Ja, de är fantastiska!I somras såg jag ett helt gäng isisar på min station som då inseminerades. Höll på att dö söthetsdöden över dom som hade föl vid sidan. Sååå fluffiga och söta![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, de är fantastiska!I somras såg jag ett helt gäng isisar på min station som då inseminerades. Höll på att dö söthetsdöden över dom som hade föl vid sidan. Sååå fluffiga och söta![]()
Eventuellt vill en jag känner göra en d-ponny (helst) med mitt fullblod. Har ni tips på ponnyhingstar inom hopp? Svenskbaserade. Kan man chansa på d-ponny eller är risken för övervuxen större då? C-ponny? Har tänkt på Gasque men han har ju Urbino som morfar, kan det slå igenom?
Mitt sto är 160. Hennes pappa var väl 165 cm. Inte kollat andra släktingar men de lär väl ligga där runt, men ska kolla. Hennes 2 åring (halvblod) är nog runt 155 cm (inte mätt på länge) men kan tro att han inte blir över 165 utan kanske 162? Hennes förstfödda.Jag skulle nog satsat på welshhingst, inte något med halvblod för nära. Hur stor är ditt sto och hennes släktingar?
Instämmer! Welsh och fullblod kan bli väldigt trevligt, plus att welshen brukar dra ner storleken. Jag misstänker welsh/welshkorsning i tredje led på mitt danska varmblod. Hon är 148 cmJag skulle nog satsat på welshhingst, inte något med halvblod för nära. Hur stor är ditt sto och hennes släktingar?
hur stor är hon?Eventuellt vill en jag känner göra en d-ponny (helst) med mitt fullblod. Har ni tips på ponnyhingstar inom hopp? Svenskbaserade. Kan man chansa på d-ponny eller är risken för övervuxen större då? C-ponny? Har tänkt på Gasque men han har ju Urbino som morfar, kan det slå igenom?
Finns det forskning som visar på det?hur stor är hon?
Jag har en uppfödning med fullblodsmamma (ca 158 cm, om jag inte minns galet), e. welsh av cobtyp 132 cm. Den blev D-ponny.
Generellt styr stoets storlek mer vad gäller avkommans storlek.
Mitt sto är 160. Hennes pappa var väl 165 cm. Inte kollat andra släktingar men de lär väl ligga där runt, men ska kolla. Hennes 2 åring (halvblod) är nog runt 155 cm (inte mätt på länge) men kan tro att han inte blir över 165 utan kanske 162? Hennes förstfödda.
Gasque är ju 133 så tänker om det är säkert? Går annars welsh på TAI? Det finns en welsh-uppfödare (welsh mountain) i mitt område men de betäcker inte annat än welsh.
Eventuellt vill en jag känner göra en d-ponny (helst) med mitt fullblod. Har ni tips på ponnyhingstar inom hopp? Svenskbaserade. Kan man chansa på d-ponny eller är risken för övervuxen större då? C-ponny? Har tänkt på Gasque men han har ju Urbino som morfar, kan det slå igenom?
De som eventuellt vill ta ett föl rider idag b-ponny, en welsh mountain. Tjejen växer mycket så nästa steg är d-ponny. B-ponnyn ska hon rida två år till hoppas de på.Vi betäcker vårt fullblod med ren ponnyhingst. Fullblod har ju en tendens att bli bra med de flesta raser och vi har valt bort Gasque och några andra ridponnyhingstar då de har en del fullblod i sig och vi inte vill ha mer fullblod i avkomman, de ponnyston som varit c och d som vi känner som är betäckta med gasque har dessutom blivit rätt stora så lämnar honom. Vårt mål är att få en avkomma för ungponnyklasserna och vi kommer betäcka med Hembys Florian som både är väldigt trevlig i temperamentet och hoppar väldigt bra. Han är dock c-ponny.
Då hade jag personligen, men jag är ingen avelsexpert, valt bort större ridponnyer med mycket fullblod i utan satsat på en lugnare hopphingst. Vi har förutom Florian kollat på Little Finnigan (connemara) , Springers Charleston I (har inte visat något riktigt än men har en otroligt intressant stam med Dexters Liam Pondi rätt nära och gillar gången och hans hoppning, kan dock bli stora avkommor där?) , Orchard Sweed (också D-ponny tror jag så kan bli överväxt dock ponny hela vägen och några till New Forest hingstar. Till sist landade det på New forest då man med säkerhet vet att de oftast inte blir överväxta vilket connemara kan bli. Dottern har tävlat en del mot Florian också och vi gillar hans temperament och ridbarhet, att en tioåring kan rida honom utan problem på banorna känns tryggt eftersom vi ämnar föda upp en ponny som ska ridas av barn och ungdom.De som eventuellt vill ta ett föl rider idag b-ponny, en welsh mountain. Tjejen växer mycket så nästa steg är d-ponny. B-ponnyn ska hon rida två år till hoppas de på.
Hon vill ha en ”hopp-ponny”, duktig tjej, rider på hobbynivå och åker på lite lagtävlingar så ingen satsande.
Det låter som en fantastiskt trevlig kombination. Jag har en god vän som har newforest × engelskt fullblod. Det är en mycket trevlig ponny med kapacitet!Vi betäcker vårt fullblod med ren ponnyhingst. Fullblod har ju en tendens att bli bra med de flesta raser och vi har valt bort Gasque och några andra ridponnyhingstar då de har en del fullblod i sig och vi inte vill ha mer fullblod i avkomman, de ponnyston som varit c och d som vi känner som är betäckta med gasque har dessutom blivit rätt stora så lämnar honom. Vårt mål är att få en avkomma för ungponnyklasserna och vi kommer betäcka med Hembys Florian som både är väldigt trevlig i temperamentet och hoppar väldigt bra. Han är dock c-ponny.
Kloka reflektioner.Då hade jag personligen, men jag är ingen avelsexpert, valt bort större ridponnyer med mycket fullblod i utan satsat på en lugnare hopphingst. Vi har förutom Florian kollat på Little Finnigan (connemara) , Springers Charleston I (har inte visat något riktigt än men har en otroligt intressant stam med Dexters Liam Pondi rätt nära och gillar gången och hans hoppning, kan dock bli stora avkommor där?) , Orchard Sweed (också D-ponny tror jag så kan bli överväxt dock ponny hela vägen och några till New Forest hingstar. Till sist landade det på New forest då man med säkerhet vet att de oftast inte blir överväxta vilket connemara kan bli. Dottern har tävlat en del mot Florian också och vi gillar hans temperament och ridbarhet, att en tioåring kan rida honom utan problem på banorna känns tryggt eftersom vi ämnar föda upp en ponny som ska ridas av barn och ungdom.
Jag är mycket förtjust i Duplexx självJag har funderat lite på Diarado till henne, tror det skulle vara en bra match + gillar konceptet beprovad hingst på ston som man inte vet vad de nedärver. Men känns inte som om han är lika poppis som för några år sedan?
(Om jag skulle behålla avkomman själva så skulle jag nog gå för Duplexx, men det är nog bara fälttävlansfolk som tycker om honom...)
jag har läst nån studie om det,för några år sedan. Kanske på Hippson, minns inte.Finns det forskning som visar på det?
Det vore väldigt intressant att läsa, jag har aldrig hört om ngt sådant fenomen. Tänker att det är ganska få egenskaper som är könsbundna?jag har läst nån studie om det,för några år sedan. Kanske på Hippson, minns inte.
Jag minns inte detaljerna, så kanske är jag helt fel ute i mina tankar. Men jag tänker på det där att foster anpassar sig efter stoets livmoder. Kan fostret växa sig större i en större livmoder kanske förutsättningen är att det föl som föds är större. Och tvärt om i en liten livmoder.Det vore väldigt intressant att läsa, jag har aldrig hört om ngt sådant fenomen. Tänker att det är ganska få egenskaper som är könsbundna?