Hjälp! Råd om hingstig valack önskas.

Sv: Hjälp! Råd om hingstig valack önskas.

Om han vore klapphingst skulle du defintivt märka det mycket mera, det därlåter mera som just en ganska hingstig valack som kommit i ett nytt sammanhang där han måste "skaffa en position" Han är upptagen av det och det är inte så himla ovanligt heller.

Se till att ha honom med bara valacker helt enkelt, eller i egen hage ett tag framåt. När han funnit sej tillrätta och sett vilka alla andra är och kommit in mer kommer kan troligen att kunna tagga ner. Precis som en del andra sagt, alla valacker är olika, vissa är (oavsett när det kastrerades) mer "hingstiga" hela livet, då kanske man måste inse att de inte är säkra att gå med ston, för att dom kan komma att betäcka under vissa omständigheter, så som nu när han lär känna nya hästar, eller om ett sto är brunstigt.

En klapphingst är mycket mer öppet hingstig på ett annat sätt än en "hingstig" valack.

Senast ändrad av en moderator:

Sen får man ju inte glömma bort att det är en ökad cancerrisk att låta den vara kvar i bukhålan. :crazy: Visst är det dyrt att kastrera, men priserna varierar otroligt mkt mellan klinikerna så det kan löna sig att ringa runt, har man inte råd med en kastrering så tycker jag inte att man ska ha häst heller och i synnerhet inte plocka bort ena kula och sedan sälja vidare. :mad:

Jag testade munkpeppar på en hingstig valack som jag hade en gång och det fungerade bra på honom. Väl värt att testa! Såg att du hade beställt, skulle det fungera och du vill ha tips på ett ställe med bra pris att beställa från så kan du pm:a mig :) Hoppas det löser sig för dig.

Hej, jag tänkte pröva munkpeppar på min sent kastrerade valack, som just nu är störd av brunstiga ston... Är det någon som kan hjälpa mig med hur mycket som är lämpligt att ge...Har köpt hem en påse utan någon anvisning.
Tacksam för hjälp! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·
Hästhantering Skrev tidigare en tråd angående min valack som försökte betäcka annan valack vid ihopsläpp. Han har lugnat sig markant sedan dess, men...
2
Svar
30
· Visningar
2 795
Senast: Yrja
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet