Sv: Hingstliv

Min 3 åriga arbhingst går i en hage på några hektar med en 1 årig arab hingst som sällskap. Om några veckor kommer det även en shettis hingst som ska gå med dem. De har lösdrift och är alltså ute dygnet runt, de andra valackerna och stonas hage går längs med hela hingst hagen med 1 meters avstånd, så de får lite kontakt med andra hästar där med även om de inte går tillsammans.
Lånade en 12 årig andalusier hingst i sommras (avelshingst) som jag hade i träning och betäckte några ston med, han fick också en hage som sträckte sig jäms med valackernas och stonas hage, också med 1 meters mellanrum. Eftersom jag bara lånade honom fick han tyvärr gå själv, men hade hela tiden de andra hästarna bredvid sig.
Hästarna har kuperad terräng i sina hagar, så de kan både sträcka ut i galopp och klättra och gå och tugga på träd och sånt. De har fri tillgång på foder också. De leker mycket med varandra och och slipper att stå helt själva om man tar ut en av dem då de brukar gå och ställa sig bredvid stona. De har även kor bredvid sig, annars är det ett litet lugnt stall, inte mycket folk mer än bonden som åker förbi med traktorer och så.
De verkar nöjda och glada, de får vara hästar på ett så naturligt sätt som möjligt och kan ändå tränas. De rids, körs och ställs ut, och det fungerar bra! :)

Här är min 3 åriga hingst och hans lilla valack han gick med i somras.
2833474.jpg0
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 139
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp