Hingsttips önskas!

athena

Trådstartare
Nu närmar sig säsongen och jag står här med ett av mina ston som jag ännu inte bestämt hingst till. Vill ha lite hjälp och (oberoende) tips! Jag skriver ingen av mina funderingar i den här tråden så att ni ska få fritt utrymme för fantasin!

Hennes pappa är Eighty Eight Keys, som ju knappast kräver ngn närmare presentation.

Hennes mamma heter Rascha (Ciceron - Drabant) och kommer ur F 2-famliljen. Raschas mormor Manilla är helsyster till Delta, som ju är mor till Drama.

Rascha har även lämnat Rabbisch (e Beach Boy) som gått svår in FT och 1,40 hoppning. Mitt sto har tre tidigare avkommor hos landslagsryttare i fälttävlan.

Mina tankar kring hingstval rör sig främst till hopp och FT eftersom det är mina intressen, men stoet rör sig bra och kanske vore det även intressant att lägga en dressyrhingst på henne. Hon är mkt ädel och välbyggd, dock endast 162 cm så det bör vara en hingst med lite storlek.

Hon har ett bra psyke och står rätt på sina ben. Tyvärr är hon endast tävlad lättare klasser då hon fick ett griffelbensbrott som femåring.

Jag är inte främmande för att välja nygodkända hingstar, men av de som kom fram i år är det ingen som faller mig i smaken.

Hon är inte dräktig i år utan ska nu betäckas så snart säsongen kommer igång här (Värmland). Jag känner att jag behöver lite oberoende input vad gäller mitt hingstval och är därför tacksam för hjälp!

Sv: Hingsttips önskas!

Cortez då ? Bra i kombination med fullblod... Annars så Alcatraz...Landor S...Feliciano..Carano.

Det var hopphingstar på förslag...Har du ingen bild ?

Hälsningar Helen

Varför inte Lasandos på henne också? Visst ska du ta honom på andra stoet?

Han har ju gett avkommor med bra poäng på gångarterna också. Passar till både hopp och fälttävlan osv.

Men du kanske vill ha lite variation? :)

Angående Cortez så har man sänkt priset i år ...
Angående Jackaroo så är han B - prem...
Tycker att dem andra förslagen jag har gett är bättre :p

Helen

Ja, tanken är inte dum och jag skulle nog få ett bra pris ;). Men det är just det, variation! Å andra sidan vore det kul med 2 fölisar med samma pappa men ganska olika mammor, att jämföra dem!

clownen skrev:
Angående Cortez så har man sänkt priset i år ...

Helen

Kollade hemsidan, värsta rabatten ju :D. Det vore det ju värt, men fryst blir så dyrt ändå.

Det kan ju löna sig i slutändan ändå med tanke på att han är död och det inte finns någon uppsjö med sperma kvar efter honom. Cortezare går alltid att sälja :angel:

Hälsningar hon som själv har en treåring som går till Cortez i år :D

Nu puttar jag lite eftersom jag lusläst hingstkatalogen under påsken och verkligen sorterat kraftigt... De kvarvarande kandidaterna är följande (spermaimporter är ointressanta eftersom det inte funkar där jag bor. Inte heller några nygodkända är med, ingen av dem föll mig direkt i smaken):

Alcatraz
Bourbon
Camaro M
Cornetto
Hip Hop
Lasandos
Nobel
Roderik

Jag tänker lite FT även om de kanske inte är lika lätta att sälja som föl? Men med tanke på hennes stam och tidigare avkommor.

Av de hingstarna du räknat upp så skulle jag ta Alcatraz eller Lasandos.

Hälsningar Helen

Tittade själv ett tag på Alcatraz men har hört att hans avkommor är lite knäppa....nån som kan bekräfta dementera??
Har hört det av en med god inblick i hoppaveln och som träffat ett antal avkommor efter honom. Vackra avkommor ger han iaf!

Jag skulle vilja veta mer om hans fertilitet, eftersom han är äldre. Vet du om det går att ta reda på det ?

Hälsningar Helen

Ingen aning. Har står på Hippo Essentia (Klågerup) Ring och hör eller kolla på hemsidan.

Nej jag menade om din kontakt visste något mer om det :D.

Hälsningar Helen

Jaha....vi pratade lite om honom, nu var det ett tag sen hon själv använde honom, det var innan han kom till Sverige, och då tog de fryst från Tyskland. Har för mig att hon nämnde att han har bra dräktighets-%... men jag är inte 100 säker på det. Hon kommer till oss i helgen. Har detta i bakhuvudet och ska luska lite då...=)

Det skule vara snällt. Du får gärna PM:a svaret om du inte vill lägga ut det här.

Hälsningar Helen

Jag skulle nog välja Cornetto eller Nobel :d

Fick själv ett snyggt hingstföl e. Cornetto, 2003 är sugen på honom igen på ett av mina ston. Men precis som du har jag jätte svårt att hitta en bra kandidat till mitt andra sto :angel:

Jag gillar Camaro M starkt! Han är en jättetrevlig individ och har lämnat flera med dubbeldiplom treårstest 2004. Har bestämt att jag ska betäcka med honom om jag ska betäcka i år.. Lycka till! :)

Camaro M känns hetast just nu. Pratade med ägarna igår och det känns väldigt rätt till det stoet! Det blir att lägga på hennes allra bästa egenskaper och förädla dem s.a.s.

Ska ta och kolla in lite avkommor nu, men jag vet ju att de fått riktigt bra resultat. Tror dessutom det är sug efter dem :).

Liknande trådar

Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 442
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar