Hingstig shettis.

Enya

Trådstartare
Min unga shettis har fått ett hemskt beteende den senaste veckan. Det har kommit lite smyganse så jag har itne tänkt på att han är hingstig direkt, men det är han nu. Jag går alltid med honom och nordisen tillsammans till och från hagen och det har fungerat jättebra tidigare. I dag var det värst och jag vände och gick in igen med dem. Han sparkar bakut mot mig eller den andra hästen, bits är försöker stegra sig. Är allmänt kaxig mot den andra hästen, som är en valack. Det blir svårt att gå med dem en och en av flera orsaker: står nordisen i hagen när jag hämtar shettisen så blir han helt hysterisk och jag är rädd att han smiter ut, lämnar jag shettisen först, så smiter han ut utan tvekan. En annan anledning är att det är något ont om tid på morgonen och jag har 500 m till hagen. Det är att föredra att kunna ta båda på en gång alltså.
Men har någon tips på hur jag ska få shettisen till att gå fint "i koppel"? I dag hotade jag med att sparka in pannan om han inte skärpte sig :o , men det örat ville han inte lyssna på. :smirk: . En möjlighet är att kastrera honom, men jag vill inte det riktigt, här finns ju inga ston i närheten och jag vill ju ha honom som hingst.

Några tips på lösning?

Sv: Hingstig shettis.

Våren närmar sig med stora kliv och då vaknar gärna hormonerna på hingstarna, det är naturligt. I ditt fall finns inte mycket att välja på, antingen gå med dem en och en till hagen eller kastrera. Har man hingst får man se till att ha ordentliga staket, så att de INTE kan ta sig ut. Det är ditt ansvar som hästägare. Jag har själv två hingstar, den ena är 4 år gammal, den andra 2. Dessa går tillsammans i samma hage utan problem, och den äldre av den är ledaren. Han morrar åt damerna och visar att han finns, men inget mer, än så länge. Jag kan aldrig garantera att han inte blir bevärlig. Det tror jag inte finns någon som kan. Fördelen är den att han aldrig betäckt, men hingst är han ändå.
Kan man inte ha hingst, skaffar man sig ingen.

Jag skulle vlija råda dig att lära dina hästar att vara själva, både i hagen och i stallet. all slags hantering blir så mycket lättare då. Sedan tror jag att du ska försöka att ta dig lite tid och träna shettisen lite, så att han säkert är med på att det är du som är boss.
Dom testar ju gärna om dom kan ta över i den åldern.

Lycka till!
Häls Embla.

Båda två kan vara ensamma i stallet utan problem, där bryr de sig inte om att den andre går. Det är annorlunda i hagen, där blir nordisen konstig och springer runt, gnäggar och har sig. Han har aldrig varit den som tagit sig ut utan respekterar trådarna, dock är jag rädd att han tar sig friheten att göra det om han får vara ensam. Tidigare har det aldrig varit problem i hagen, men i höstas flyttade han hit och samtidigt kom en shettis och en b-ponny också in i bilden. Nu har ponnyn flyttat så det är bara nordisen och shettisen kvar. Jag får helt enkelt gå två runder med hästarna. Det borde ju gå, och så får jag ta oron några dagar.

Jag har ett bra staket och där är kraftigt med ström! Jag har fyra trådar runt om och tre i intaget, det borde väl räcka? Men icke. Shettisen gillar att ta sig ut och ställer sig bara bredvid, han smiter ingenstans. Elagregatet användes till kor tidigare så det är ganska kraftigt. Både jag och min man har fått stötar av det och det är inte som det brukar; att det bara killar lite, det gör i stället ont en stund efteråt! Men swhettisen har päls för två så det är kanske därför han kan ta sig igenom utan att känna strömmen nämnvärt.
Shettisen är annars trevlig i alla hantering. Inget bråk eller trots alls, men just när jag ska gå med BÅDA hästarna så blir han bråkig. De bråkar inte i hagen alls. Att leda honom själv går också bra. Dock passade han på att hoppa upp på min man med frambenen på hans rygg i dag när han gick lite framför honom.

Till Björkis: Jag skrev att jag helst inte ville kastrera honom, men det betyder inte att jag vägrar göra det. Jag är inte så dum så att jag håller fast vid något som uppenbarligen inte fungerar! Jag vill ha tips på hur jag får hästen att gå fint ihop med min andra häst, alla hantering för övrigt fungerar ypperligt bra.

Varför vill du ha kvar honom som hingst? Bra stam som du tror på inom avel :love: ?
Att ha honom som hingst bara för att han ska vara det ser jag inte som någon bra ursäkt :crazy: , rätt vad det är så blir han hingstigare o då är det inte säkert att han stannar utanför hagen när han tar sig ut.
hade själv shettishingstar som aldrig gick nånstanns men en kväll var de bara borta o jag hittade dom vid ett stall 3 mil bort. Det är ju skit kul o leta häst. :devil: :devil: :mad:

Nej jag tror inte på hans stam alls. Har bara känts som ett onödigt ingrepp om det inte skapar problem. Det blir nog så att jag ringer vet ändå. Frågan är ju om det har med hingstighet att göra eller om det är ren och skär olydnad?

Om du ändå inte ska ha honom till avel så ser inte jag någon anledning till o ha kvar honom som hingst. Jag förstår inte vad som skulle vara för onödigt med ingreppet för det verkar ju som om han är hingstig o det skapar problem för dig vad jag förstår på din beskrivning.
Jag vet hur det är o leta hingstiga shettisar för jag var med Sanna när hennes rymde.

Hoppar han på din man, då är all hantering inte alls bra!!!!!
Det är en av de dominantaste saker en hingst kan göra, och det visar att han inte har särskilt mycket respekt för din man....... FARLIGT!!!!!!!

När mian hästar gör något jag inte tycker om, ex tränga sig förbi, eller annat, så backar jag dom. Det är en handlign som tydligt visar att jag är boss och att hästen måste vika undan för mig. Mycket effektivt...

Jobba på, och hoppas att din man inte skadade sig. Du måste få bukt med det hoppandet, även om det bara var första gången. Han kan skada någon mycket allvarligt, om han får hålla på med det....

Lycka till! Häls. Embla

Börja tänka som en häst! Använd deras språk, NH "Parelli" är ett bra tips. Där använder man sig utan de 7 lekarna vilka bygger på förtroende och respekt. Allt utan våld! Nh överhuvud taget fungerar! :D
Tyvärr har jag inte dem helt i huvudet vad de heter o.s.v men finns i böker och säkert på nätet! Lycka till!

Min man klarade sig, blev bara lite förvånad. Hästen har inte gjort så sedan dess, tror att han förstod den kängan han fick av min man!
Han är van vid att hanteras, leds till och från hagen varje dag, och det rör sig om 500 m på grusväg, hovarna kratsas varje morgon innan vi går och varannan dag ryktas han. JAG går alltid först in i stallet och han måste vänta på mitt tillstånd innan han får komma in. Han har aldrig försökt tränga mig och när han försöker gå trots att jag inte har gett tillstånd så knuffar jag tillbaka honom.
Han verkar ha lugnat sig igen och bråkar inte med den andra hästen när jag leder dem. De bråkari nte heller i hagen. Han har inga tendenser till att vilja ge sig på mig heller längre. Har testat några ledarövningar och han fattar snabbt! Men kan de ge resultat så snabbt?

Jo, det kan ge resultat fort, det beror lite på hur kaxig han är. Men det låter som att han har gett med sig, om han har lugnat sig igen... Skönt, för dom är jobbiga när dom inte kan ge upp, så man måste fajtas varje dag!!!

Lycka till i framtiden!!!
Häls. Embla

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 175
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama