Sv: Hingstig/tokig valack.
Min sent kastrerade valack brukar bli så, särskilt med vissa ston. Men så länge han inte försöker betäcka såklart tycker jag ändå det funkar, man får ha lite överseende tills det går över och samtidigt behandla honom som en hingst - snabbt försöka få kontakt och sysselsätta honom när man märker att fokuset börjar yra iväg på fel saker. I början tyckte jag det var jättejobbigt, sen insåg jag att det är ju en hanteringsgrej det också, var mest paff över fenomenet så jag blev lite handlingsförlamad (vilket såklart inte underlättade för honom att fokusera på mig).
Har däremot varit med om ett sto som var så enormt lockande att t o m min (som gått med massvis med andra ston utan såna problem) försökte betäcka. Då var det såklart bara att sära på dom och han var rätt knäpp i skallen.
Då sprang han väldigt mycket i hagen efter att dom separerats och höll på att bli mager, slet ut hovarna alldeles för fort (barfota då, fick skos på, vilket aldrig händer annars). Det löste sig också när han fick byta till en annan hage med annat sällskap och inte samma överblick över stona.
Är det som i det senare fallet, att hästen springer sig trasig och/eller betäcker har man ju inte mycket till val än att ändra på hagsituationen.
Är det "bara" när stoet är borta eller i hanteringen man märker av det så brukar man kunna leva med det om man tar tag i hanteringen som sagt. Förutsatt att man kan hantera det så det inte blir riktigt farligt.
Visst håller jag delvis med om ston och valacker separerade, särskilt när man har många hästar i samma hage. Samtidigt har jag ofta tyckt det har varit värt det hellre än valacker som bråkar och har sig mot varandra. Sto/valack brukar ändå bli lite mer som en familj snarare än rivaler som konkurrerar om käket.