malumbub

Trådstartare
Hur lever era hingstar? Vad har de för miljö kring sig?
Kompisar i hagen? Hur många? Ålder och kön och sånt?
Boxgrannar?

Berätta gärna hur era hingstar har det! *nyfiken*
 
Sv: Hingstliv

Våran avelshingst (arab 6 år) går i en stor hage på minst 1 hektar. Det är den minsta hagen som vi har.Han går jusst nu med en hingst på 18månader och en ardenner val på 7 år. Han har även innan gått med welsh hingst som även den har betäckt och med ardenner hingstar. Det enda som vi har haft är en sparkskada och lite små bitsår. Förra vintern så stog han i vårat stora stall ihop med 5 st ston. Där hade han ett sto som boxgranne. Nu i vinter så skall han och ardennern stå i lilla stallet då den andra killen åker hem efter att han har blivit kastrerad.
 
Sv: Hingstliv

Jag har två hingstar, en ettåring (russ) och en treåring(korsningsponny) och dom går tillsammans med en äldre valack i hagen. en rätt så normal vinterhage har dom, ganska liten dock, men ändå tillräckligt stor för att dom ska kunna dra lite repor :)

Russet har den äldre valacken som boxgranne, treåringens box har ingen granne, stallet är byggt så. (bara tre boxar i stallet)

I sommar gick russet med två andra ettåriga hingstar, en tvåårig valack, och ett gäng äldre valacker.
treåringen ägde inte jag då, men enligt uppgift gick han med en annan hingst.
 
Sv: Hingstliv

Unghinstarna går med en pensionerad Andalusier och en Shettis som tror han är :devil:

Avelshingsten har 16 år på nacken och står under sin korkek;) tillsammans med de dräktiga stona. Han har aldrig klättrat på dem.
Men visst händer det att han tar sin showrunda, ngt som liknar spanskskritt och krummar sin hals och mullrar lite.

Däremot har han väl skrämt halva byn när de kommer ridande, för då spinger han längs staketet och hugger i luften.
Men det är ju en normal instinkt.
 
Sv: Hingstliv

Vår travhingst går i egen hage, men har andra hästar runt omkring sig så han är inte helt själv. Enda anledningen till att han går själv är för att minimera skaderisken.

I stallet har han två valacker brevid sig, så han har social kontakt med andra hästar.

När han gick på bete förra sommaren med ett gäng andra hingstar + ett antal kvigor hängde han hellre ihop med kvigorna, de åt och vila tillsammans. /Linda
 
Sv: Hingstliv

Min Ponnyhingst går ihop med mina två ridtravare igen nu efter betet:-), Det var ett kärt återseeende:-), från alla håll..
 
Sv: Hingstliv

Hur lever era hingstar? Vad har de för miljö kring sig?
Kompisar i hagen? Hur många? Ålder och kön och sånt?
Boxgrannar?

Berätta gärna hur era hingstar har det! *nyfiken*

Mina två hingstar (storebror & lillebror) går ihop med sin dräktiga mor i stor kuperad hage.
Den store blir 2 år och den lille blir 1 år och dom har gått ihop sedan den lille var ca 1 1/2 månad gammal.
Dom står i boxar brevid varandra.
Och dom har så kul och deras morsa slipper vara lek tant...;)
 
Sv: Hingstliv

Min fullblodshingst (7år) går i stor gräshage ca 07-18 beroende på när jag rider osv. Han går tillsammans med en shettis valack som även är hans boxgranne. Tidigare har han även stått bredvid ston men det har inte funkat då STONA har blivit prilliga.
Han skulle gärna få gå med flera hästar men i stallet finns endast två hästar till och den ena är ett sto så därför har vi delat upp dem två och två.
Tycker att han har ett ganska bra hingstliv men kommer förmodligen att kastrera under vintern då han i våras var väldigt orolig och tappade mkt hull.
Kan tillägga att det ofta även figurerar ett gäng getter i hans hage och han har även en period haft en boxkanin som han föraktade högt och rent men aldrig gjorde något illa.
 
Sv: Hingstliv

När jag bodde i Norge, vid ett New forest stuteri så gick deras hingst 6 år, tillsammans med cirka 20 ston + deras föl. han går allid i hop med sin flock utan några problem.
 
Sv: Hingstliv

har ju ingen egen hingst men min kompis har sin welshhingst på 10 år och en valack i en stor hage.. Inne kan han både stå brevid ston eller valacker, han bryr sig inte så mkt...
 
Sv: Hingstliv

har inget eget men min granne har en åring som är hingst och i somras gick han på hingstbete men 5 andra unghingstar (mest halvblod han själv är new forest) och nu går han tillsammans med en islänning som är 7 år och en holsteiner som är 19 år. de går i en hage på ca 4000 kvadratmeter och han går bredvid två ston utan problem.
 
Sv: Hingstliv

Jag har en ettårig connemarahingst hemma på gården. Han står i ett stall med 4 till hästar i (3 valacker, 1 hingst). Som granne har han en 2 årig shettishingst och mittemot står en valack.

På dagarna går han ute i hagen tillsammans med en 4 årig connemaravalack. Oftast ute mellan klockan 8-20, på sommaren något längre och vid riktigt dåligt väder får de komma in lite tidigare. I ena grannhagen går grannarnas två travarston som han inte alls bryr sig om och i andra går de resterande valackerna som står i hans stall.
 
Sv: Hingstliv

Hingsten i vårt stall är 16 år och står med min sexåriga vallack. I ena hagen bredvid går två ston och i den andra två vallackar.
I stallet står han bredvid min och mittimot står en vallack och ett sto.
Hingsten pratar lite med stona när de passerar hagen eller när han leds förbi deras boxar men han är helt hanterbar även för ett barn att leda förbi ston:)
 
Sv: Hingstliv

Hur lever era hingstar?
dom lever ett skönt hästliv, ute dygnet runt förutom vid dåligt väder då de står inne.
Vad har de för miljö kring sig?
stort stall, stor hage och massor med hästar i varierad ålder/kön runt omkring sig
Kompisar i hagen? Hur många? Ålder och kön och sånt?
Två unghingstar 2 och 1 år och två vallacker runt 20 :P
Boxgrannar?
ja, ston och vallacker

/malin
 
Sv: Hingstliv

Har en 1,5 årshingst som går med 2 14 åriga högrangade valacker. I stallet står han bredvit den med lägre rang av valackarna.
Min hingst är låg i rang, det är bara dom 3 hästarna i stallet.

Otrolig mysig grabb:love:
 
Sv: Hingstliv

Avelshingsten som är hemma under vintern går just nu med sto o föl. Har tänkt att han ska gå med hignstfölen i vintern men det går inte ännu har vi märkt så det är 2 ston som fortfarande tokbrunstar och då accepterar han inte småkillar med kulorna på plats. det blir lugnare så fort det blir kallare.
Jag försöker i den mån det går att han alltid ska få ha sällskap men det är så tråkigt med folk runt omkring stallet som inte klarar av att se honom fribetäcka (ja han är snäll mot stona) då de anser att de betäcker för ofta:smirk: och sen får han inte busa med fölen eller valla stona för då är han elak:mad:

Problemet är inte hingstarna utan alla okunniga människor runt omkring dem:(
 
Sv: Hingstliv

Min 14-åriga hingst går ensam hagen klockan 08-15. Det ligger flera hagar runtomkring så han ser de andra hästarna.
Stallet har omkring 22 boxar, längst en lång stallgång, och han står brevid valackerna i ena delen av stallet. (Har stona på ena sidan och valackerna + min hingst i den andra). Hans box har givetvis galler upp till taket (han skulle nog klättra ut annars), men han kan stå och prata med och nosa på valacken bredvid. Den är alltså inte förstärkt eller så.
Tidigare hade han ston som stod mittemot honom eller två boxar bort, och det funkade, men han är lugnast när de är i andra delen av stallet. Han skulle absolut inte kunna stå bredvid ett sto.

Förövrigt är väl hans liv som vilken annan häst som helst. Rider honom varje dag ungefär 1,5 timme. I ridhuset, på travbanan, i backarna runt stallet eller ut i skogen. Rider oftast tillsammans med andra, ston också. Ungefär varannan helg åker vi iväg och tävlar dressyr, och varje onsdag åker vi till klubben och tränar.
Han kan bli stressad om det t.ex. är allför många på en framridning eller i ridhuset och det blir rörigt, men han gör aldrig något. Ibland showar han dock om man rider förbi en hage med hästar i :smirk:
 
Sv: Hingstliv

Ah, har ju haft hingst innan också kom jag på;)

Hade honom på gården ca 20 år, gick bara med en valack kompis och stog bara dom 2 i stallet också. Mycket lugnt, stor hage. Kom när han var ca 5 år, gick bort som 26 åring :(
 
Sv: Hingstliv

Hur lever era hingstar?

troligtvis har det ett fantastiskt liv,o de verkar ha rätt roligt.
dessutom kan de säga ifrån om ngt inte stämmer o vi förösker reda ut problemet.
Vad har de för miljö kring sig?

De står i en liten by,och folk från dne byn o närliggande byar brukar passera förbi o hälsa,de tar även med hundar som får hälsa,kopplade.

De har två boningshus i närheten där det kommer o går folk,en hundgård precis bredvid sitt utestall och ett litet innestall som inte används så mycket.

Det som är viktigt för mina är att de har koll på omgivningarna,hagen är kuperad så att de står på höjden,och därifrån,även från sitt 2hus"kan de se allt som händer bara genom att kika ut.
vinden blåser in i boxenmax 1 gång/år o den ärdelvis stängd för att skydda för detta.

de har en banvall nedanför hagen som är rolig atttitta på,för dte rör sig väldigt mycket folk där,och de ser mkt långt ut på vägen som passerar stallet,de ser o hör mig på mkt långt hållnär jag kommer.

De har även en "avbalkning"mellan hage o ridbana och en utanför stallet där de kan gå o drälla om vi pysslar med någor o de villvara med.


Kompisar i hagen?

japp.De har varandra.detta är alltså två vuxna hingstar på 17 resp 5 år som går ihop,skodda,broddade,på lösdrift och hela tiden.

Hagen är på 2 hektar,vilket räcker mer än nog.frampå hösten o på vintern så begränsar d dock hagen naturligt till att röra sig runt utestallet.

Degillar att leka o visst blir det rispor i skinnet ibland,men dte är samtidgt väldigt roligt att se desa"hålla fast i underläppen"lekar,en favorit fö,och skenattacker där de låtsas bli arga.

De är exceptionellt sällskapliga o skall alltdi var amed när man grejar,och gillar att bara stå o hänga ihop,även med mig.
De har en solhörna där de lapar sol,och backar som är hemskt skojiga att kasta sig utför.

I utestallet har de halmhäck,dränerat o halm att liga på,samt ett antal isolerad evatentunnor o en uppvärmd tunna.
De tycker mycket om att sova utsträckta i halmen på natten.
de sover ockås gärna i hagen o då ligger båda ner ohar alltså somnat.

Ibland vill de gå in i stallet o vila några timmar o då får de det.

fodringarna är intressanta då de får varsin hög med kraftfoder på marken(nej,INTE i leran,vi har nästan ingen lera här) och så pillar de s ig det,fast de byter hög o delar hög osv.de delar även hög med hundarna..suck...

höet hade vi flera högar av,men det var ingen idé eftersom de ändå vilel dela så nu får de det.

Hur många? 2,men har haft 3,en valack som mobbad emina stackars hingstar åd et grövsta...

Ålder och kön och sånt? 17 år,klapphingst Frisre på 170 samt 5 år friesr hingst 175


Boxgrannar?
Beror på hur man ser det.
De får rät ofta besök,och då är dte inga prolem att ha ett fnoskigt sto i en box(somliga blir så till sig så..) medan de står på gången o skall skos eller så.inte ett pip,de vet att jag säger till när de får hälsa sedan..stona har inte alltd samma uppfostran dock;)
De har kompisar somd e umgås med på ridturer,men jag har även låtit dem,tycker dte är viktigt,hälsa på alla som kmmer hem,oavsett kön.

jag tror det gör att de faktskt inte direkt bryr sig nr ngn häst paserar gården,eller hälsar på.

avbalkningen används ju,med extra stolp,som gästhage o det är inet dirketngn som är intressread då,de går iväg o betar

ibland springer min gamla lite för att showa,o hn revirmarkerar ridbanan tills man säger åt honom at sluta.

De är rätt avslappnade hemma,menute är de betydligt mer hingstiga.speciellt unghsten tyckte han var fränast i stan sist,men hemma när de passerar ston o min gamla paraderar så blir han tyst som en mus...

de är så fåniga så...

dessutom bor jag ca 15 min gångväg från stallet så nu när jag är sjuk så kommer hästarna hem till mig någon gång/vecka,vilket ä r trevligt.folk här är vana att se några medelstora o en jättehund ute på promenad o ja kör i byn också.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 139
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp