användarnamnet på hon som äger den - känner henne irl) Vet att det funnits bilder på den på dressyrforumet. (Vernon heter den vet inte om det går att söka fram). Den är e. Turban Rose, den är i alla fall mkt stöddig i modellen sedan om det kommer från far eller mor är ju svårt att säga. Verona var ju ganska lätt trots ganska stöddig hingst. Men jag skulle nog ändå passa mig för att lägga för tungt på henne. Om vi bortser från Casir som jag också tror skulle vara ett bra val och tittar på de som finns i Sverige så skulle jag föreslå att du kikar lite mer på Santa Cruz. Lätt i typen och av bra hopphästmodell, har ju inte hunnit göra så mkt men Jens brukar ju ta det ganska lugnt med sina unghästar så han kommer nog.
För övrigt tycker jag nog att det är en bristvara bland de svenska hopphingstarna just med lätta hingstar med bra storlek som samtidigt hoppar bra.

Aha :) ...här är lillebrorsan till din märr fast med Turban Rose som pappa! Har stått i samma stall ett tag som din V. Fin häst!!!

th_vka11.jpg

Här är han lite rund under betet :o :
th_v3.jpg

th_v11.jpg

Så var det ditt användarnamn var ja, kunde inte komma på det hur jag än funderade. Såg att T skulle hoppa honom i helgen, har du själv helt lagt hoppningen på hyllan ?

Halloj på dig!! :)

Yes...jag har helt lagt hoppningen på hyllan! Kom till slut på att jag faktiskt inte alls är någon hopptjej...så här står jag nu med två finfina hopphästar :crazy: :angel: . Vet du någon som vill ha??? ;)

Han var ju jättefin, men som gylle säger en rejälare bit än syrran! (han ser ju faktiskt mer ut som en Stanford ;) men TR är väl också en rejäl bit).

Om vi nu ska återgå till hingstval så blir det nog Hip Hop. Ska se honom i morgon på Strömsholm först men det lutar ditåt. Jag tycker inte han verkar så kraftig men han har ju inga lättviktare bakom sig heller, så det finns ju såklart en viss risk att det inte blir så lätt som man skulle vilja.

taskmört skrev:
Du har väl Dammen sttionerad i Värmland den här säsongen t.ex.
Vi har ett sto e. stanford-Dammen, hon är jättetrevlig men naturligtvis lite skarp och egensinnig men har ett fantastiskt temperament i övrig. När vi red in henne var det bara att sitta upp, samma när vi klippte henne ansikte och ben helt utan problem. Hon har dessutom inte varit direkt hanterad när vi fick henne. Det tycker jag är bra egenskaper hos en unghäst, även om hon kan protestera om hon inte vill samma som vi men hon går att resonera med och är inte dum i huvudet på ngt vis.

Hej!
Det är inte lätt att välja hingst... Men har själv fött upp en Crelido e.Calido I-Raimondo (finns på Hästak) avkomma som jag är väldigt förtjust i! Gick 2a på fölvisning m. 49p. Väntar föl e Cypriano e. Coriano-Lord Calando i maj och i år tänker jag satsa på Heartbeat e Heartbreaker-Ramiro som hästak tar in och förmodligen Carland e. Contender-Landgraf I.
Lycka till med hingstvalet!

Nu puttar jag en riktigt gammal tråd :). Damen i fråga gick till Hip Hop både 2006 och 2007. Som jag misstänkte blev ungen bra mycket grövre än man kunnat tro när man tittar på mamma och pappa - men tittar man bakåt i leden blir man väl inte så förvånad.

Hon har då en hingståring -07 e Hip Hop och fölar (förhoppningsvis) efter samme hingst i år igen.

Nu måste jag hitta nåt lättare! Hade Maloubet till 99% bestämd men nu ska han bara tävla i år... Så just nu är jag lite ställd.

Stoets nu äldsta avkomma vann Mälarchampionatet som treårig hopphäst i fjol, och den som blir tre i år finns hos landslagsryttare. Så jag tror hennes förärvning är rätt bra så här långt.

Har funderat på Stokdals Livanos, som har dryga 40% xx i 6-7 led. Men är såklart tacksam för fler förslag :).

Balougraf då...Har ju ungefär samma stam som Maloube.

Nu när du vet att hon förärver sig bra kanske du törs satts på något yngre?

Gillar Dee Joost van dyke och även Cereme från årets BP.

Annars kanske..

Empire
Jaguar Mail

Några förslag på de jag gilla

Lycka till!

Balougraph är intressant, och även Carême. JM tycker jag är för dyr :(.

JM är dyr:eek:. Ska själv, förhoppningsvis, betala levande fölavgift till honom snart:love:

Tycker priserna gåt upp otroligt mkt i år överlag....

alltså jag kan ju inte avel alls :D men läser här så ofta jag kan för att lära mig, och en hingst jag kom att tänka på när jag läste din kravlista var szkopul, det blir ju mycket prestation i stammen på det fölet och han borde väl ge ädelt som trakhenare? Och jag har för mig att brukar omnämnas som hyfsat billig.
Nu har jag säkert gjort bort mig på något sett men men. Vilket drömsto du verkar ha :love:

Jag gillar honom absolut, men tyvärr står han endast på naturlig betäckning och eftersom hon (förhoppningsvis) kommer ha föl vid sidan i år vill jag ha en seminhingst.

Lucky Point? Ädel, och trevlig stam. Inte så beprövad i aveln ännu, förvisso, men stoet verkar ju så förärvningssäkert att man kan våga sig på en yngre hingst. Det skulle vara om det blir lite skarpt då kanske.

Tycker det är synd att så många glömmer bort San Brasil. En hingst med fantastisk ridbarhet, bra temprament och som lämnat avkommor som hoppar mycket bra.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel Jag kan börja med att berätta lite om mitt sto. Hon är 20år i april 2010. Hon har gått MSV, **FT och 1,40m. Tävlats mycket...
2
Svar
26
· Visningar
3 029
Senast: Novelette
·
C
Avel Såg att det är flera som vill ha hjälp med att brainstorma ang hingstval till sina ston så nu tänker jag åxå be om hjälp :) Har ett sto...
Svar
16
· Visningar
1 344
Senast: Carrielaine
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 258
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka