Enya
Trådstartare
Min unga shettis har fått ett hemskt beteende den senaste veckan. Det har kommit lite smyganse så jag har itne tänkt på att han är hingstig direkt, men det är han nu. Jag går alltid med honom och nordisen tillsammans till och från hagen och det har fungerat jättebra tidigare. I dag var det värst och jag vände och gick in igen med dem. Han sparkar bakut mot mig eller den andra hästen, bits är försöker stegra sig. Är allmänt kaxig mot den andra hästen, som är en valack. Det blir svårt att gå med dem en och en av flera orsaker: står nordisen i hagen när jag hämtar shettisen så blir han helt hysterisk och jag är rädd att han smiter ut, lämnar jag shettisen först, så smiter han ut utan tvekan. En annan anledning är att det är något ont om tid på morgonen och jag har 500 m till hagen. Det är att föredra att kunna ta båda på en gång alltså.
Men har någon tips på hur jag ska få shettisen till att gå fint "i koppel"? I dag hotade jag med att sparka in pannan om han inte skärpte sig , men det örat ville han inte lyssna på. :smirk: . En möjlighet är att kastrera honom, men jag vill inte det riktigt, här finns ju inga ston i närheten och jag vill ju ha honom som hingst.
Några tips på lösning?
Men har någon tips på hur jag ska få shettisen till att gå fint "i koppel"? I dag hotade jag med att sparka in pannan om han inte skärpte sig , men det örat ville han inte lyssna på. :smirk: . En möjlighet är att kastrera honom, men jag vill inte det riktigt, här finns ju inga ston i närheten och jag vill ju ha honom som hingst.
Några tips på lösning?