Hingstig valack, hjälp!!!

morgaine

Trådstartare
Min snälla medelålders valack har åkt på sommarbete och nu blir han vräkt för han betäcker ett sto. Vad kan man göra?
Han kastrerades som 2 el. 3-åring, och det var en vanlig kastrering, ingen klapphingst.
Har gett honom munkpeppar 3 dagar, men det verkar inte hjälpa, han springer i sin hage som värsta hingsten.
Vad kan man göra för att det inte fortsätta/hända igen?

Vad har ni för erfarenheter av munkpeppar?
Läste också om en annan ört, järnört. Vad tror ni om den?

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Vår + rätt sto kan göra även dem mesta valaken hingstig om man har otur. Hitta ett bete med bara valakar så slipper du problemet.
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Det är nog inte bara valacken som man måste göra något åt, stona är nog dom som bör ha någon form av munkpeppar eller vad man nu ger, egentligen så bör man väl ge alla hästar i hagen så att allas hormoner dämpas lite. Valacker har ofta inte riktigt något val när stona är som mest brunstiga och jag tror dom flesta valackar tänder till då oavsett. Sen är ju vissa mera intensiva än andra men helt oberörda går nog inte många.

Byt bete till ett med bara valacker så behöver du inte tänka på den biten iallafall.
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Åh nej...är det enda utvägen alltså?
Finns det inga hormondämpande sprutor eller så?
Jo stoet borde också få munkpeppar, hon är helt översexuell, typ. Ställer upp sig under Hans nos och skvätter åt hans håll. Nu ställer hon upp sig vid staketet!
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Självklart kan en valack få upp den. Man gör hästen steril, inte impotent när man kastrerar den :D

Min erfarenhet är att de flesta ston är slampor i "rätt" sällskap :p

Precis som en annan :o
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Haha, ja tyvärr är det ju så att vissa ston är extra läckra och svåra att stå emot. Så stoägaren kommer säkerligen ha svårt att hitta valacker till sällskap.

Jag har tex haft en valack som under alla de år jag hade honom inte var speciellt intresserad av något sto. Men sen på ålderns höst kom stoet med stort S för honom och han började klättra som en galning på henne. :D Men andra ston visade han fortfarande inget intresse av.

Så kontentan av det hela är att det inte är säkert att din häst inte någon gång kan gå med ston. Det kan vara just detta stoet som är "boven". Men det lär du märka... ;)
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Detta är inget ovanligt alls.
Min förra valack var en typisk valack som bara brydde sig om "polarna" i hagen, men jag sålde honom och han hamnade i en bland flock och blev som förbytt, betäckte och vaktade stona och blev rent sagt dum åt de andra valackerna, -han som annars var väldigt rang låg. Trodde först de nya ägarna hade tagit med fel häst hem.

Lättast är att ha ston och valacker i separata hagar. Då slipper man dessa problem som oftast uppstår mer eller mindre.
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

*svarar alla*
jaha alltid lär man sig något... lite dystert dock för nu blir det svårare att hitta nytt ställe.
Han får inte gå kvar nu för stoägarna tror han ska hoppa på alla ston nu, och den enda valacker får inte heller gå med honom eftersom han nu fått rykte om sig för att vara någon sorts halvhingst. :crazy:
Fast han har absolut inte gjort något mot den andra valacken.
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Är han så stressad som du beskriver (springer etc) hade jag absolut inte släppt in en annan valack till honom. Det kan gå riktigt illa om det vill sig.

Ett bra bete utan ston i omedelbar anslutning, samma kön i flocken. Då blir det nog lugn & ro.
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Detta är inget ovanligt alls.
Min förra valack var en typisk valack som bara brydde sig om "polarna" i hagen, men jag sålde honom och han hamnade i en bland flock och blev som förbytt, betäckte och vaktade stona och blev rent sagt dum åt de andra valackerna, -han som annars var väldigt rang låg. Trodde först de nya ägarna hade tagit med fel häst hem.

Lättast är att ha ston och valacker i separata hagar. Då slipper man dessa problem som oftast uppstår mer eller mindre.

Det där låter exakt som syrrans gammelvalack! Hon köpte honom som 10-åring, sveriges mest sävligaste valack som inte gjorde här mycket i livet, jättelåg i rang och supermesig. Gick bara undan för alla hästar i hagen tills han fick tillbaka självförtroendet och gick enbart med ston några år. Han betäckte dom aldrig men jävlar i min låda om en annan valack kom i närheten :eek: Vi försökte introducera en ny valack med han och hans 2 ston i en STOR hage som han kunde komma undan i, gick bra 2 dagar sedan fick våran valack ett riktigt psykbryt och jagade honom tills han sprang genom staketet, världens snällaste häst som inte ens stannade om vi gick mellan med en ikeapåse och viftade emot hans huvud, helt otroligt... runt 18-årsåldern

Annars betäcker han inga ston, kan fälla ut snorren om han hälsar på ston men inget sexuellt. Dock blev vi alla duktigt förvånade när stoet med stort S uppenbarade sig i paddocken medan han tjänstgjorde i en liten ridverksamhet, satt en liten jänta uppepå och jag fick faktiskt springa in i paddocken och hålla i honom för han gick med fullt ståfräs och var helt upp i as när ett fullblodssto blev superbrunstig i hans närvaro, han mullrade och vrålade i vartannat och skulle helt enkelt hoppa på hon omgående :cool: Första och enda gången tack och lov han har fått såna känslor :rofl: tror han var lite förvånad själv när han väl lugnade ner sig, blev alldeles trött
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Min valack har heller aldrig varit intresserad av flickor trots att han gått med flera brunstiga ston - inte förrän jag åkte på kurs och han träffade en 1½årig arabflicka som var i sin första slutbrunst.
Kursdeltagare och ledare frågade om jag hade en hingst.....Han hummade och brummade och höll ögonen på henne hela tiden. Har förträngt om han visade tecken på att vilja mer.
Han blev i alla fall jävligt tjusig när han visade upp sig....

Andra gången han reagerade var något år senare när vi träffade på samma brutta, dock ej brunstig.
Han har efter detta gått med brunstiga ston utan någon som helst reaktion
 
Sv: Hingstig valack, hjälp!!!

Han lugnade sig efter ca tre dagar. det hjälpte inte, för han blev utsedd till Ond Hingst, så den enda valack som finns där fick inte gå ed honom fast han var hur snäll som helst mot den.
Nu har det dock löst sig fint, han har ett nytt bete med två snälla valacker. De trivs redan jättebra tilsammans, inte en spark eller ett bett har de gett varandra. Underbart att se! :love:

tack alla för alla råd!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 280
Senast: Lavinia
·
Hästvård Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 081
Senast: Egonson_
·
Hästvård Någon som har tips på vad man kan göra emot hingstigt beteende (stor sexualdrift, aggressiv mot vissa hästar, rider även på valacker)...
Svar
12
· Visningar
2 126
Senast: Lingon
·
Hästvård Alltså hjälp! Köpte för några veckor sedan en 4-årig shettis valack. Han är underbar men jag börjar fundera på om han är hingst...
2
Svar
21
· Visningar
5 085
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp