Hingststaket

Sv: Hingststaket

Om det höll tokhingsten instängd tror jag det är så säkert det går med hästar.

Vi har järnstaket runt alla hagar hemma, det är ett supermaterial. Respektingivande, långlivat, fräscht, hållbart.

hemma går hingsten med valackerna och det är vanligt stacket med 3 eltrådar.
Men vanligast är nog trästaket + eltrådar.

I england hade hingsthagarna (200 hästar varav 30 hingstar) trästacket med översta plankan på 2m (60 80 100 120 140 160 180 200 + el 50, 100 150 och 200.) Men vi hade samma hagar till olika hingstar samt att alla hingsthagarna såg lika danna ut. Sto/valack hagarna var lika danna men översta plankan låg på 160. hästarna var ute halvdagar varannan dag + heldag efter löp.
När dom inte var i träning ( 6 månader om året) så går dom på lösdrift. Detta är galopphästar som kostar och springer in massor, men bra tränare låter hästarna vara just hästar så mycket som möjligt!

Min hingst är 155 cm, hans stängsel ser ut såhär!

aaaaa056.jpg

Hur ser era hagar ut till era hingstar?
Jag har två hagar. Ena är 1.90 högt trästaket med eltrådar över planken. Den andra är en helt vanlig hage med tre eltrådar runt.
Hingsten är ca:168 hög.

Har ni provat andra lösningar innan som inte funkat?
Tvärtom. Jag började med att bygga det ogenomträngliga stakete och insåg sedan att han fungerade bra på vanligt elstaket också...förutsatt att ingen hage gränsar direkt till den då.

galopp1.jpg

*KL*

Min skrot på 1,5 år är nu ca 152 och blir förmodligen 165-170 (tror jag) och har förnärvarande stolp på 150 med två trådar, översta tråden sitter fast uppe på stolpen så det blir högre, har bra med el. Han håller sig inne så länge elen är på!

Tror att det viktigaste för att hålla kvar hästen i hagen är respekten för elen. Om jag vore du skulle jag se till att den är "elad", på med rejäl ström, morrhår på grimman och locka med havrehinken utanför staketet. :D

Måste nog hålla med åke.
Nog för att det är bra med ett material som håller länge och så men om hästarna skulle få för sig att hoppa/krypa eller på annat sätt göra så att de lyckas fastna så är det ett för hållbart material!
Tänk själv om de lyckas fastna, järnet ger sig ju inte i första taget även om hästen panikar allt vad den kan.
Ush och fy, det vill man inte vara med om!

Har på ett ställe ett staket som är, hur högt vet jag faktiskt inte, men väldigt högt iallafall, med tre trådar. En annan hage har jag dubbelstaket, dvs först ett staket med två trådar, sen ett mellanrum på kanske en meter, sen ett staket till med två trådar. Och i resten av hagarna har jag tre trådar på ett normalthögt staket.

Har funkat bra.

hemma går hingsten med valackerna och det är vanligt stacket med 3 eltrådar.
Men vanligast är nog trästaket + eltrådar.

I england hade hingsthagarna (200 hästar varav 30 hingstar) trästacket med översta plankan på 2m (60 80 100 120 140 160 180 200 + el 50, 100 150 och 200.) Men vi hade samma hagar till olika hingstar samt att alla hingsthagarna såg lika danna ut. Sto/valack hagarna var lika danna men översta plankan låg på 160. hästarna var ute halvdagar varannan dag + heldag efter löp.
När dom inte var i träning ( 6 månader om året) så går dom på lösdrift. Detta är galopphästar som kostar och springer in massor, men bra tränare låter hästarna vara just hästar så mycket som möjligt!
Men nu pratar vi om sverige. Vi har ÄVEN i sverige galopp och trav stall. Men dom håller sig till lite mer normala höjder.

Till våra arabhngstar har vi tre trådar mot gårdsplanen runt 130 högt men staketen bort från de andra hästarna har de vanligt elstaket med el i har aldrig varit några problem.

Vår hingst har samma som de andra hästarna i stallet med två trådar. Om vi behöver stänga av delar av hagen för någon anledning sätter vi en tråd. Funkar prima. Har inte elen på så mycket heller, mest för inackorderingens galna hästar och för kornas skull.

Sen har vi några meter emellan hagarna, bara så att hästarna inte kan nå att nosa på varandra.. Men staketet är inte högre mot de andra hästarna eller nåt sånt, han kan gå på en tråd mot dem också.

*KL*

Tackar för svaren allihop! :idea::bow:

Staketet blir ca 150 cm högt och tre st eltråder på 60, 105 och 150cm höjd. Sen el på det. Känner ju inte till hingsten så känns bättre för min skull att ha det lite högre än vanligt. Iallafall till o börja med.....

Min hingst går bakom precis samma staket som stona. 2 el trådar i kankse lite högre än bog höjd. sen på sommren gick han bara med en tråd då vi delade av 1 stor hage på 2 så han gick på ena och stona på andra sidan.Nu har han en egen med samma stänge som vinter hagen

Min hingst har ett helt vanligt tre meter högt staket i glänsande stål. Fem eltrådar med 230 volt och taggtråd överst. Inget konstigt alls :angel:

Mina hingstar går på "vanligt" staket dvs två elrep, det översta i brösthöjd (på mig) & under lite lägre (ca 10 cm ovan mitt knä). Jag är inte speciellt lång ca 162 cm...

Däremot så får dom inte direkt kontakt med stona på andra sidan...

För säkerhetens skull är det ALLTID ström på staketet...

Måste nog hålla med åke.
Nog för att det är bra med ett material som håller länge och så men om hästarna skulle få för sig att hoppa/krypa eller på annat sätt göra så att de lyckas fastna så är det ett för hållbart material!
Tänk själv om de lyckas fastna, järnet ger sig ju inte i första taget även om hästen panikar allt vad den kan.
Ush och fy, det vill man inte vara med om!

Finns hästar som rullar fast i sin box också, jag har vart med om en häst för många år sen som dessutom sparkade upp ena bakhoven i vattenkoppen och sen rullade åt sidan :crazy: Som tur var hände detta en natt till en helgdag på ridskolan så det gick att städa undan och få ut hästen utan att några elever behövde se allt.

De har även järnrörs-staket i sina hagar, och under de senaste 10 åren har ingen häst skadat sig på det. Där emot skar 4 hästar upp sina ben när de blev utjagade ur sommarhagen och skar sig på elbandet :crazy:

Någon skrev om godkända hopphingstar. Såhär ser Non Stop R ut i sin hage för 3 år sen, och för er som sett honom är han i storlek med en stor ponny ungefär ;)
18.jpg

I samma hage gick även Maloubet och han borde ju kunna hoppa som sin far ;)

Jag förstår inte att alla har så snälla hingstar.:confused: I stallet där jag jobbade för några år sen hade vi en hingst som sprang rakt igenom ett staket som bestod av tre höjder av plank (högsta var ca 190cm) och innanför varje planka satt det eltråd.

Vi hade självklart snälla hingstar där också, men de gick också i rejäla hingsthagar.

Jag skulle aldrig chansa på att ha en hingst i en vanlig hage, tänk om någon rider förbi med ett brunstigt sto? Kan tala om att det inte är roligt att jaga lös hingst då....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar