Hingsthjälp

crax

Trådstartare
Hej:)
JAg har en varblodig travare som jag skulle vilja ta för på så småningom. Jag använder henne till ridhäst då hon inte trivdes på banan.
Om jag betäcker henne med en kallblodig travare, kan fölungen då gå på travbanorna?

Sv: Hingsthjälp

absolut inte...endast varmblodiga travhingstar får du använda om du har tänkt att fölet ska bli travare.

Ok, det var det jag trodde...
Men, eftersom jag inte har den blekaste aaaning om detdär med trav tror jag att jag tar en urtjusig dressyrponnyhingst och avlar mig en fantastisk ridhäst *ler*

crax skrev:
Men, eftersom jag inte har den blekaste aaaning om detdär med trav tror jag att jag tar en urtjusig dressyrponnyhingst och avlar mig en fantastisk ridhäst *ler*

Nu är jag inte direkt proffs eller i närheten när det kommer till avel, men kan man verkligen använda en dressyrponnyhingst till ett varmblodssto? :confused:

Japanesen skrev:
Nu är jag inte direkt proffs eller i närheten när det kommer till avel, men kan man verkligen använda en dressyrponnyhingst till ett varmblodssto? :confused:

Varför inte?
Stoet jag har är 154 cm, liten och nätt. Lättlärd, arbetsvillig och intelligent. Om jag vill ha ett föl efter henne blir det ett "ridföl". Jag kan inte ett skvatt om trav, ellr vilka kriterier som gör en bra travhäst, ridning är jag mer hemma på. Planen var att ta ett föl på henne det året hon fyller 8, för att utbilda och sälja fölet. Tanken är att jag skall kunna ta ett föl på henne senare i livet också, när hon skall pensioneras. Jag älskar denna hästen och hoppas att hon ärver ned sina egenskaper så jag får en likadan efter henne :love:
Därför tänkte jag mig en ponnyhingst, med förhoppning att fölungen håller sig under ponnymått :)

I så fall bör du nog sikta på att betäcka med B-ponny eller nåt om du nu ska avla alls på en sån. :crazy:

Min är 152 cm och hennes två helsyskon är runt 160 cm som de flesta travare trots allt är. Hennes son, visseligen efter normalstor travarhingst men ändå, syns det redan nu på att han kommer att växa om sin mor. Och då är han inte mer än snart 4 månader...

För ett antal år sedan hade jag en travare vars pappa var 152 cm, visserligen var mamman i det fallet stor men han landade på 172 cm. :eek:

Personligen förstår jag inte vitsen med korsningsavel... och speciellt inte avla travarkorsningar för att sälja???

/// ghost

Tyvärr har travarkorsningar inte ett särskilt stort marknadsvärde. Även om travarföräldern själv inte har travtävlingsegenskaper kan dessa slå igenom på avkomman.

Ok, då förstår jag :)

Kanske är det allra, allra bäst att låta bli att ta föl?
Jag ville så gärna ha möjlighet att ta ett föl efter henne när hon skall pensioneras som ridhäst, därför ville jag ta ett nu. Har hört att det är dumt att ta förstaföl på en gammal häst. Kanske en skröna?

Tack för alla svar!

Om stoet klarar av att bära föl blir hon dräktig. Mitt eget sto är 15 i år och dräktig för första gången, och hennes mamma var 16 när hon föddes. halvblodsstoet Boniana var 17 när hon fick sitt första föl, och hann bli mamma till tre godkända hingstar, två avelsston och en ridhäst!

*OT*

Oj! Jag visste inte att hon sattes in i aveln såpass sent! Den uppfödaren måste verkligen hittat ett "Golden cross", för hingstarna har väl samma pappa? Vet du om de andra också är helsyskon och om avelsstona lämnat nåt bra?

Hennes första avkomma var e en icke godkänd polsk hingst som hette Dollar. Han stod på Djursholms ridskola i början av 80-talet och var mycket omtyckt av mig :love: Därefter föddes Falstaff 1969, Bordeaux 1970 och Bonaparte 1971, alla e Utrillo. Sen fick hon två ston efter Fantom II, men så vitt jag vet satte de inga spår i aveln.
Boniana själv var född 1951!

Åh!!! Då behöver jag inte oroa mig alltså?
Då väntar jag helt enkelt tills det är dags för en ny pålla, så kör jag då *lättad* Då väljer jag ju vad jag vill ha :banana: och kan strunta i vad andra tycker om korsningsavel eller varmblod till ridhästar :) (skämt åsido, men om 15 år är jag 45 å bestämmer själv ;) )

crax skrev:
Varför inte?
Stoet jag har är 154 cm, liten och nätt. Lättlärd, arbetsvillig och intelligent. Om jag vill ha ett föl efter henne blir det ett "ridföl". Jag kan inte ett skvatt om trav, ellr vilka kriterier som gör en bra travhäst, ridning är jag mer hemma på. Planen var att ta ett föl på henne det året hon fyller 8, för att utbilda och sälja fölet. Tanken är att jag skall kunna ta ett föl på henne senare i livet också, när hon skall pensioneras. Jag älskar denna hästen och hoppas att hon ärver ned sina egenskaper så jag får en likadan efter henne :love:
Därför tänkte jag mig en ponnyhingst, med förhoppning att fölungen håller sig under ponnymått :)

Jag har inte emot travare! men jag anser att man inte ska betäcka travare annat än med travare eftersom dom är speciellt avlade för att trava fort inte för att gå på dressyrbanan!!!

Görel skrev:
Om stoet klarar av att bära föl blir hon dräktig. Mitt eget sto är 15 i år och dräktig för första gången, och hennes mamma var 16 när hon föddes. halvblodsstoet Boniana var 17 när hon fick sitt första föl, och hann bli mamma till tre godkända hingstar, två avelsston och en ridhäst!

Det står lite still nu men vilka hingstar var det hon blev mamma till! :angel:

YaYa skrev:
Jag har inte emot travare! men jag anser att man inte ska betäcka travare annat än med travare eftersom dom är speciellt avlade för att trava fort inte för att gå på dressyrbanan!!!

Varför tycker du inte man ska betäcka ett varmblodssto (travare) med tex ett halvblod?
Om man själv vill ha avkomman å gillar stoets egenskaper å så?

crax skrev:

ok, lycka till då.
:rofl:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 495
Senast: Emuliiaa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 159
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 156
Senast: WildHorse
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Guldfasanerna