hingstig hingst!

Fannih

Trådstartare
hallou.

Jag har nyligen köpt en stor maffig (:P) welshhingst på 4 år.
Han är gudasnäll vid all hantering, tar inte för sig nånting eller försöker bestämma över mig. han fattar allt kroppspråk.
MEN

om vi rider/går förbi andra hästar blir han plötsligt en helt annan pålle som måste krumbukta sig å skrika. å då lyssnar han inte på mig ..
detta är något jag inte alls accepterar och jag ryter till och daskar till honom med spöet.
har haft honom i nån månad nu, han har blivit bättre men still going strong :P

(förra ägarna var noga med hanteringen, men de sa att de låter honom göra så, "han är ju en hingst")

finns det nån med dylika erfarenheter?
nåt bra tips?

mycket tacksam för svar å kommentarer

Sv: hingstig hingst!

Det beteendet du beskriver kan ju ge stora problem om ni vistas i annan miljö, te x på en tävlingsplats. Du vill väl kanske inte att hästen tar sig för detta mitt under en omhoppning, för att han plötsligt får se en annan häst. Mest troligt är att du inte ens kan vistas på en offentlig plats med andra hästar när din häst beter sig så här.

Du har nog inte hunnit befästa ditt ledarskap, det låter inte så. Ledarskapet finns inte bara på marken, utan även när du sitter på ryggen. Jag föreslår att du arbetar mycket med ledarskap, och aldrig glömmer att påminna genom korta sessioner av upprepning samt att du ALLTID har en konsekvent hantering av din häst. Han behöver tydliga linjer/regler, som aldrig får överskridas av varken dig eller din häst.

Lycka till

hejsan, jag har ocksa en ung hingst och nasta mandag ska jag ha en unghast tranare med nh inriktning som ska komma ut och hjalpa oss lite med mitt grund arbete, jag aterkommer da sa kanske jag har lite mer tips som kan hjalpa dig...

Anna

jo jag vet hela grejen med att det blir jobbigt osv och att jag skall träna ledarskap..

men det var ju hur jag skall göra det som jag undrar..?

är noga med då jag leder honom hur han rör sig (om han backar undan eller går sidledes, hur han korsar frambenen då jag har honom att flytta sig/gå bakåt) också noga med att det är jag som svänger honom och inte tvärtom.

då jag ryktar byter jag sida med att alltid gå framför honom och inte bakom..

att vara konsekvent är ju en förutsättning för att man överhuvudtaget skall kunna handskas med hästar, eller vilket djur som helst, oberoende av kön.

Ja, nu vet jag att man ofta brister i sin hantering. Det blir lite naturligt, utan att man tänker på det. Bara en sådan liten sak kan orsaka frustration, och ett bakslag.
Även om man har satt en plan, så är det inte ovanligt att man utan att tänka sig för faktiskt överskrider sina egna satta gränser i en tillfällig situation.

Jag brukar öva ledarskap på banan/paddock, även om det inte är min favorit. Helst använder jag ledarskapsövningar i den vardagliga hanteringen, och går in i paddock mer sällan men jag utesluter inte de övningarna där.

jo så länge man e mänsklig så gör man små vardagliga misstag ibland.

men vad för sorts övningar gör du då?

Grejen är nog att han inte har så stor erfarenheter av att möta andra kanske. Han kommer garanterat att coola ner sig.

Grejen är nog att han inte har så stor erfarenheter av att möta andra kanske. Han kommer garanterat att coola ner sig.

kan ju vara så!
sen tycker jag att de brukar vara lugnare på tävlingar, hemma är de liksom lite "kungar".
och som sagt, var koncekvent.

ja det är något jag hoppas på . att detta skulle vara en "tidsbunden grej"
:)

ett tips jag fick från min tränare var att INTE rappa till hingsten när de börjar på att hingsta sig, bättre att distrahera dem på annat sätt pga smärtan från pisken oftast ger hingsten kamplust istället när adrenalin, endorfiner och könshormoner bara rusar runt runt.
När min hingstade sig så "röt" jag åt honom och flyttade undan honom , backade etc eller vände honom - krävde koncentration.

Men om det stämmer vet jag ju inte men det lät ju logiskt att de kan reagera med ilska när de får sig ett rapp - mot för en valack som kanske viker sig direkt för smärtan.

Det kan jag också tänka mig.
Med min lilla hingst, som inte hingstar sig så ofta precis, med iaf, så snart han börjar bete sig dominant så har jag flyttat rumpan på honom. Och då brukar han komma av sig helt.
Jag vet att vissa tycker att det är märkligt, men jag har som regel att han inte får ha snoppen ute om jag är i närheten. (om den bara hänger ut lite slappt när han vilar är en annan sak, nu pratar jag om att fälla UT den)
Har han gjort så så har jag flyttat rumpan hans genom att knäppa med fingrarna och peka på rumpan (tittar elakt). Då flyttar han på rumpan och då försvinner snoppen in.
Ganska snart drog han in den själv när jag klev in i hagen :p

faktist, innan jag läste meddelande av dig och skuggi, så prövade jag på den metoden,

innan vi gick förbi hästarna höll jag på å backade honom och flyttade honom, och jag gjorde honom så uppmärksam på mig som jag bara kunde (förståss var beröm å lite godis med i bilden)
sen gjorde jag samma sak vid hästarna.

varv ett:
han gnäggade hysteriskt, jag smätte till honom med spö å röt till och dessutom backade/flyttade honom.
dock var han ändå lite hysse

varv 2:
(började tänka att just dethär med spö funkar sällan vid annan hantering, så varför nu?)
skaffade mig ordentlig uppmärksamhet, han gnäggade sakta och lite. genast jag såg att han var på väg att gnägga så backade jag honom och berömde.

funkade faktst bättre. visst så röt jag åt honom, men han höll sig ändå lugnare än då jag smättade till honom.

så man får ju fråga sig själv varför man gör som man blir tillsagd utan att tänka själv.!

Mitt tips är att jobba mycket på att möta andra hästar och göra det till en vardagssak. Att rappa med spöet tror jag inte heller på utan snarare att sysselsätta hjärnan på honom.(sidvärtsrörelser osv.) Gör inte någon stor sak av det genom att ryta och gå på utan rid bara förbi även om han skulle humma och brumma lite. En annan sak är att vara noggrann med berömmet. De hingstar vi har är väldigt väldigt måna om att få veta när de gjort rätt och växer verkligen av beröm.

faktist, innan jag läste meddelande av dig och skuggi, så prövade jag på den metoden,

innan vi gick förbi hästarna höll jag på å backade honom och flyttade honom, och jag gjorde honom så uppmärksam på mig som jag bara kunde (förståss var beröm å lite godis med i bilden)
sen gjorde jag samma sak vid hästarna.

varv ett:
han gnäggade hysteriskt, jag smätte till honom med spö å röt till och dessutom backade/flyttade honom.
dock var han ändå lite hysse

varv 2:
(började tänka att just dethär med spö funkar sällan vid annan hantering, så varför nu?)
skaffade mig ordentlig uppmärksamhet, han gnäggade sakta och lite. genast jag såg att han var på väg att gnägga så backade jag honom och berömde.

funkade faktst bättre. visst så röt jag åt honom, men han höll sig ändå lugnare än då jag smättade till honom.

så man får ju fråga sig själv varför man gör som man blir tillsagd utan att tänka själv.!

Skulle just skriva att sluta rappa till och kräv hans uppmärksamhet istället ;)
Se till att alltid ha hans uppmärksamhet, märker du minsta lilla tendens till att han tappar fokus så kräv den tillbaka, antingen genom att byta gångar, flytta ut bakdelen, gå in på en liten volt med baken ut (större problem = mindre volt och tvärt om). Beröm så fort du har fokus tillbaka. Jag brukar inte backa som korrigering när jag sitter på, utan försöker korrigera genom att rida på framåt. En annan sak man bör tänka på är at tinte fastna i samma övning, utan växla ofta, det hjälper till att hålla hans uppmärksamhet på dig.
Och så måste han utsättas för distraktioner så klart, mindre i början och sedan mer, så att du kan rida även fast det är fullt med villiga märrar i ridhuset ;) (examensprovet är när man sitter på en laddad hingst i toppform en vacker vårdag i maj och ryttaren på märren kastar sig ut på spåret framför näsan på en med en knapp meter till godo.. För det händer även när märrryttaren vet att det är en hingst man sitter på. Brukar påpeka för sånna att skulle jag förlora kontrollen så är det iaf inte JAG som får de omedelbara problemen ;) )

Och se till att inte kräva mer av honom än hjärnan orkar med, han kanske bara fixar 20 min med fokus på dig i början. Kräv inte mer då, han kommer snart kunna längre stunder.

Och se till att göra detta nu när han bara är fyra.. Våren som 5 och 6 åring brukar vara jobbigare men mycket vilja och hormoner och dessutom är de mycket starkare då än som 4-åringar.. ;)

TRor det kommer gå bra! Min kille är 8 och ,mycket medveten om att han är hingst, men vid ridning skiter han i de andra hästarna på banan. Bestämd och konsekvent så brukar det fixa sig.

Tack för ett ärligt och innehållsrikt svar:)

betydligt roligare med sånna istället för att folk påpekar att man har problem, vilket man oftast är medveten om :)

vad har du för någon pålle?

Tack för ett ärligt och innehållsrikt svar:)

betydligt roligare med sånna istället för att folk påpekar att man har problem, vilket man oftast är medveten om :)

vad har du för någon pålle?

Jo, det är lätt att fokusera på felen, men det man ska fokusera på är inte felet utan hur man kommer vidare. Speciellt när man sitter på ryggen på en okoncentrerad kille ;)

Jag har en kbt hingst, haft honom sedan han var ett.

angua, vilken harlig kille du har...

min 2.5 aring ar valdans hingstig men vi jobbar pa det for fullt, hoppas att naffsandet, och att det ska showas sa mycket kommer att forsvinna sa smaningom...

Jag hade en NH/Unghast tranare ute hos mig och min kille igar eftermiddag....han kan ha lite problem att fokusera pa mig nar han ar ute och nan annan hast kommer forbi...och ibland aven pa vag till och fran hagen med, han kan vara stark, brumma, ga upp pa bakbenen ibland osv vilket saklart gor mig:mad: men nar han har ett jobb att gora sa koncentrerar han sig pa det och inte pa att "larva" sig sa mycket...vi byggde en liten bana pa vagen till hagen, sa vi har lite att arbeta med pa vagen dit och darifran.....tex vi har lite bommar pa marken, jag har en pressenning pa marken pch jag kan ju alltid stanna och backa upp...

sa forsok (som andra redan har sagt) ge honom en uppgift nar du gar forbi, moter andra hastar, lite slalom pa vagen, kanske lite skankelvikning eller sa...du ska se att det nog gar over sa smaningom...:laugh:

Liknande trådar

K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka