Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Variation:angel: :rofl: om man inte visste bättre skulle man tro att det var fjordhästutställning på grevagården sista helgen i mars iår...med alla "gulingar" som tydligen ska dit;) :rofl:

HÄRLIGT:banana:

Näää. Blanda inte in flodhästarna i connemararasen... Håll Sverige helt, kör alla fjordingar till Norge. Åker jag till Grevagården vill jag INTE titta på bulldozers med ståndman.

Något som är intressant är att det är samma hingst, nämligen gamle Leede's Boy RNF 16 som "spökar" bakom de tre gula NF-hingstarna som skall visas på Grevagården. Gulanlaget är ju på intet sätt lika utbrett bland New forest som i connemara-rasen, utan de flesta gula NF som finns i Sverige går tillbaka till just Leede's Boy. På senare år finns ytterligare en "gul" linje i Sverige, avkommor och ättlingar till Vernons Veuve Clicquot RNF 149 (skimmel, född gulbrun). Tidigare har även gulbrune Knightwood Rocketer RNF 5 funnits i svensk avel, men jag tror inte att det finns särskilt många (om ens någon?) gula ättlingar till honom som används i avel.

Leede's Boy kommer igen som morfarsfar till Casper III (e.Säbys Dixi u.Minnie II ue.Miclas Micado), som farfar till Säbys Idefix (e.Miclas Micado u.Säbys Flicka) och som farmorsfar till Dimmans Eros (e.Fredriksbergs Dizney u.Dimmans Elmia).

En liten detalj i sammahanget är att Leede's Boy står som fux i stamboken, med mörkfux pappa och mörkbrun mamma. Men, Leede's Boys egen färg är helt klart fel angiven, och troligast är att även hans mors färg är felaktig i stamböckerna, min teori är att hon är mörkt gulbrun. Leede's Boys färg ska revideras i kommande stambok (hoppas jag...), synd att det inte gjorts tidigare.

Hlsn Helena

Tack Helena! Du är en pärla vad det gäller new forest stammar...:bow:

Näää. Blanda inte in flodhästarna i connemararasen... Håll Sverige helt, kör alla fjordingar till Norge. Åker jag till Grevagården vill jag INTE titta på bulldozers med ståndman.

Ser att du inte varit och tittat på en fjordutställning det senaste. Senaste åren har jag sett mer bulldozers bland connemarorna än det varit bland de ljuvliga fjordingarna. :) :D

kan faktsikt intyga att det är sant... fjordingarna som godkändes förra året var såååå läckra, och smäckra!!!

Ankan !!!
Jag vill betäcka ngn med han som stog utanför ridhuset, du vet den där bedårande bakdelen som vi såg. Skit också att tanten inte kan betäckas varje år.

Eller hur!! Läckraste rumpan förra året, utan konkurrens...

Hoppas vi får se ngn ännu bättre iår;-) Skit samma vilken ras:rofl:

Variation:angel: :rofl: om man inte visste bättre skulle man tro att det var fjordhästutställning på grevagården sista helgen i mars iår...med alla "gulingar" som tydligen ska dit;) :rofl:

HÄRLIGT:banana:

Jag tänkte på alla skimlar ibland connemarorna. I år blir det ju i alla fall lite variation.

Gulbruna: 5 st
Svartbruna,mörkbruna: 2 st
Skimmel: 6 st
Bruna: 2 st

Hur mkt betyder färgen inom connemaraaveln? För er som avlar menar jag... man får lite känslan "utifrån" att det är några som är helsålda på "gula maror", och givetvis andra som inte "ser" färg på hingstarna...

bara lite nyfiken...

Hur mkt betyder färgen inom connemaraaveln? För er som avlar menar jag... man får lite känslan "utifrån" att det är några som är helsålda på "gula maror", och givetvis andra som inte "ser" färg på hingstarna...

bara lite nyfiken...

För mig personligen spelar färgen viss roll. Rättare skrivet, färg ska det vara. Inga skimmelfärgade pållar inte. Gulbrun, fux, svart, brun, isabell går alldeles utmärkt. Dock är den gula färgen min kärlek men svår att beställa ;) Cinna är gul och Peia är brun. Peias bebis lär bli brun eftersom hon troligen betäcks med Juno nästa år. Sen hoppas jag att det kommer fram en gul liten connemarahingst :D

Jag är väl mest såld på de svarta/svartbruna marorna :love: . Tycker att skimlarna blir lite tråkiga när nästan alla är det. (Har dock 3 ston som är skimlar). Men jag gillar lite variation.

Mörkt gulbruna tycker jag är snyggast av de gula, typ Countach Campbell eller Myelino.

Jag är ju ingen "älskare" av gujbruna hästar, men jag måste säga att den färg som IDHOLMENS MATADOR hade(har?) var otroligt snygg!!!

Har aldrig sett honom live. (Han finns i Skåne hos stuteri Elektor så det får bli har).

Dags att putta upp tråden. Nu är det ju bara en vecka kvar. Någon som har lite insideinformation?

Nää... Inte mer än att jag själv går och funderar på om jag skall låta min hingst vara kvar till den slutliga kritiken kl 15.00 på söndagen, eller om jag skall låta honom åka hem efter att han visats exteriört på lördagen.
Andra omgången i Elit/divI hoppning går ju samma helg...:smirk:

Hlsn Helena

Nää... Inte mer än att jag själv går och funderar på om jag skall låta min hingst vara kvar till den slutliga kritiken kl 15.00 på söndagen, eller om jag skall låta honom åka hem efter att han visats exteriört på lördagen.
Andra omgången i Elit/divI hoppning går ju samma helg...:smirk:

Hlsn Helena

Vilken dag går eliten? När Touchwood Winston visades fick han sin kritik direkt och kunde åka hem för han var lagankare.

Sen kommer de börja med connemarorna vid kritiken, så det dröjer väl lite innan NF får sin kritik.

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 729
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka