Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

Dyrare skick blir det.....

Fryst stämmer

Kopierat från Flyinge.se

Är Ditt sto lämpligt?
Följande kategorier kan generellt sägas vara lämpliga för fryst sperma:

- ston med föl vid sidan (aldrig
seminering på fölbrunsten)
- maidenston till och med åtta års ålder
(dvs ston som aldrig tidigare betäckts).
- ston som fölat -04 och ej ombetäckts.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!!

Jag ska betäcka mitt vblsto i vår (Om inget händer).
Pernilla Index -02 e. Smok´n Lantern u. Irish Sea

Vald hingst är fullblodsaraben Imre El Thair :love:

Pillan =)
IMG_3353.jpg

IMG_3356.jpg

IMG_3358.jpg

Hon är omusklad då hon gått på semester i två månader men är nu under igångsättning!

//Malin

Senast ändrad:

Jag funderar på Hip Hop, Hermes eller MrCarrera xx. Kommer Brigadör tillbaka till aveln är han nog ett självklart val:D

Brigadörs mamma har jag ridit :bump:

Tja jag vet inte vad jag skall använda nästa år. Vi får väl se vad det blir först kanske ;)

Annars tas ju förslag emot tacksamt

Inte alltid dyrare med utlandsstationerad hingst. En kompis betalade mer för att betäcka med Flyingehingst än vad flera av "mina" kunder gjorde förra året... Tyskarna har sån konkurrens inom aveln att de håller priserna rätt låga!

Men gud vilket läckert kort på Cairo!! :d:love:
fast lite fusk med foto i det ögonblicket juh, då ser nog alla hästar extra högställda ut.
Dock var jag lite slarvig i min skrift förut, menade att Danzas kanske är för lågställd och Cairo för tung, men var lite lat och skrev att Danzas och Cairo kunde vara för lågställd/tung, my bad!
OBS menar inte att Danzas skulle VARA lågställd, mer att han kanske inte är tillräckligt högställd för mitt sto.

Men jag gillar Cairo skarpt! Dock inte sett honom irl, men på foton och filmer. Jag är bara rädd att hans modell är för tung/maffig/grov för mitt sto av den "gamla" modellen, se här; BILD
Jag är mer förtjust i maffiga hästar egentligen men vill inte få en avkomma med bamsekroppshydda och lite ben som blir för tung eller klumpig för sin hållbarhets bästa.. Men så behöver det ju inte bli iofs.

Har du tagit det fotot själv?
Betäckt med hingsten själv?
Du får gärna berätta mer om honom om du vill.

Oj, jag tycker inte hon är tung:o Snarare ädel! Men lång och lågställd, mer byggd som en hopphäst:p

Aha, jag räknar med saftig räkning från VDL:crazy: Får hoppas hon tar sig nu iaf, annars blir det ännu mer....

Inte alltid dyrare med utlandsstationerad hingst. En kompis betalade mer för att betäcka med Flyingehingst än vad flera av "mina" kunder gjorde förra året... Tyskarna har sån konkurrens inom aveln att de håller priserna rätt låga!

Så sant så......

/b

Intressant!
Men man kan alltså hålla samma kvalitet på sperman vid transporter från exempelvis Tyskland som inom landet, dvs chansen att få dräktigt behöver inte minska?? Anledningen att jag frågar är att mitt sto är lite till åren och inte haft föl på över 10 år.

Oj, jag tycker inte hon är tung:o Snarare ädel! Men lång och lågställd, mer byggd som en hopphäst:p

Ooh tycker du? Det låter ju faktiskt mycket bättre ;) för då kan jag välja maffiga hingstar som jag älskar ändå :angel::D
Ja jag vete sjutton om hon räknas som tung eller maffig, jag är verkligen ingen expert!!
Du tycker hon ser mer åt ädelhållet ut på detta kortet med?
Gabbyuppstlld22.jpg

Det första kortet jag la in är hon mycket tunnare på, men då hade hon precis kommit upp i normalhull igen efter en lång, tuff konvalescens i vintras då hon tappade ca 100 av 500 kg :crazy: i både muskler och fett, det här sista kortet är mer hennes normala utseende.
Hm nä, hon kanske inte är nån tung modell egentligen.... :confused:
Dock lågställd ja :D

Nej, JAG tycker inte alls hon är tung! Kanske någon mer kan komma med sin åsikt?:idea:
Jag skulle leta efter en högställd hingst, ev. kort rygg, tror att Cairo kan passa mkt bra exteriört:idea:
Jag är inte så insatt i dressyrhingstarnar exteriör, Cairo har jag själv haft som kandidat:D

Kanske ska lägga till honom på Neas lista igen!!!

Jag har en kallblodstravare som eventuellt ska betäckas 2008, min Trollfuxa.

lejonhjarta1.jpg

Jag är inte så inne på att betäcka renrasigt denna gången. *aktar huvudet för slag*

Funderar mer i banorna på något iberiskt, dvs spanjor eller portugis - PRE eller Lusitano.

Eventuellt tränarens unghingst...men han är bara 2 i år.

Tips mottages tacksamt, på annat intressant. Har till och med lekt med tanken på att betäcka med arab eller fullblodshingst.

Jag tror att PRE/Lusitanokorsning är lättare att sälja, om du någongång måste, än om du mixar kallblod - xx/ox:idea:
Vacker är hon!

Är det Nea du har på ditt lilla kort till vänster?
Har hon haft många föl?

Jag trodde inte din andra, skimmeln var så stor som 165 :D
Är det hopp du vill avla på främst?
Ja men det låter som om du är ganska sugen på Cairo själv också :D du får nog allt lägga till honom på listan du med!! Jag blir mer och mer sugen på honom, om Rubignon inte finns för avel nästa år. Å nu är väl försent för i år....:angel: Nej, blir det nåt blir det nästa år, men det är så länge tills dess att jag önskar jag kunde betäcka NU istället.

Roligt att höra att du inte tycker min är tung! Hon känns absolut inte tung att rida, jag har bara fått för mig att hon behöver en nättare hingst, trots att jag egentligen själv inte vill ha för nätta hästar. Jo, högrest hingst med ganska kort rygg har jag tänkt också. Bra galopp då den är hennes svagaste gångart.
Jag såg Acacio och Carland på hingstvisning i våras och de rörde sig ju jättetrevligt båda två! Så man kanske skulle kika på hopphingstar med egentligen? Men phu det är mycket nog att lära sig dressyrhingstarna tycker jag..... :crazy:

Jag måste faktiskt hålla med maria-mp där, jag har heller aldrig uppfattat henne som särskilt tung i kroppen Då är nog Martina tyngre, hon är ju dessutom större (henns föl f. 04 e. Warsteiner är tydligen hur stort som helst nu, men rör sig bra osv.).

Jag vill inte avla fran ngr mastodonthästar, så det blir väl till att titta på hingstar som nedärver normalt nu då (blev ju lite fast vid de som lämnade stort när jag betäckte Athena). Sitter på jobbet nu och chefen är inte här så det blir väl till att kolla hingstar idag med, haha. :)

Cairo skulle nog, som sagt, kunna passa henne, och då kan det nog bli lite hopp i henne också.

Hopphingstarna är inte att förglömma, se bara på Briars pappa, han tävlade ju Int. hoppning.

Senast ändrad:

BRA, då kan jag betäcka med maff-hingstar med gott samvete då ;)

Jag hade en sån himla bra sida med index på alla hingstars nedärvning i mankhöjd, men kan inte hitta den sidan nu! :( Den var toppen, tex låg Rubignon på + 4cm, Cortez var nog uppåt 6-7 cm plus, om jag minns rätt och så fanns ju de som nedärvde mindre också förstås.

Santana blev förresten mer och mer spännande ju mer jag kikade och läste om honom igår! Honom borde vi åka och se irl ihop?

Det kan du!
Jag läste någonstans att Briar lämnade i särklass störst avkommor, men han var ju ändå inte aktuell. Jo Cortez lämnar stort, du kommer väl ihåg Boss, han var ju 184 cm...

Visst vore kul att åka och kolla!
Fast det bästa vore väl om vi köpte ett gäng ston till och startade stuteri!:idea:
Näe skojade bara, fast det vore kul.

Senast ändrad:

Vad tror du om De Noir då?

Och något som bara dök upp i huvudet, inte kollat upp, Guinness 888...

Jag har tråkigt så jag namedroppar ett par hingstar...
Black Coffee

min favorit Chapman

Senast ändrad:

Guinness har jag alltid gillat! Men kan inte hitta om han finns för avel... men har inte katalogen heller :( Inte hittat nåt på nätet iaf.

Johanna har ju en unghäst efter De Noir som ska vara ursnygg, svart med vita strumpor och röra sig :love: Jo kanske honom, om han har nåt vidare hopp i sig och inte är för liten... Vet inte varför jag inte fastnat mer för honom.. Inte hört nåt om honom på länge, eller läst.

Haha ja ett stuteri vore inte fel! ;) Vi har ju iaf 3 ston att börja med, om du plockar hem ditt andra. Ja hade man bara råd så!

Det är tur att det är ett år kvar, jag blir tokig på alla fina hingstar det finns, hur ska man kunna välja?? Hoppas verkligen min får hålla sig frisk och jag kan betäcka nästa år....

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka