Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
Sv: Hingstval 2008

Om du vill ha en stor avkomma som även kan hoppa är ju Briar något att tänka på, fast han är ju inte särskilt svart dock.

Jag blev tipsad om en hingst till Martina som verkar mkt intressant, mkt pga att den har både Rubinstein och Donnerhall i härstamningen (morfar och farfar), dessutom finns där Wendekreis. Skulle nog funka till din dam med, den rekommenderas dock bara till "målmedveten dressyravel", så han hoppar nog inte. Den har dessutom HELT FEL färg (gissa vilken). fast en bra häst har ju ingen färg... Du har dessutom en bättre färg på stoet för att chansen till ett svart föl ska öka, jag står här med mina "rävar" fast virre blev ju mörk iofs.

Hingsten heter Royal Dance. Länk

fast jag ska bara betäcka nästa år om det inte blir ngt OS för oss. Risken finns att det blir en jätteavkomma från henne med den hingsten iofs.

Senast ändrad:

Royal Dance var riktigt snygg!!
Men Rubignon har ju också Rubinstein på fädernet och Donnerhall på mödernet, precis som Royal Dance, fast ett led närmare ;)
Kikade du på hans sida?

Nej inte Briar (även om han är :love:) för att jag tror att han har för mkt nerv och för svårt temperament för mig och dels för att det blir linjeavel på henne...( Briars farmor är e: Ganesco)

Jag hoppas på OS för er!! Föl kan ni alltid få senare ;)
Men har du fler hingstar du kollat på, isf?
Nej en bra häst har ingen färg men får jag välja tar jag hellre en mbrun eller svart hingst, men hey jag har tom tittat lite på en skimmel ;) (Channon) :p Bara de har toppentemperament, är högresta och bra galopp är jag nöjd... typ.

Jag är så jäkla sugen!!!
Hoppas det är meningen jag ska ha en... :crazy:

Jag funderar på Hip Hop, Hermes eller MrCarrera xx. Kommer Brigadör tillbaka till aveln är han nog ett självklart val:D

Sto ett funderar jag på Saint Amour 1125 eller French Buffet 1093.

Sto två funderar jag på A-dur 1000, Double O Seven 1084 eller Love 2 U 2 (om han kommer fortsätta i avel?)

Men det kan hända mycket på ett år...

Ahh, just ja, tänkte inte på ganesco där... Temperamentet tänkte jag att din dam skulle motverka, med tanke på att hon är så lugn själv.

Jag har bara kollat lite löst på hingstar eftersom det inte är säkert att jag ska betäcka.
Det jag behöver till tanten är en hingst med "höga" framben och bra (lång) hals, för det är de sakerna hon saknar mest.

Jag har ju fastnat för Jazz Time
http://www.asvh.se/bphingstar/jazz_time_g.jpg
http://www.asvh.se/bphingstar/jazz_time.jpg

och jag gillar ju Don Frederico
http://www.hippson.se/cldocpart/31799.jpg

Men det är risk för att det blir för tungt så det måste vara något lättare.

Jag gillar ju även gamle Alcatraz (svart) han lämnar ju både hopp och dressyrhästar, så det kan ju vara ngt för dig med.
Även om de mest är hopp han lämnar, gången finns där dock. En kompis betäckte med honom förra året så jag får fråga henne vad det blev.

Don Primero är ju också ett alternativ.

Sen har jag som sagt inte kollat så noga efter hingstar, så det blir väl att kolla noggrannare när det beger sig.

Ok, jag kommer att få sparken snart, men jag hittade en som skulle kunna passa din dam och dina önskemål.
Loredes 1107
Hans användnings rekommendation är:
Loredes 1107:
En stor och för dressyravel mycket välstammad hingst med förädlande fullblodsinslag.
Han bör, för en målinriktad dressyravel, kunna rekommenderas till de flesta typer av
välbenade ston speciellt i avseende att förbättra storlek och galoppförmåga.

Och titta han hoppar också, kanske inte så bra dock.

Haha hittade den här med där Santana hoppar.

Men du, har jag helt fel men är inte rubignon fux?

Jag är fö helt kär i Donatelli, vet ej om han är gdk i Sverige eller om det är ngn som importerar sperma från honom, han är iaf e. Donnerhall- Pik Bube
http://www.shootingstarfarm.com/images/donatelli315a.jpg
http://www.shootingstarfarm.com/images/ext-telli.jpg
http://www.shootingstarfarm.com/images/telli3442.jpg
film

Senast ändrad:

Varför inte Hohenstein själv då? Honom har jag haft funderingar på sedan säsongen 2001, men den gången blev det en annan trakehner istället..

oh jo det hade ju varit underbart, men jag har för mig att han var ganska dyr (har deras katalog och priser här hemma nånstans) och sedan är jag lite rädd han kanske blir för tung...? Sedan har jag fått för mig nåt som mkt väl kan vara fel, men är inte risken att få lite "slöare" sperma större om man skickar efter färsk från utlandet jämfört med från inom landet? :confused: Det var över 10 år sedan mitt sto hade föl sist, så jag vill gärna öka chanserna för att det ska ta sig så mkt jag kan, dvs inget fryst heller.

Vet du om det finns nåt "hopp" i Hohenstein också?

Loredes finns inte tillgänglig i år och vad jag fattade som på importören så kommer han inte vara det nästa år heller

Sto ett funderar jag på Saint Amour 1125 eller French Buffet 1093.

Sto två funderar jag på A-dur 1000, Double O Seven 1084 eller Love 2 U 2 (om han kommer fortsätta i avel?)

Men det kan hända mycket på ett år...

French Buffet är väl exporterad till England? Eller är det nån som tar in på honom nu?

Love 2 u 2 är kastrerad

Men vaaaad har hänt med Double o Seven? Nåt som sett hemsida eller reklam på han i år? Tävlar han enbart kanske och hur går det isf?

haha försöker du få sparken?? ;)
Det är farligt roligt att spana på hingstar!
Men vi borde åka en sväng ihop du och jag på lite hingstvisningar, det vore ännu roligare!!
Rubignon kommer kanske och tävlar på Öland i augusti, då ska jag åka och kika isf, kan säga till dig då? Han är inte fux, han är svart (ser mbrun ut ibland). Han vann en Svår B3 med sin ryttare Colette Ross-Prince för några veckor sedan som det stod om i Ridsport! Har stått i USA förut men står i Sverige nu.
Kolla in hans hemsida!
http://www.dressagedesign.com/rubignon.htm
Han har en godkänd son i Sverige som heter Channon, lämnar både dressyr och hopp och av god storlek, en annan av Rubignons avkommor slog faktiskt hingsten Danzas på nåt 6-årstjosan nyligen berättade ägarna :D

Don Frederico gillar jag med! Ja med ditt fina sto kan du väl välja på många hingstar!! Personligen gillar jag inte fotona på Loredes och Jazz Time för att de ser så spända och lite väl tunga ut, men kort säger ju inte allt! ;) Santana har jag också spanat lite på!! Oj vad mkt hingstar det finns... jaså Santana har samma blod som Simply hade?? Han var ju himla snygg, och rörde sig trevligt med trots hopptalang va? Intressant, ska söka lite mer på honom!

Donatelli, jaa :love:
Cyllene kanske vet om han finns för Sverige?? sen vet man ju inte hur det ser ut nästa år förstås...

Alcatraz (och hippo essentias andra hingstar) hade en stallkompis vunnit fri språngavgift till i år!! Men hon betäckte aldrig. Jag var lite sugen att köpa den av henne, för Alcatraz, men fanns bara inte pengar i år, tyvärr.

Jag har alltid gillat Cortez-hästar på nåt sätt, många verkar så trevliga i psyke och modell och stor storlek, så Cairo kan inte undkomma mitt intresse, han står ju inte långt ifrån oss! Men han är rätt biffig...

Simmarna är inte slöare pga transport:idea:

Är det så?? :idea:
Vart har jag fått det ifrån... har aldrig tagit föl förr och läser och läser som en tok, men det är mycket att lära :D
Det är alltså ingen skillnad på att skicka efter färsk sperma från sverigebaserad hingst, mot utlandsbaserad, om man inte vet hur lätt stoet tar sig?? Men dyrare väl?
Men fryst sperma kan väl vissa ston ha lite svårare att bli dräktiga på? eller?

Hehe, nej jag försöker inte få sparken, men risken finns väl...:crazy:

Ok, jag tyckte bara att han såg mörkmörkfux ut på ngt kort på sidan.
Nja, jag kan inte välja hejvilt till henne, vill ju gärna komplettera det hon har som är sämre (markbundna framben och kort hals). Risken finns ju att det blir för tungt också om man väljer tex. Don Frederico, hon är ju trots allt, precis som din, av äldre modell.

Japp Simply fick både dressyr och hoppfolket att dregla. Han hade ju Sandro som farfar, Sandro har ju lämnat unghästVMvinnare i dressyr (Sandro hit) och världscupvinnare i hoppning (Sandro boy).
Så Santana kan nog lämna viss hoppförmåga också.

Tyckte inte heller att fotona på Loredes var särskilt bra, men som sagt ett foto säger inte allt om rörelsen...
Haha, jag läste en rätt kul grej om Eighty Eight Keys xx, tillsammans med dressyrston lämnade han ofta utmärkta FThästar (dressyrhästar med för den delen), så det kanske skulle vara ngt.

Nja, jag är inte jätteförtjust i Cortezarna, gillar inte deras bakbensmekanik riktigt (för robotaktig)...

Visst vi får ta gubbarna och åka på hingsttåg!!:angel::crazy:
Fast vi får nog roligare än dem...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 678
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden