Hingstig valack

hekla

Trådstartare
Min valack, 21 år, har plötsligt visat hingsbeteende (betäcker) och har nu blivit rekommenderad örtblandning som är leverstärkande. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Hade själv tänkt pröva munkpeppar men fick uppgiften att detta endast var tillfällig lösning. Skulle vara bra att höra era erfarenheter. Har munkpeppar hjälpt långsiktigt för någon?

Sv: Hingstig valack

Det enda du kan göra är att ställa hästen i en hage utan ston. Det går liksom inte över om de väl börjat, tyvärr.

prova munkpeppar, det kan hjälpa.

sen ska du givetvis inte låta honom gå med ston pga skaderisken...

Munkpeppar är ju tänkt som en LÖSNING, inte tillfällig. Tanken är ju att man ska ge munkpeppar en tid och sen ska man inte behöva ger mer pga av att hormonerna då stabiliserat sig. MEN kom i håg att: alla är olika individer och bara för det fungerar på en del hästar så är det absolut inte säkert det fungerar på alla.

Rekommendation av Hippo K9. Äldre hästar kan tydligen få brister/störningar i magfunktionen och dessa i sin tur kan orsaka hormonella rubbningar. Därför var det viktigt att åtgärda orsaken och inte enbart ta bort symtomen. Tydligen tog munkpeppar enbart bort symtomen. Blev rekommenderad att ge honom mariatistel och magbalsam pga detta.

Låter lite märkligt att det börjat på så gammal häst. Min erfarenhet är att när de väl börjat betäcka kommer de att fortsätta.

Munkpeppar fungerade utmärkt till min shettisvalack när han blev hingstig. Nu minns jag inte under hur lång tid jag gav det, men jag fick lov att ge det en omgång till efter ett litet uppehåll. Sen gav han sig.
Nu har han betett sig som en valack i två år.
Så visst kan munkpeppar vara en långsiktig lösning. Men det fungerar säkert olika.

Är det Hippok9 som sagt att munkpeppar endast tar bort symtomen ? I så fall låter det väldigt motsägelsefullt om dom sagt det, för det är ju bara läsa på deras sida vad som står om just munkpeppar, både i örtbeskrivningen och fallbeskrivningarna. Det tar allas ionte BARA bort symtomen. Tanken är att det ska balansera hormonerna.

Ja, håller med dig. Det var därför jag blev orolig över att jag köpt/beställt fel saker. Kostade ju nästan 600 kr så känns lite deppigt om det inte skullel fungera som de så säkert lovade. Blev också fundersam över beskrivningarna över munkpeppar som jag just har läst. :confused::confused: Men nu är det bara att hoppas att det fungerar med de örter som jag beställt. Man orkar ju inte med hur mycket kostnader som helst:(

Fast du måste ju ändå vara beredd på att det kanske inte fungerar. Så är det ju med örter. Funkar på en del, andra inte. Och fungerar inte just det preparatet man tänkt sig så betyder det ju inte att det är värdelöst. Jo, värdelöst för just din individ kanske, men för andra kan det fungera. Men i alla fall, man får ju vara beredd på att ibland kasta pengar i sjön. Funkar inte just munkpeppar så bör du leta efter andra alternativ. Vill du prova örter så testa då kanske en annan ört eller blandning. Det är så man får göra när man håller på med örter. Vist vill man väl att ett dyrt preparat ska ge resultat, men det är inte alltid att så blir fallet. Jag känner en del som testat munkpeppar med BRA resultat, och jag känner andra där munkpeppar varit helt verkningslöst.

När hormonerna helt plötsligt i gammal ålder ballar ur måste man ställa sig frågan varför? Det har en orsak. Det är väl den orsaken man försöker komma tillrätta med istället för bara avhjälpa ett symtom med munkpeppar (som helt klart reglerar hypofysens signaler) men finns grundorsaken kvar ja då har du ju ändå symtomet kvar när munkpepparen är slut och om den ens verkat vilket den inte gör i bland är grundproblemet gått för långt... när munkpepparen är slut då kommer symtomet åter.
Då får du helt riktigt ställa hästen ensam i egen hage med grundorsaken kvar + frustrerande nytt beteende som han inte rår för. Visst kan man både kombinera ex örter mot både grundorsak och symtom men då hade det blivit kostsammare när oftast grundproblemet är det som behövs åtgärdas så försvinner symtom också. Fast snabbast och med både livrem och hängslen är ju kombinationen. I detta fall Magbalsam + Munkpeppar eller vad var det för mix. Då slipper man ge båda kurerna eftervarandra. Hästar är ju verkligen individer

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka