Hingstval Stanford - Furidant, svårklass-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 6 397
Sv: Hingstval Stanford - Furidant, svårklass-sto

Även om hon är lätt i typen kan hon ha "tyngre" gener. Har sett ett flertal riktigt stadiga hästar efter Stanford.

Om jag skulle gissa så tror jag du har rätt när du tror att Laptop kommer ge avkommor med god efterfrågan så det kanske kan vara ett val. Laptop själv beskrivs som ädel (av Flyinge) även om jag kanske inte köper det till 100%. Men det viktiga är ju avkommorna och där har han en del fina att visa upp.
Sen kan man kritiskt ställa sig frågan om han/de är bättre än de främsta vi har i Sverige till detta sto. Egentligen tror jag mer på QE eller Cardento för henne, men.... ja då är vi där igen.
Men för försäljning så... varför inte Laptop. Den kan nog bli en riktig fining!

Camaro tror jag kan fastna i samma fälla som Cortus. Mycket bra resultat på unghästar men sedan verkar det dröja lite längre innan hästarna kommer upp i svårklass (om de gör det). Cortus var också väldigt i ropet för några år sedan men är idag inte alls speciellt "het". Trots att han höjts till A och har ganska fina index. Dessutom är de hästarna fantastiskt snälla och arbetsvilliga (åtmintone är det min erfarenhet). Faktiskt har detta angetts som en anledning till att de inte går hela vägen, de saknar lite jävlaranamma så att säga. Vet inte om det ligger något i denna teori men..

Att tala med hingstägaren om hingstens avkommor är kanske lite svårt. All heder till Rigmor och Jonny men objektiva är de (eller andra hingsthållare) knappast.

En fråga: flygs inte mycket semin upp till er? Allt flygs till oss och jag förstår inte riktigt vad du är så rädd för. Det funkar i regel mycket bra. Det som klickar är för det mesta marktransport.
För oss är Flyinge lika långt bort som Holland eller Tyskland! Är väl endast Stockholm/Strömsholms området som går på bil upp hit.
En kul detalj är att vi förra året betalade 750:- för (flyg) transport från Holland men 1000:- från Flyinge!

Jo det flygs men som kima skriver ovan så ska linjen läggas ned - så nu är det slut med det... (alla svenska hingstar + några danska går dock med Posten).

Blir det många skick så är ju risken att det blir väldigt dyrt - är väl mest det jag är "rädd" för. Sen är frågan om vad som är intressant som redan tas in på, för importera själv har jag helt enkelt inte råd med...

Mitt sto e Nebraska-Furidant väntar för e Cornetto. Hoppas på att det blir en bra häst som kan kompensera hennes brister. Cornetto står på Eklunda i Örebro å d e ju inte alltför långt ifrån värmland å då behöver du ju inte skicka.

Jag gillar Cornetto men hans sperma är tyvärr dålig, så då måste jag åka till örebro ändå... Går bort, tyvärr!

Kan du lägga ut en bild på henne,så man får se hennes typ?

Just Stanford är lite svår, för det finns ju en hel del rejält tunga avkommor, och frågan är hur starkt det anlaget är...

Jag tycker absolut att du ska försöka hitta en hingst som kan "lätta" upp anlaget lite...

Ska bli spännande och se vilken hingst du till slut fastnar för...

Gillar ju då Camaro M :)

Jag är dretbet :angel:. Men jag kan maila en om du kan lägga upp den :idea:.

Jag har en Camaro M avkomma ue Cortez, mkt snygg och har förädlat en hel del. Blir dock hööööög. Hopppar över allt som kan hoppas över - utom staketet tack och lov.

Vad som talar för Camaro M är att det inte är någon poppishingst, utan att de som valt honom snarare gjort det med omsorg utifrån stoet och den tilltänka kombinationen. Tror det kan vara positivt för avkommorna.

Jag funderar också på en hingst till henne till våren. Har en Cagancho sedan tidigare (dock såld liksom Camaro M:en) som jag också gillade och som inte alls blev så grov som jag befarade, utan normal.....fast hög också den.

Har ägnat den där Pleville....Lisen och Fredrics hingst en tanke. Har sett några riktiga godingar efter den - superädla.......

Camaro M har dock fått rätt många ston de senaste åren (101 i fjol).

Jag har också funderat över Cagancho, gillar hans utstrålning! Sen har jag också funderat över Maloubet, han är ju rätt ful :angel: och temperamentet passar kanske inte riktigt med min dam. Men vilken hoppning :eek: och vilken stam :eek: :eek:.

Nu kanske jag är lite ute och cyklar, men måste det vara hoppstammat? Jag tar utgångsperspektivet nu att stoet med största sannolikhet har mkt bra hoppförmåga i sig, liksom resterande stam i henne. Om du väljer en hingst med mer gångarter och med lätt, smidig kropp, skulle det hämma fölungen tror du? Alla gångartshingstar har väl inte per automatik dålig hoppförmåga?

En fråga från en lite mindre vetande inom aveln men intresserad och villig att lära....:crazy:

Ja hoppstammat är ett absolut krav.

Senast ändrad:

bb76a6d4.jpg

Jag kunde :bump:. Nu står hon inte så bra på bilden och den borde ha beskurits lite men någorlunda går att se iaf.

Görel skrev:
Vet inte om Hartungx2 i fjärde ledet på avkomman är så illa. Titta på Hip Hops dräktighetssiffror så blir du glad!

Vi har nog lite skilda åsikter om det... :)

Jag vet att du inte gillar dubbelt Jovial, vilket jag inte har något emot. Fast jag vill nog ha i en del Utrillo då... Jag har inte träffat på nån med dubbelt Hartung men bara tanken... Hartung skulle jag helst inte ha med över huvud taget efter vad jag sett av avkommor (han stod ju i Halland så jag har träffat på en hel del hästar med honom i 1a och 2a led...).

Hip Hop är säkert en kanonhingst, men att dubbla Hartung skulle jag inte göra...

Mvh Cissi

Därför att jag prestationsavlar mot hoppning. Med ett sto som själv gått svår klass, ett flertal syskon i svår klass (alla hopp) samt en pappa som nedärvt sig främst vad gäller hoppning så är det rent ut sagt dumt att inte utnyttja de generna för att få fram en riktigt, riktigt bra hopphäst.

Kul att du titta på Cagancho också, den avkomman är tre nu och hoppar mycket bra. Underbart temperament. Camaro M:en är lite skarpare. Båda har mkt bra galopp.

Maloubeten ger inte så fula avkommor, i alla fall inte de jag sett. Kanske lite stabbiga halsar, men i övrigt fina. Visst finns det lite dubier om temperamentet, men vafalls bara de hoppar eller hur! Med ditt sto så infinner sig nog en kvalificerad kundkrets och de räds nog inte temperamentet...

Oj har Camaro M blivit så poppis!!! Har lite dålig koll märker jag.

Görel skrev:
Även om hon är lätt i typen kan hon ha "tyngre" gener. Har sett ett flertal riktigt stadiga hästar efter Stanford.

Precis så tänkte jag på mitt sto som är e.Stanford men av lättare modell som din,fast mitt sto är litet...därför vill jag att det ska finnas fullblod i stammen på hingsten.
Jag har en avkomma e.Akribori där det har slagit väldigt väl ut,avkomman är ädel o man ser att det finns fullblod i stammen.
Håller på att leta hingst till min nu o med tanke på stammen o att den ska säljas har jag valt att leta bra hopphingstar,några som jag har tittat på är;Carson Ask,Crelido,Heartbeat e.Heartbreaker,Santa Cruz VDL,Laptop,Sant Amour som Svante Johansson rider är oxå intressant men tyvärr för liten för mitt sto...

Camaro M låg på 7:e plats med mest betäckta ston då han hade 101 ston 2005 :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel Jag kan börja med att berätta lite om mitt sto. Hon är 20år i april 2010. Hon har gått MSV, **FT och 1,40m. Tävlats mycket...
2
Svar
26
· Visningar
3 029
Senast: Novelette
·
C
Avel Såg att det är flera som vill ha hjälp med att brainstorma ang hingstval till sina ston så nu tänker jag åxå be om hjälp :) Har ett sto...
Svar
16
· Visningar
1 344
Senast: Carrielaine
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 258
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka