Hingstig valack o brunstigt sto =/

P

piggis_83

har ett litet problem med mina hästar, som ibland blir ganska jobbigt. jag har 2 hästar, dels ett 21-årigt sto som brunstar väldigt mkt o hon blir då jobbig (stimmig) att rida men det kan jag ta. Jag är så van vid det här laget :smirk:
sen har jag en 4-årig valack (nyköpt) som bara varit valack i drygt ett år. han är super på alla sätt, MEN när mitt sto brunstar så blir han jobbig att rida. dvs bockar, är okoncentrerad o allmänt "jäklig". annars gör han ingenting! han är inte direkt annorlunda i temperamentet i övrigt o han försöker INTE hoppa på mitt sto på ngt sätt (de går i samma hage). Det är BARA vid ridningen jag märker av problemet! Han är oxå rätt "beroende" av henne, dvs väldigt gnäggig o orolig när jag delar på dem. Men det har blivit bättre.

Jag kan ju inte låta honom vila en vecka per månad bara för att stoet brunstar :( vet att det finns munkpeppar (??) som man kan ge. funderade innan på att ge stoet det, för att kanske minska hennes brunstande lite. Eller ska jag ge det till valacken?
Vad har det för effekter? har bara hört att man kan ge det till ex ston som brunstar mkt, men min stallägare sa att jag kunde ge valacken det (typ som att det skulle va bättre). funderar även på att dela på dom när hon brunstar, men jag tror inte det skulle lösa hela problemet.

vad tror ni? vem ska jag ge munkpeppar, eller båda? hippoK9 har tror jag? finns det nåt annat "preparat" jag skulle kunna ge?
 
Sv: Hingstig valack o brunstigt sto =/

Har en valack i stallet som är hingstig, fast bara när han går med ston, då klättrar han på dem tom. han har varit valack länge o förra året tog dom ut vet. för att ta prover på hormonerna med det var inget ovanligt. Nu går han ensam stackarn men om det finns en till valack i hagen så betäcker han inte..vill väl inte bli ertappad:devil: Han har fått munkpeppar(man kan ge det till valacker) men på honom hjälpte det inte någonting..han är dock inte besvärlig att rida med ston vad jag vet! Hoppas det löser sig:)
 
Sv: Hingstig valack o brunstigt sto =/

jag tror att dina hästar har fått lite familje förhållande, ditt sto är 21 o valacken 4 år så jag tror hon har tagit på sig lite av en mamma roll. jag skulle försöka att ta det lungt när du rider valacken när ditt sto brunstar, men samtidigt rida lite mer bestämt, låta honom gå med huvudet högt i galoppen så han inte har chans att bocka o lite mer knep så han kan ha nåt att tänka på eftersom han är så ung. ;)
 
Sv: Hingstig valack o brunstigt sto =/

ja jag är oxå inne på samma spår. visst jag måste kunna rida honom även när hon brunstar, men samtidigt så kanske man gör klokt i att låta honom vara just när det är "som värst" :smirk:
sen har han inte varit hos mig så länge, så det är klart att det blir en omsställning för honom! men han har blivit mkt bättre nu iaf, när han kom kunde han knappt stå still på stallgången själv om de andra va ute (o såna saker SKA mina hästar kunna göra....) jaja han är trots allt bara 4 o jag tar de väldigt lugnt me han, så ingen tror nåt annat!
ska nog iaf testa med munkpeppar, man kan ju alltid ge det ett försök!
tack för svaren.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 114
Senast: MiniLi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp