Hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 357
  • Visningar Visningar 36 433
P

prallan

För tidigt?:o Jag sitter och funderar redan iaf!
Hoppas några fler än jag;)

Klickbara bilder

Nea,e. As de Thurin Ue. Ramiro's son - xx. Föl nu med Aerline H
Hade tänkt rida in henne ivinter, men kanske ska hon semineras nästa år

Tanke på henne:
Lucky Point HE
Tornesch

Elanca e. Athlet Z ue. Lepanto (Ladykiller xx) - Farnese
Ska betäckas med Tenerife VDL i år

Tanke på henne:
Advokat
Quintender
Looping

Kom gärna med synpunkter!:)

Sv: Hingstval 2008

För tidigt?:o Jag sitter och funderar redan iaf!
Hoppas några fler än jag;)

Klickbara bilder

Nea,e. As de Thurin Ue. Ramiro's son - xx. Föl nu med Aerline H
Hade tänkt rida in henne ivinter, men kanske ska hon semineras nästa år

Tanke på henne:
Lucky Point HE
Tornesch

Elanca e. Athlet Z ue. Lepanto (Ladykiller xx) - Farnese
Ska betäckas med Tenerife VDL i år

Tanke på henne:
Advokat
Quintender
Looping

På Nea kan jag förstå din beslutsångest. Både Tornesch och Lucky Point är två riktigt fina hingstar. Och har för mig att båda hingstarna har väldigt prestationsinriktad stam, och ska båda ha ett bra temperament vad jag har förstått.

På hingstarna som du funderar på till Elanca har jag alldeles för dålig koll för att överhuvudtaget ha en åsikt. Är egentligen ingen hoppmänniska överhuvudtaget.

Har själv två ston jag fundrerar på att betäcka nästa år:

Milla, Midt-West Ibi-Light-Krevad-Ganesco. På henne vill jag lätta upp typen, så mer högställd, längre ben och gärna med bra halssättning. Har överlag bra gångarter, möjligtvis att galoppen är något sämre än övriga.

y1pPpamWTd9fDFcecjCUbocW-fzskwbI0WzPJBEY9nWca4k0ALE8v3-XvHQunymLfaO

y1pPpamWTd9fDGBMCa73ttbTrzRx7cAWLPZ1N_0NgUTh9rbyvDuoAP-9hykR5GBvaBO
[/IMG]

Har funderingar på Highlander, Painted Black II

Sallie, Saigon-Briar-Pontus. På henne vill jag i stort sett bara få en större henne själv:angel:
Har tyvärr ingen nyare bild än den här från i vintras.

y1pPpamWTd9fDHNwrB4Mh6WFObygT4SP7VyQXmrAUtbKPD2aJBHOGijXh1jWM4JSyDY

Här har jag faktiskt ingen riktig idé, förutom vad som känns som en galen fundering på Amiral om det fortfarande finns kvar.

Har ni några idéer eller synpunkter säg det gärna :)

/Camilla

Senast ändrad:

Jo jag har oxå lite funderingar till mitt fullblodsto som skall få vila från föl i 1år efter hon fölat nu i juli. Vet inte rikigt vad jag skall ha bara... Lite svårt, men de e lång tid kvar, skulle gärna vilja ha Sandakan men vill nog vänta med honom något år. Tornesh och Last Liberty e sköna oxå. Så de e allt svårt. Är lite svag för skäckar bara, skulle vilja ha en sådan... :D

Inte är det Quintender som SW rider nu du funderar på? Ska dom visa den på bruks isf om de är den :) ??

Min tjej ska betäckas med Calido (om inget händer). Haft sikte på de sen hon föddes och jag såg att de inte vart en hingst som jag ville :) Och inte vart de värre när jag såg att Coup de Cour har samma linjer (gillar den hästen skarpt!)
hon är -05 e: Landor S-Cortez-Romeo
JNHQLODNFQRMG4.jpg

Har ingen nyare bild, är från i våras. Nu står hon dock med en fraktur på ärtbenet men de ska väl förhoppningsvis läka fint! *håller tummarna*

pojkvännens VM-sto är betäckt med Massimo (Jos Lansinks) iår, jag är väl inte helt nöjd med de valet så jag ska börja "operation-välj-de-ja-vill" snart så ja har lite mer o säga till om nästa år ;) Hade planer på Cumano men han va fullbokad så får väl vara i tid nu kanske?

Vilka tjusiga ston:), jag kan inte komma med några synpunkter, för det första är jag så ny i avlelssammanhang och det jag kan är endast hopp och lite FT:o.
Skulle tänka mig ha en Islandshingst!! De är så snygga:d
Avla hopp och station för Isisar:eek::D

Det finns ju bra, godkända skäckhingstar:idea:

Häftig stam på ditt sto, Calido blir nog utmärkt.

Vart sitter ärtbenet?:o

Vad har pojkvännen för VM-sto? *nyfiken*

Quintender är en av Schockemöhles hingstar, i Tyskland

Senast ändrad av en moderator:

Vilka tjusiga ston:), jag kan inte komma med några synpunkter, för det första är jag så ny i avlelssammanhang och det jag kan är endast hopp och lite FT:o.
Skulle tänka mig ha en Islandshingst!! De är så snygga:d
Avla hopp och station för Isisar:eek::D

Njaa, en Isishingst ska jag nog inte använda, dom är ju så himla små;)

Tycker jag har lite koll på avel men ändå känns det inte som jag hittat någon hingst till någon av stona som känns rätt är lite frustrerande, men får väl fundera vidare har ju lite tid på mig som sagt:cool:

/Camilla

Njaa, en Isishingst ska jag nog inte använda, dom är ju så himla små;)

Tycker jag har lite koll på avel men ändå känns det inte som jag hittat någon hingst till någon av stona som känns rätt är lite frustrerande, men får väl fundera vidare har ju lite tid på mig som sagt:cool:

/Camilla

NEJ! Inte Isis till dina ston:o:D Det menade jag inte:D:D
Jag menade att jag skulle tänka mig ha en själv, som står tillgänglig för Isis-ston:rofl:

Klickbara bilder

Nea,

Tanke på henne:
Lucky Point HE
Tornesch
Lancado
Ludwigs Champion

Elanca

Tanke på henne:
Advokat
Quintender
Looping

Quintendo heter den ja, som SW rider....

Hon är e:Lector-Maykel-Joost. Har tyvär inte tagit sig än fick vi veta idag :-(

ärtbenet är på baksidan av framknäts småben. Nu har hon svullnat upp rejält i bakbenen också :-(

hur "motiverar" du dina "kandidater" ?? (kul att höra hur du resonerar!)

Rent spontant tycker jag du ska lägga "skitbra" hingst på skimmelstoet. Hon har ju en oerhört attraktiv stam vilket gör att det borde bli en lättsåld avkomma om du satsar på riktigt bra hingst.

Därför faller Looping bort i mina ögon. En trevlig mycket snygg hingst, men ingen elithingst, inga prestationer och inget högt blup...

Samma sak med Advokat.

Quintender har ju inte presterat så mycket själv än, men är nog bra mycket mer gångbar som fädernehingst än de andra två. Jag skulle iaf känna så som "hästletande ryttare".

Vad gäller det första stoet tycker jag dock att du har två mycket bra hingstar som ser ut att kunna tillföra henne lite annan typ! Två mycket lovande högt bedömda unghingstar...

Ska du lägga mycket pengar på det borde du ju ta en äldre hingst på henne med eftersom hon inte presterat så mycket än, men man har ju kanske inte råd med allt man vill ha, och då gör du ju rätt i att välja de bättre unghingstarna!

En tanke - lägg Looping på hennes "kandidat-lista" istället! :)

Jag vet inte vem SW är:o men jag menar denna hingst Quintender
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=784885

På Nea vill jag ha bra modell och ben. Nerv gör inget, hon har mkt bra teknik så det vill jag komplettera, vill ha en intressant stam. Nuvarande stoföl e. Aerline H är jag mkt nöjd med, därför funderade jag på en yngre hingst nu, men Cyllene kan ha en poäng att ta en mer erfaren även 08:confused: Har velat haft LP på henne sen jag såg honom, så jag tror jag följer mitt hjärta...:p

Elanca vill jag ha en högställd ädel, långlinjerad hingst, internationell stam. Looping var en kandidat pga Lancier. Kanske ska tänka på honom istället. Advokat också bra stam, och snygg. Quintender ligger väl högst just nu, om han finns tillgänglig nästa år:crazy:
Får lägga till Cyrano De Bergerac till hennes lista:d, ser dock lite tung ut:confused:

Looping är en av mina favoriter, fölungen e: Looping här hemma i hagen är högrest och långbent, mycket vacker! Dessutom har hon väldigt bra huvud, självständig och orädd - morsan är åt det känsligare slaget.
I magen väntar ett helsyskon, jag har lagt in en beställning av en likadan fast hingst :angel:

Ludde tycker jag är skit snygg men han är ju rätt så grov redan nu som 3 åring så det ska bli spännadne att se han på bruks nästa år (jag ska åka dit för första gången är tanken :D)

Ja!:) Man vet ju faktiskt inte om sin favvo finns tillgänglig när det gäller, så planering är ett måste för mig, och så är det KUL:rofl:

haha jag funderar också på hingstar till nästa år!! :angel::D
Blev ingen betäckning i år för mig, trots att jag varit grymt sugen, men jag håller tummarna för att det blir av nästa år!

Men så svårt med hingstar.... :crazy:
Mitt sto är e: Ganesco u: engelsk import
Gabby6majram.jpg

Den hingst jag fastnat mest för är Rubignon 961 (Rubinstein-Donnerhall) men han finns inte för avel i år, håll tummarna att han gör det nästa år! :crazy: Se hemsida om Rubignon
Andra favoriter jag haft är Bayron (som ju exporterats) och Impuls (som var steril i år) :crazy:
Gillar Danzas skarpt också och Cairo men tror att de två är lite för lågställda/tunga för mitt sto.

Highlander? Älskar Hohenstein. Ja det är inte lätt....
Inte helt lätt att hitta hingst som ger god storlek på avkomma (stoet är bara 158), dressyrtalanger som även kan hoppa skapligt, mkt gott psyke, högresta, inte för spetiga, inte för tunga och gärna svarta ;) *skratt*

Jo, det gäller nog att börja ett år i förväg! :cool::D
(du är inte ensam ;) )

Hur stora är dina ston, skimmeln ser liten ut?

Nea är stor, ca 172:crazy: ev. större
Elanca är ca 165

Jag tycker det finns jättefina svarta dressyrhingstar på import, har du kollat katalogen?

Liknande trådar

Avel I nästa vecka börjar det, här är listan från ASVH över vilka hingstar som ska visas fram, vi kan väl fylla i vilka som rekommenderas...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
27 677
Senast: SeagirlM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka