hingstig hingst!

Sv: hingstig hingst!

Säger som någon anna här sa. lägg ner de där med spö å rösten.. rid dit du ska å tänk bara framåt. börjar han gapa å skrika så aktivera honom flytta honom eller till å med låt honom trava förbi så han tänker på nått annat.
Min hingst jag hade var likadan i början skrek å gapa så fort de kom någon nära. men det var bara att jobba med det å inte hänga upp sej på samma övning hela tiden. i början lät jag honom trava förbi för att ha han koncentrerad på mej sen blev de skritt i rask takt å sen var det inga som helst problem med honom. Min kille pratade mkt men han lyssnade HELA tiden på mej. sa ag sluta så gjorde han de.

Hingstar måste få prata de gör alla mer elle rmindre MEN det ska vara under kontroll. säger man att de räcker så ska de räcka. Men som sagt din kille e ung å så så ta de lugnt å ha kul med honom så har får annat å tänka på.

rid på bara och "låtsas" som inget, utsätt er för att möta andra hästar! Det är jobbigt om man glömmer att hingst också är häst !

svarar till flera me ett enkelt svar, tack för era tips
det där med bommar å grejjer lät ju oxå bra :)

nu har vi faktist varit å ridit tillsammans med ett lungt sto.
tillförst var han ju jättegnäggig och det kom en rejääääl stegring.
(tänkte att det här går aldrig)
men han lugnade sig väldigt,otroligt bra.

vi red som då vi annars rider ilag, skrattade å tjattrade på :P.
om han började brumma så sa jag "tschh" eller ställde honom till andra hållet lite.
fastän han lämnade efter (stoet är ett stort HBL med ordentlig skritt, han är ca 124cm) så försökte han inte trava ikapp, bara om han fick lov.

så han var faktist en duktig kille.

sen vet jag inte om detta är positivt eller neg. men igår då vi red hemåt, förbi ett par hästar i hagen (nästan mittemot vårt stall)
så har vi ju tränat på att göra andra saker så att han inte gnäggar, jag har även gått längre ifrån dem, till andra sidan vill säga, och ställt honom lite till sidan bort från hästarna(och gett beröm), så igår så gick han självmant till andra sidan och gav inte hästarna ens en liten blick.
hmm.

Liknande trådar

K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: Equiform
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka