Hingstig fölunge

N

nick

Jag har ett hingstföl fött i mitten av Maj. Och visar nu intresse för brunstiga ungston. Han får helt plötsligt fem ben och fjärskar runt.
Vad hade ni gjort i ett sånt läge?

Man vill juh inte dela av honom än.

Sv: Hingstig fölunge

Än är det lugnt att ha honom bland ston, men jag hade nog avvant senast vid 7 månaders ålder.

Jag skulle hålla koll...Vi skilde bort ett av stona som inte är ombetäckt under hennes brunst förra veckan för att ett av fölen fick nästan till det...han är oxå bara 5 månader, men uppvaktade henne som en riktig hingst och fällde ut och hoppade upp, han nådde tyvärr också upp, men fick inte riktigt till det... Tack och lov...

Jag har också en sådan i år. Tyvärr är hans mamma den enda av märrarna som inte har tagit sig i år. Han kommer därför att bli avvand vid 6-7 månaders ålder.

Brukar hingstarna betäcka sina egna mödrar?

Brukar hingstarna betäcka sina egna mödrar?
Nej i regel så gör dem inte det. Dock så förekommer det, så därför så chansar man inte.

I det fria så drivs unghingstar från flocken för att det inte ska ske.

Jag hade en ponnyhingst unge förra året som fullbordade en betäckning vid 4.5 månaders ålder. Det tog iofs inte men stoet 16år ställde fint upp sig för honom trots att han var en snorvalp o hon hade föl vid sidan.
De flesta ston gör inte det utan säger ifrån.
Hans mor var tack o lov dräktig o han fick sen gå med en annan hingstunge o hans dräktiga mamma.
När det stoet åkte så kom ytterligare en hingstunge o då gick Cozzan o uppfostrade dem. Alla var dock mycket trygga med henne o brukade ligga i en hög runt hennes fötter.:)

Hennes hingstbebis i år klättrade på Chami när hon var brunstig o då var han bara någon månad. Full hingstuppvaktning o fullfjäder. Hoppade upp på henne o när hon gick så hoppade han med. Rätt kul syn...han fick precis upp mulen på hennes svansrot o snoppen nere vid hennes haser. Så fort hon var ur brunsten så tuggade han som en lite bebis för henne...

men , är det inte bara som de prövar och testar, har hingstarna vid så ung ålder duglig sperma till att betäcka ett sto?

Dom kan faktiskt vara fertila vid 7-8 mån ålder, men det är ju oxå risken att stona kan bli infekterade om dom "lyckas" penetrera dom även om dom inte är fertila ännu.

Dom kan faktiskt vara fertila vid 7-8 mån ålder, men det är ju oxå risken att stona kan bli infekterade om dom "lyckas" penetrera dom även om dom inte är fertila ännu.

Finns det inte till och med enstaka fall där de blivit fertila redan vid 5 månades ålder?

//Diana

Finns det inte till och med enstaka fall där de blivit fertila redan vid 5 månades ålder?

//Diana

Det har jag med hört, minns dock ej vart bara. Men det har då kommit här inne från vad jag kan minnas så. Men sen vart på detta forum och av vem, ingen aning.

Förlåt om ja lånar tråden lite..

Mitt hingstföl på 2 mån har redan försökt betäcka sin mamma.. :eek:
Tyvärr är hon lite för snäll och säger inte ifrån ordentligt utan låter han hållas.. han har försökt ett par ggr än så länge.. vi försöker ju ha ordentlig koll på honom men man kan ju inte vara med jämt heller.. han når ju iofs inte upp än men iaf..
vet inte vad man kan göra åt det riktigt.. vill ju inte vänja av han redan.. :crazy:
Han är även väldigt nafsig och ska plocka med allt som går i stallet..
Har inte så stor vana av just hingstföl så vet inte riktigt vad man ska göra? :confused: men
känns som att det kan vara en skaderisk oxå om han klättrar på mamma..
Tips?

Senast ändrad:

Men, när brukar man kastrera dem då?

Om man nu vill behålla fölet som hingst, du får han ju gå i egen hage tidigt, om man inte har så han kan gå med andra hingstar eller valacker?

Klättrar han på mamma så är det ok. Det är hans sätt att träna på sin roll som hingst...mamman låter honom hållas så länge han håller sig inom rimliga gränser. Blir hon trött på honom så säger hon ifrån.
De flesta ston har gått ur brunst nu o då brukar ungarna lugna ner sig. Min har inte klättrat någon mer gång sen stona är dräktiga o inte brunstar mer.
Däremot är det nog bra att skilja ifrån honom från mamman innan hennes brunster kommer igång i vår.
De brukar inte betäcka mamma,men det har förekommit.
O ja...det finns föl som fått stona dräktiga redan vid 5 månader.

Det kanske finns hästägare som drabbas av inavel då och då:eek:
Har läst nånstans, att förr var det inte ovanligt att man körde lite inavel då och då, det ansågs främja blodslinjerna, troligen var det kanske mest hingstarna som betäckte döttrarna

Jag hade ett sto här på inackordering som var produkten av en son som betäckte sin mor. MEN då är han inte längre föl o har inte gått med mamma på ett tag. Inte lika lätt att känna igen morsan då;)

Jag hade ett sto här på inackordering som var produkten av en son som betäckte sin mor. MEN då är han inte längre föl o har inte gått med mamma på ett tag. Inte lika lätt att känna igen morsan då;)

hur var den "produkten"? helt normal på alla sätt och vis?

Ja hon var helt ok. Men hennes ena fölunge har haft en del problem.
Om det kommer från inaveln eller inte vet jag inte.
Men oftast går det bra i första generation...felen kommer oftare i andra generation.
Har sett det själv på våra grisar...
Av misstag kom pappa in o betäckte sin dotter. Helt normala grisar...men lite långa i trynena.
En av dessa suggor betäcktes om med annan galt o av de ungarna dog hälften o de andra 3 som lever ser ut som de är 12 v trots att de är året. Blev dvärgväxt på dem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 021
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 390
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 464
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V