Hingstunge - Hur länge med mamma?

Fina

Trådstartare
Ja, hur länge vågar man ha en hingstunge ihop med sin mamma? Jag hade tänkt avvänja vid omkring 8 månader. Men nu fallar det sig så att han haft otur med kompisar och jag skulle vilja låna en yngre häst över vintern som kan leka med honom.

Kan vara svårt att få låna en bara till februari (då min blir 8 mån) eftersom många bara vill låna ut om det blir ända fram till betessäsongen. Vågar jag ha hingsten med sin mamma så länge? Om man tänker sig att jag släpper honom på bete i början av maj och avvänjer i samband med det så kommer han alltså vara 11 månader då. Vad tycker ni?

Sv: Hingstunge - Hur länge med mamma?

OM stoet inte är dräktigt igen så är mitt svar NEJ, du vågar inte ha honom ihop med stoet ända tills dess. Han är säkerligen könsmogen innan dess och kan naturligtvis betäcka även sin mamma - även om det finns de som påstår att de inte brukar göra det.

Jag udnrar varför du bara ska låna en lekkamrat fram till avvänjningen?? Varför inte låna en kompis till honom ända fram till betet, det är ju liksom det allra bästa!

Just därför att jag inte har plats. Hade jag haft det så hade jag ju aldrig haft det problemet. Den enda lediga stallplatsen är den som min behöver när han avvänjs, tyvärr.
Vi var på kliniken idag så jag frågade veterinären och hon sa att det borde gå, för de flesta blir inte könsmogna förrän 1 - 1 1/2. Men säker kan man ju aldrig vara...
Jag tänkte på om boxen är tillräckligt stor för att ha två unghästar i, men jag tvivlar på det. I så fall skulle jag ju kunna byta plats på mamman och lånehästen när det blir dags för avvänjning, och ha kvar lånehästen ända till betessäsongen. Får kolla det... Någon som har måtten i huvudet?

Föl ska ha halva måtten för vuxen häst.

Det var en otroligt optimistisk veterinär som vågar påstå att det borde gå, med tanke på hur många det faktiskt är som VET 8-månaders hingstföl som lyckats befrukta ston....

Hm, ja då var det verkligen optimisktiskt. Jag tror vi har tillräckligt stor box då, hittade också måtten på nätet. Men det är klart det är ju lite begränsningar på hur stor lånehästen kan vara då. Har fått två svar, en tinkervalack och en paintvalack. Båda två år... Det är ju inga bamsehästar i alla fall.
Tack för svar!

det bästa är om du kan hitta en kompis som är jämngammal med ditt föl, de leker bäst ihop då. En äldre unghingst leker betydligt tuffare lekar och behöver mindre av vila så det blir inte alltid så lyckat att ha dem tillsammans.

Ja, hur länge vågar man ha en hingstunge ihop med sin mamma? Jag hade tänkt avvänja vid omkring 8 månader. Men nu fallar det sig så att han haft otur med kompisar och jag skulle vilja låna en yngre häst över vintern som kan leka med honom.

Kan vara svårt att få låna en bara till februari (då min blir 8 mån) eftersom många bara vill låna ut om det blir ända fram till betessäsongen. Vågar jag ha hingsten med sin mamma så länge? Om man tänker sig att jag släpper honom på bete i början av maj och avvänjer i samband med det så kommer han alltså vara 11 månader då. Vad tycker ni?

Varför inte skicka han på lösdrift fram till sommaren då får han växa utan att bli uppstallad, leka och bli häst! och många ställen kan han få gå kvar under sommarbete oxå. Då försvinner många problem!
Jag är inte förtjust i att ha unga hästar på stall tycker att de kan få vara häst ett par år innan de introduceras för boxen.

Jag har provat lite av varje.
1. Lämnade iväg ett föl till lösdrift fick ha med sig mamman tills hon var ett med flocken tre mån tror jag det blev. hon fick en riktig hovböld som skars upp och hon blev stående på box ett tag då fick jag åka flera mil varje dag och sköta om henne, funkade jättebra för unghästen i och med hon var ordentligt hanterad innan och stått i box.
2. hade ett hingstföl som jag lånade ett två månader äldre hingstföl till som sällskap , dessa bodde i samma box och på sommaren när dessa flyttades till sommarhage fick en 22 år gammal valack vara sällskap till dessa grabbarna togs in som tvååringa fick de varsin box.
3. Köpte en häst som enbart varit på lösdrift i hela sitt liv som 6 åring, hon blev helstressad av att stå inne på stall och panik om hon inte har någon annan häst inne samtidigt. Försöker hålla henne en liten stund ensam i stall men är efter två år fortfarande stressad blir aldeles svettig på någon minut. Har en åring efter detta sto och henne kan man lämna inne utan problem när man tar ut de andra hästarna och rider. Kan inte lämna stoet ute heller utan flocken för då springer hon som en galning i hagen. Det som funkar för den ena gör det inte för den andra så det är inte lätt alla gånger med hästar.

*Svarar båda*

Självklart hade jag hellre både haft lösdrift och en jämngammal kompis. Men nu har vi inte så gott om lösdrifter häromkring. Vi har bara en spilta ledig i stallet och en jämngammal kompis behöver ha mamma med sig. Saker blir inte alltid som man vill tyvärr. Fölet som han skulle gått på sommarbete med fick tyvärr tas bort på grund av senkontrakturer, och den äldre valacken som skulle gått med dem nu har fått en senskada. Så nu är det bara mamma och bäbis och det är verkligen inte roligt. Jag gör mitt bästa men jag kan inte trolla, tyvärr.

Måste bara berätta att jag hittat en kompis nu. En jämngammal med min :D
En liten russhingst. Hans mamma blir elak mot sina föl och vill inte ha kvar dem när dom blir en fyra fem månader. Så vi kan hämta honom om ett par veckor bara ägaren sett att han klarar att äta ordentligt.
Gu va glad jag blev när hon ringde! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 745
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Uppsättning
  • Remisser 1177
  • Parfym