Hingstval Stanford - Furidant, svårklass-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare athena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 72
  • Visningar Visningar 6 397

athena

Trådstartare
Nu då så har jag nästan bestämt mig, så nu är det dags för ny hingstvalstråd ;). Stoet i fråga är en dam som själv gått 1,50 internationellt, hon är syster till bl a Verona som väl knappast behöver ngn närmre presentation.

Hon är 168 cm, lätt typ (ser inte ut som en Stanford). Korrekta ben, välbyggd från sidan och normala rörelser. Mkt nerv, het men inte tittig att rida.

Märren har ju en fantastisk stostam med Elit-mamma och ett otal (nåja, flera stycken iaf) syskon i svår hoppning.

Jag vill gärna ha en hingst med bra temperament, gärna ha lämnat några årgångar, men inte för gammal. Även om hon själv är lätt är det ju en del tungt bakom så jag vill inte ha en tung hingst heller. Självklart är dokumenterad hoppstam en förutsättning.

Sv: Hingstval Stanford - Furidant, svårklass-sto

Varför inte Casir Ask? Eller tycker du han är för gammal?

En favorit som jag tycker vi använt för lite här...

Jag gillar honom men vill ju gärna ha en svenskstationerad...

Tar och puttar lite... 94 svar och ett förslag? Till detta sto?? Är det inte såna ston vi vill ha i avel :confused:.

Du har väl Dammen sttionerad i Värmland den här säsongen t.ex.

Feliciano
Cornetto
Elmshorn

är hingstar som jag gillar.

Min åsikt är att du bör välja en lätt hingst som ger avkommor som är vettiga i skallen, men jag kommer inte på något namnförslag just nu;)
Med Fille får du antagligen temperamentet men inte lättheten.

Tycker att ett sådant sto absolut ska vara i avel!

Ja, Feliciano har jag funderat över också. Nu är jag ju mer frälst i hans son men där kommer Hartung i tredje led och det är kanske inte optimalt.

Hur har vi det med skallen på Elmshorn? Han är ju lite gammal men väl så intressant ändå.

Dammen är inte heller fel. Cornetto har så dålig sperma på skick så han går bort för det. Men en nära släktning e Contender, Careful har jag tänkt på. Dock obeprövad.

Om Dammen har jag hört att hans fertilitet börjat svikta med åren:( Synd på en välstammad hingst, men det är ju något som ofta händer med gamla herrar.

Vet inte om Hartungx2 i fjärde ledet på avkomman är så illa. Titta på Hip Hops dräktighetssiffror så blir du glad!

...ska ta och höra med familjen Hip Hop tror jag :p.

Titta lite på Quin - nygodkänd med intressant blod.

Verkar lättridet och av modern lätt typ.

Utan att vara kritisk undrar jag om du inte är lite försiktig i ditt hingstval åt ett så välmeriterat sto. Jag skulle försöka sikta på hingstar som är tillräckligt bra för att med större sannolikhet kunna ta avkomman till svår klass, bruksprov osv.

Inget ont om Qalle, Hip Hop men jag skulle hellre välja deras fäder med mer meriter till ett sånt här sto. Vill du ha svensk hingst i den klassen är valen ganska få. Cardento, Fille, kanske QE. Fille går väl som någon sa bort pga att avkommorna blir mindre ädla. De andra två har kanske inte så många i svårklass än men avkommorna är på väg. Mitt val hade varit Cardento.

Men för alla tre dessa är problemet att bli av med avkomman (antar att den skall säljas). Att behålla en bra och trevlig häst är ju bra, då spelar stammen ingen roll. Men att sälja avkommor till Cardento och QE börjar bli svårt. Tyvärr. Men bra hästar finns alltid en marknad för kan man också säga.

Personligen hade jag letat utomlands efter lämpligare make till stoet. Finns tex många Contendersöner med ordentliga egna meriter. Careful var jättefin på bruks men är oprövad i svensk avel. Casir tycker även jag mycket om. Vill du ha mer input vad det gäller utlänningar får du skriva tillbaka. Annars är mitt förslag Cardento. Ädla, snälla och med kapacitet att nå svår klass.

Nu sätter du mig på pottkanten :angel:. Märren har redan en Cardento som visst ska vara helt :love:. Men jag vill inte ha en som har så många ston! Förvisso blir de kanske lättsålda ändå, eftersom mödernet klart ju varierar bland hans alla avkommor.

Sen har jag en liten princip att jag hellre väljer söner än fäder just för att få bättre avelsframsteg.

Man kanske skulle våga sig på Contendro men då blir man väl ruinerad... Finns ngn som tar in på honom måntro?

Casir ska jag kolla närmare.... Kom gärna med fler förslag Gragge!

Hej, som presumtiv köpare är mitt råd till dig Cardento. Jag letar lite efter en unghäst e Cardento och tycker att det är svårt att hitta någon sådan med ett bra möderne.

Mvh fröken

Som så många andra tycker så är Cardento sälert ett fint alternativ till ditt sto. Mne jag vill(som vanligt:smirk: ) ändå uppmärksamma Camaro M igen, som har lämnat långbenta, högresta avkommor med bra hoppförmåga och bra gång...dessutom har de lugnt och sansat temperament

athena skrev:
Nu sätter du mig på pottkanten :angel:. Märren har redan en Cardento som visst ska vara helt :love:. Men jag vill inte ha en som har så många ston! Förvisso blir de kanske lättsålda ändå, eftersom mödernet klart ju varierar bland hans alla avkommor.

Sen har jag en liten princip att jag hellre väljer söner än fäder just för att få bättre avelsframsteg.

Men du, hoppa över Cosmopolite S och Cyklon är du gullig ;)
Satsa hellre på pappa.

Det där är för övrigt jättesvårt tycker jag. När skall man göra som dig och när skall man inse att det är fadern som förärver sig bäst, inte sönerna. För detta sto skulle jag satsa på en hingst som man vet kan ge avkommor upp i svår klass, inte en som man tror kanske eventuellt kommer att göra det. Dvs inte en för ung hingst.

Ett par frågor: Är märren dräktig nu? Har hon god fertilitet annars? (Dvs går det att använda fryst?) Hur noga är det där med att använda Sverigestationerade hingstar? Du föreslår ju Contendro själv? (Om du skall ta honom skall du snabba på tror jag för han bokar fullt om jag inte är felunderrättad, du vill ju inte bli utan semin när du väl bestämt dig).

Fick man spontant önska fritt, utan hänsyn till pris så skulle jag säga Cento. Häst som gjort allt på tävlingsbanan. Som hingst; förädlar, tar upp kapacitet, bra ridbarhet och positivt om avkommorna på marknaden (=bra pris på dem). Men det gräver ett ganska djupt hål i hushållskassan....

Hon är inte dräktig och har enligt uppgift tagit sig lätt tidigare.

Tyvärr har jag inte möjlighet att gräva för stora hål i hushållskassan, främst därför att jag inte tror att möjligheten att få ut de stora pengarna är särskilt stor. Det är sällan ekonomiskt lönsamt att använda "superhingstar" om man inte själv kan t ex behålla avkommorna tills de är 5-6 år och riktigt, riktigt bra.

Jag vill inte heller ha fryst pga kostnaden.

Så jag håller mig helst till de vi har här, kan möjlighen tänka mig seminimport på en sån som t ex Casir där sperman ändå inte flygs.

Cardento går bort faktiskt pga sitt stora avkommeantal.

Camaro M har jag tittat extra på, pratade med Rigmor på Millegarne i förrgår och han har ju avkommor hos flera av våra toppryttare nu - vilket borde innebära potentiella svårklasshoppare.

En annan, om vi nu bara ska titta på såna som har lämnat nåt (vilket vi ska tror jag) är ju faktiskt Laptop - vad tror ni om den? Borde det finnas sug efter såna småttingar? Hans äldsta borde ju vara i tioårsåldern nu och ska väl komma upp sig klasserna hoppas jag.

Hejsan Athena

Kan påminna om ytterligare en sak att tänka på för dig i ditt hingstval.
Bolaget som flyger mellan Karlstad och Köpenhamn lägger ner linjen om 2 veckor pga av dålig lönsamhet. Stod i gårdagens NWT. Så för oss häromkring blir det inget flyg om vi inte kör stona till ett annat län för inseminering där det kan flygas in sperma.
Så trots att man har seminstation bara 2 mil från stallet kanske man måste åka till tex Örebro 17 mil enkel för att få den hingst man vill.
Känns ibland som om man bor i ödemarken :mad:

OK, det var ju nästan bra - då VET jag att det inte är ett alternativ med flygsperma ;). Alltid lättare med färre alternativ!

(hoppas ni fattar att jag skojar lite nu)

Men du, för att återgå till Fille...Ditt sto är ju lätt i typen, skrev du i ditt inledande inlägg. Detta faktum borde ju tala för att Feliciano borde vara kvar i diskussionen - eller är jag helt ute och cyklar nu?

Ja, Fille är ju inte helt fel till henne just, men jag är bara lite rädd för att hennes "bakgrund" ska slå igenom. Tittar man på 7 led bak finns bara 9,4 % xx...

Men jag har fått siffror från SH nu och hon var visad som treåring med poängen 98787.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel Jag kan börja med att berätta lite om mitt sto. Hon är 20år i april 2010. Hon har gått MSV, **FT och 1,40m. Tävlats mycket...
2
Svar
26
· Visningar
3 029
Senast: Novelette
·
C
Avel Såg att det är flera som vill ha hjälp med att brainstorma ang hingstval till sina ston så nu tänker jag åxå be om hjälp :) Har ett sto...
Svar
16
· Visningar
1 344
Senast: Carrielaine
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 258
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka