Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Sv: Hingstpremiering CONNEMARA & NEW FOREST

Jag har hört att det ska vara som ridponnyernas, dvs typ LA-bana? På våren som fem för en connemara... Hoppas jag fattat fel eller att det inte går igenom... Men jag kan ha fel! Har ju inte ens koll på RPs prov eg ;)

Senast ändrad:

Ojdå det var tufft... Hoppas också det inte går igenom, då kommer ju ingen vara med. 5-åringarna ska ju inte hoppa mer än LB tycker jag.

Tycker det är bättre att de höjer efter förmåga, en förra året hade ju hoppat medelsvår men testades bara på 90-1,00. Det är ju inte heller rättvist, de med stor kapacitet måste ju få visa det...

I reglementet för ridponnyrna står det LC som 4-åring, LB som 5-åring och LA som 6-åring. Det verkar ju mer vettigt...

Hmm, jag vet faktiskt inte vart han e. Min skola fyller mitt huvud och mina helger fylls av Tiger så jag är lite out of the blue för tillfället... Jag som alla andra får nog veta det tids nog när de startar :rofl:

Ja och så tidigt på våren! Man vill ju gärna hinna med lite små clearrounder/tävl på samma nivå innan och hur lätt är det? Dessutom inomhus, inte direkt inbjudande för unga hästar... Men vad bra att du hittade mer vettigt info, pratade med morsan o jag har noll simultankapacitet :D

KL

Nu har jag fått katalogen!

Av connemarorna ska min kille, Bränntomts Wilmer och Myelino hoppas uppsuttet. Pattys Cherubin och Backuddens Rebell går löshoppning.

Ingen av de redan godkända ska hoppas :( Tråkigt, hade varit kul att se...

Långnarö Cederick ska inte löshoppa alls. Går alltså bara exteriör.

Gångarter och uppsuttna hoppningen går i stora ridhuset, exteriör och löshoppning i lilla.

KL

Nu har jag fått katalogen!

Av connemarorna ska min kille, Bränntomts Wilmer och Myelino hoppas uppsuttet. Pattys Cherubin och Backuddens Rebell går löshoppning.

Ingen av de redan godkända ska hoppas :( Tråkigt, hade varit kul att se...

Långnarö Cederick ska inte löshoppa alls. Går alltså bara exteriör.

Gångarter och uppsuttna hoppningen går i stora ridhuset, exteriör och löshoppning i lilla.

Finns det något tidsschema i katalogen? När börjar connemarorna på lördag och söndag?

Lördag börjar exteriören med de äldre 8.00. Sedan 4-åringar och sist 5-åringar. Klart 11.20
Gångartsproven börjar 12.30 slutar 15.50

Söndag börjar löshoppning 10.00 färdigt 10.50 Uppsutten börjar 12.00 slut 13.30

Lördag börjar exteriören med de äldre 8.00. Sedan 4-åringar och sist 5-åringar. Klart 11.20
Gångartsproven börjar 12.30 slutar 15.50

Söndag börjar löshoppning 10.00 färdigt 10.50 Uppsutten börjar 12.00 slut 13.30

Undrar om de klarar att hålla de tiderna? Går lösgaloppen med exteriören eller löshoppningen?

Kul att det är så många som ska gå gångartsprovet. Måste nog köpa ny videokamera tills dess.

Lösgaloppen är med exteriören, innan man visar skritt och trav av nån anledning...

Gångatsprovet är beräknat till 20 min per ponny, det kan nog bli lite tajt... Gör ju inte så mycket om det drar ut på tiden, det är ju inget efter iaf.

Lösgaloppen är med exteriören, innan man visar skritt och trav av nån anledning...

Gångatsprovet är beräknat till 20 min per ponny, det kan nog bli lite tajt... Gör ju inte så mycket om det drar ut på tiden, det är ju inget efter iaf.

Kanske för att de ska springa av sig lite enerig? Kan nog bli bra för en del och mindre bra för andra.

Ja, 20 minuter kan nog bli tajt. Vad jag fattade skulle Örn bara rida ca 10 min per ponny. Det gäller att hålla koll på tiderna så man inte värmer upp sin hingst för länge så den inte orkar om det nu skulle dra över på tiden.'

Skönt i alla fall att det inte blir lika stressigt som förra året.

Ja men förra året red han ju minst 15-20 min. Tycker inte riktigt man hinner bilda sig en uppfattning på så kort tid, det blir ju väldigt intensivt...

Ja men förra året red han ju minst 15-20 min. Tycker inte riktigt man hinner bilda sig en uppfattning på så kort tid, det blir ju väldigt intensivt...

Det står väl 15-30min för testryttaren har jag för mig? Och sen ska den egna ryttaren rida också.

Det är bara beräknat 20 min till egen ryttare plus testryttare. jag tror inte det kommer fungera så. Om något krånglar och han måte testa mer så spricker ju schemat direkt.

Är det någon som vet varför det numera bara är en testryttare gångarter för NF och connemara? Hur många var det förra året? 2005 och tidigare var det väl två...

Lite tråkigt förresten att tiderna inte kommit ut på Spaf's sida än, katalogen kom ju i förra veckan till oss som skall visa hingst...

Hlsn Helena

Är det någon som vet varför det numera bara är en testryttare gångarter för NF och connemara? Hur många var det förra året? 2005 och tidigare var det väl två...

Lite tråkigt förresten att tiderna inte kommit ut på Spaf's sida än, katalogen kom ju i förra veckan till oss som skall visa hingst...

Hlsn Helena

Förra året var det också bara en testryttare. Tycker också att det är synd. Kanske har med ekonomin att göra?

Hoppas tiderna kommer snart så man kan planera lite.

Hm. Känns lite ologiskt att tiden för gångarts-/ridbarhetsprovet dessutom dras ner... När min NF Eros gjorde sitt bruksprov 2003 var de två testryttare (samt en suppleant), och 45 min var avsatt till provet.

Hlsn Helena

kan det inte vara så att det blir jobbigt för hingstarna med flera testryttare, och att det också kan bero på ekonomiska skäl?

kan det inte vara så att det blir jobbigt för hingstarna med flera testryttare, och att det också kan bero på ekonomiska skäl?

Det SKA vara jobbigt! Ett normalt träningspass eller en tävling är ju betydligt mer krävande än 20 min intensiv ridning. Dessutom får man ju inte se om några dumheter kommer fram när ponnyn börjar bli lite trött.

Har man tränat länge för detta ska ju inte dålig ekonomi stå i vägen för om hingsten testas ordentligt. Det ligger ju i allas intressse att den bedöms rättvist.

Verkar märkligt om ett ridprov skulle gå ut på att pressa trötta hästar:confused:.Det är väl ridbarheten som skall bedömas,och bör mkt väl hinnas med på den beräknade tiden-om hästarna är tränade och utbildade för sin uppgift.Läste en artikel i Ridsport för ett tag sedan där testryttarna ansåg att hingstarna ofta är för dåligt utbildade.Kan inte vara lätt att vara varken testryttare eller häst om hela testtiden går åt till att försöka få hästen att svara korrekt för grundhjälperna:crazy:

Liknande trådar

• Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 729
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023