Hingsthjälp

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare plommomgurkan
  • Startdatum Startdatum
P

plommomgurkan

Jag är bara lite nyfiken, ni verkar så kunniga här inne så jag slänger väl ut en fråga........

Har ett sto som är efter cortus 920 och morfar är fullblodshingsten diaghlyphard.
Vad kan ni tänka er för hingst som skulle passa till henne?

Kollade först camaro men han å cortus är ju jättenära släkt...å att camaros avkommer är jätte svårridna. :confused:

Sv: Hingsthjälp

*puttar*
Det var ju roligt att så många läste men kan nån svara med :grin:

Det är litet svårt att komma med några förslag eftersom informationen är så knapphändig.

ja det var lite dåligt skrivit...hon är ju inte så gammal än...
Det jag mest var ute efter var ju typ bra hopphingstar som lämnar bra avkommor....
så att man kanske kunde snokat runt lite om dem...
men tack ändå

De flesta hopphingstar ÄR bra, men har lite olika styrkor. Så det är därför rätt omöjligt att sägag ngt om du inte vet mer än stammen på stoet.

Vore jag dig så skulle jag kolla efter styrkor/svagheter hos stoet och utgå ifrån det. Extriört, temperamentsmässigt, gångartsmässigt och olika kvaliteter i hoppningen

För övrigt undrar jag varför Camaro M's avkommor skulle vara särskilg svåra ? Det tror jag inte på. Han och Cortus inte SÅ nära släkt att det vore omöjligt att betäcka med Camaro M. Själv gillar jag Calido bättre, men då blir ju släktskapet närmre.

Är inte till någon hjälp för dig men tänkte fylla på med ännu en fråga.

Ska nog betäcka om mitt sto till våren (om fölning och allt går som det ska) och tycker det är så svårt att hitta bra hingstar. Är inte jätte insatt i halvblodsaveln men vet i alla fall vad jag letar efter. Mitt sto är e: Stanford-Toreador och är 162 cm hög. Hon är ganska kraftig och djup själv men verkar ge avkommor som är lättare i typen. Har bra galopp och skritt men sämre trav

Jag vill betäcka med en hopphingst som ger lite storlek, har bra rörelser ( i alla gångarter, inte bara i galoppen) och som naturligtvis har bra hoppförmåga själv. Jag tycker det är så svårt för på halvblodssidan avlas det enbart??? på prestation bland hopphästarna och jag kan vill inte betäcka med en hingst som har 5-6 på skritt, trav eller ben.

Avlar även på fjordingar och där blir inte hingstarna godkända om de inte har 40 poäng och ingen delpoäng under sju (undantag kan ibland ges av särskilda skäl till hingst med 38-39 poäng) så för mig känns det fel att betäcka med hingstar som fått 35-36 poäng. Jag har en stark tro att extriör och hållbarhet går hand i hand.

Letade och funderade jätte mycket själv inför förra betäckningen men nu tänkte jag se om jag kan få några råd och tips här.

när det gäller mitt föl avvaktar jag hon är ju inte så gammal jag var bara lite förveten....

När det gäller camaro M så är det två st unghästberidare som sagt till mig att de är svårridna när man börja kräva för mycket av dem...

När det gäller aveln så är ju camaros farfar cantus å det är ju cortus pappa.
Så jag tyckte det låg lite väl nära, men man vet ju inte de säger ju att man ska blodslinjeavla....

Är inte till någon hjälp för dig men tänkte fylla på med ännu en fråga.

Ska nog betäcka om mitt sto till våren (om fölning och allt går som det ska) och tycker det är så svårt att hitta bra hingstar. Är inte jätte insatt i halvblodsaveln men vet i alla fall vad jag letar efter. Mitt sto är e: Stanford-Toreador och är 162 cm hög. Hon är ganska kraftig och djup själv men verkar ge avkommor som är lättare i typen. Har bra galopp och skritt men sämre trav

Jag vill betäcka med en hopphingst som ger lite storlek, har bra rörelser ( i alla gångarter, inte bara i galoppen) och som naturligtvis har bra hoppförmåga själv. Jag tycker det är så svårt för på halvblodssidan avlas det enbart??? på prestation bland hopphästarna och jag kan vill inte betäcka med en hingst som har 5-6 på skritt, trav eller ben.

Avlar även på fjordingar och där blir inte hingstarna godkända om de inte har 40 poäng och ingen delpoäng under sju (undantag kan ibland ges av särskilda skäl till hingst med 38-39 poäng) så för mig känns det fel att betäcka med hingstar som fått 35-36 poäng. Jag har en stark tro att extriör och hållbarhet går hand i hand.

Letade och funderade jätte mycket själv inför förra betäckningen men nu tänkte jag se om jag kan få några råd och tips här.

*spånar lite*

Briar?
Come back II?

Ger bägge både storlek, gång och hoppförmåga.

Intressant tanke!

Har inte tänkt på att en hel del av dressyrhingstarna även ger bra hopp...Ännu mer att funderar på med andra ord.

Frågan är hur en ev. köpare resonerar när ett hoppsto betäcks med en dressyrhingst? Jag avlar inte för att få fram en egen häst just nu utan för att sälja men vill inte ta en hopphingst utan gång och förstärka stoets dåliga trav. Hummmmm:confused:

Tur att det är ett tag kvar till betäckning.

Fast tittar du på Briars stam så är det mer eller mindre en hoppstam med bra gångarter, så i det fallet hade egentligen inte betäckt ditt hoppstammade sto med dressyrhingst utan hoppstammad hingst som gjort mycket bra resultat på dressyrsidan också :)

Du har ju även Nobel som är dubbeltalang, har gått svår hoppning. Tror att han har debuterat svår dressyr ganska precis också, eller om han skulle debutera.

Sen har du väl ett par hingstar med contender-blodet(t.ex. Cartier) i som dom flesta rör sig riktigt bra fast det är hopphingstar.

Även Camaro M som diskuterades av TS har väl gett en del dubbeltalanger även om dom flesta väl bara har gått 3-års ännu.

/Camilla

Senast ändrad:

Fast tittar du på Briars stam så är det mer eller mindre en hoppstam med bra gångarter, så i det fallet hade egentligen inte betäckt ditt hoppstammade sto med dressyrhingst utan hoppstammad hingst som gjort mycket bra resultat på dressyrsidan också :)

Precis, det var så jag tänkte. Briar själv hoppar ju också bra, samt nedärver det, så egentligen inte så konstigt val för hoppavel.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31