Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Det har jag redan frågat, men det spelar egentligen ingen roll, då han måste veterinärbesiktas på lördagen. Veterinären är inte närvarande på Grevagården under söndagen.

Hlsn Helena

Okej. Det är synd att det krockar så mycket. Jag minns när det var Scandinavium samtidigt ett år. Hmm. Inte så jättebra.

Jadå, jag kommer att vara där både lördag och söndagen, men min lille hingst är utlånad och kommer från annat håll.

Hlsn Helena

KL

Brukar inte MB vara med i nämnden för connemarorna?

Jag har sett att det är ny nämnd nästan helt. Ny ordförande är Helena Kättström med finska Tuula Pyriä (tror jag de stavas) som vice.
Hon finns inte med i New Forestnämden heller. Stod nåt om det i Ridsport i början på året.

Ny ordförande är Helena Kättström med finska Tuula Pyriä (tror jag de stavas) som vice.

Nån som vet något om dessa?

vad är det förresten för krav på dem som är med i nämnden? Någon utbildning eller bara erfarenhet. Nån som vet?

Helena Kättström är veterinär och föder upp fjordhästar med prefixet Kry. Hon är raskategoridomare för ponnyer och kallblod.
Tuula Pyöriä är rasdomare för connemara, föder upp connemara i Finland http://www.caragh-connemara.net/
I nämnden för connemara ingår även Gabriel Murphy, Irland.

Hlsn Helena

helena är också premieringsförrättare med stor erfarenhet av connemaror.
Tuula har dömt på Clifden show, nåt som man bara får göra om man är mycket kunnig på rasen.
Gabriel Murphy ingår i den irlänska nämnden och har fött upp connemara länge, så det är nog en rätt kvalificerad nämnd utan inblandning i rasen i Sverige, vilket jag har fattat var tanken med att byta ut den.

OK, vad är skillnaden på raskategoridomare och premieringsförrättare?

Hur går det till, får nämndmedlemmarna förfrågan eller anmäler de själva sitt intresse?

Bra med en internationell nämnd! Risken för att någon får avstå pga jäv minskar ju en del.

Raskategoridomare dömer en viss ratkategori, ex kallblod, ponny.
Premieringsförättare är godkända i båda raskategorier och får döma på sommarpremiering.
Nämnden tillfrågas av rasföreningen som sedan lämnar förslag till Sh som klubbar nämnderna.

Är det nån som vågar sig på att slå vad om vilka hingstar som kommer att gå in??
Jag ska leta upp SPAF sidan och kolla anmälningarna och återkommer sen med en vild chansning.
Är det nån som hinner före??

Är det nån som vågar sig på att slå vad om vilka hingstar som kommer att gå in??
Jag ska leta upp SPAF sidan och kolla anmälningarna och återkommer sen med en vild chansning.
Är det nån som hinner före??

Jag vill gärna gissa lite. Tycker att det verkar vara ett ganska starkt startfält. Flera har ju redan visats på premiering och även på treårstest.

Tar inte med bruksprovs-hingstarna och Castleside JJ på min "lista).

SPAF har ju lyckats trolla bort tidsprogrammet ifrån sida, :mad:.

Myelino: såg honom på riksen förra året. Vacker sida och han har gått LA dressyr och tävlar hoppning nu. Är det inga vet. fel eller ngt fel på benstället och han ser ut som han gjorde i somras så tror jag att han går igenom.

Dale Vardor: gillade honom redan förra året speciellt galoppen om han utvecklats bara lite sen förra året tror jag att han kan gå igenom också.

Harry Potter: var ju inget vidare på tre-års testet förra hösten men om han skärpt till sig och vuxit i sig lite så. Stammen talar ju för sig: Prestation.

Jag tycker även att det skulle vara roligt om den tyska hingsten går igenom. Alltid roligt med lite nya stammar.

Jag kommer här med dagens NF-tippning:
Jazz KL: Är väl brorsa med Galant, eller har jag fel? En trevlig hingst med bra ridbarhet, kanske är den här lika bra.
Stackarps Peer Boy: brukar alltid bli en ny Stackarpshingst...
Sörbys Xero: Var väl den som hoppa över sargen förra året? Har förhoppningsvis tagit tillvara på kapaciteten och hoppar så att folk storknar i år också. Fast på rätt ställe om man så säger:)
Säbys Idefix. vore kul med en Micadoson tycker jag.
Dimmans Eros: Måste förstås heja på Bukehingsten och Helenas uppfödning!

Ni måste meddela resultaten så snart det är klart. Sitter vid datorn som klistrad på söndag kväll!

Hur gick det för den tyska hingsten förra året?

Från SHs sida:

Härstamning

Fadern stambokförd i Tyskland. Modern Staatsprämienstute, stambokförd i Tyskland. Linjeavlad på Murrisk-sonen Bengt (fff+mf). Fm helsyster till Pilgaards Killroy. Stolinjen går tillbaka till Noreen IRE 867.

Mått Mankhöjd: 147 cm Skena: 20 cm

Exteriör

Högställd hingst av god rastyp. Vackert huvud, välformad hals, välliggande bog, grund bål, kort men välmusklat kors. Grovbent med kort skenor, tät och tåvid fram, branta kotor. Energisk kort markbunden skritt. Lätt kort trav med svag mekanik.

Typ 8

Huvud, hals & bål 7

Extremiteter, rörelsernas korrekthet 6

Skritt 6

Trav 6

Summa 33

Galopp 6

Hälsotillstånd

2 mm överbett i övrigt utan väsentliga veterinära anmärkningar.

Prestationer och övriga meriter

Hingsten har utfört ett godkänt löshoppningsprov med poängen 6-6. Svag kapacitet, hoppar i framvikt, god taxering, god benteknik bak, hängande fram, rättar sig ej något svag framåtbjudning. Svårpåverkbar, god uppmärksamhet, spänd.

Beslut

Hingsten är vid påbörjad avelsvärdering ej godkänd enligt rasvisa bestämmelser.

Inte vågar jag slå vad... Jag har mina funderingar och favoriter "på pappret", både när det gäller connemara och NF.
Skall i allafall bli intressant om hingstarna motsvarar förväntningarna.

Är t o m spänd över att se min egen, har inte sett honom sen SM i oktober... ;)

Hlsn Helena

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 729
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka