Sv: Hingstig valack, hjälp!!!
Detta är inget ovanligt alls.
Min förra valack var en typisk valack som bara brydde sig om "polarna" i hagen, men jag sålde honom och han hamnade i en bland flock och blev som förbytt, betäckte och vaktade stona och blev rent sagt dum åt de andra valackerna, -han som annars var väldigt rang låg. Trodde först de nya ägarna hade tagit med fel häst hem.
Lättast är att ha ston och valacker i separata hagar. Då slipper man dessa problem som oftast uppstår mer eller mindre.
Det där låter exakt som syrrans gammelvalack! Hon köpte honom som 10-åring, sveriges mest sävligaste valack som inte gjorde här mycket i livet, jättelåg i rang och supermesig. Gick bara undan för alla hästar i hagen tills han fick tillbaka självförtroendet och gick enbart med ston några år. Han betäckte dom aldrig men jävlar i min låda om en annan valack kom i närheten
Vi försökte introducera en ny valack med han och hans 2 ston i en STOR hage som han kunde komma undan i, gick bra 2 dagar sedan fick våran valack ett riktigt psykbryt och jagade honom tills han sprang genom staketet, världens snällaste häst som inte ens stannade om vi gick mellan med en ikeapåse och viftade emot hans huvud, helt otroligt... runt 18-årsåldern
Annars betäcker han inga ston, kan fälla ut snorren om han hälsar på ston men inget sexuellt. Dock blev vi alla duktigt förvånade när stoet med stort
S uppenbarade sig i paddocken medan han tjänstgjorde i en liten ridverksamhet, satt en liten jänta uppepå och jag fick faktiskt springa in i paddocken och hålla i honom för han gick med fullt ståfräs och var helt upp i as när ett fullblodssto blev superbrunstig i hans närvaro, han mullrade och vrålade i vartannat och skulle helt enkelt hoppa på hon omgående
Första och enda gången tack och lov han har fått såna känslor
tror han var lite förvånad själv när han väl lugnade ner sig, blev alldeles trött