Hingstfunderingar inför nästa år...

Sv: Hingstfunderingar inför nästa år...

"kl"

Slänger in en liten fråga, då jag totalt kört fast i mitt tänk.

Har ett hbl e: Leuthen 1 ue: Elizar 614
162 hög, lite för lång (enligt mej) i kroppen o gannska lågställd.
Inte presterat på högre nivå pga olycka. (trianglad pga det) inga extrema gångarter.

Fick vid 4år detta utlåtande:
exteriör: 7,60
gångarter: 6,00
hoppning: 6,00

Poäng som lovande:
dressyrhäst: 7,05
hopphäst: 7,25

Hoppas detta räcker som info. Har funderat på dessa 2 hingstar Mr Carrera och Carem.
Vad tror ni om detta, ska jag tänka om? (fölet är tänkt att säljas)

"kl"

Vad tror ni om detta, ska jag tänka om? (fölet är tänkt att säljas)

Det är väldigt svårt att sälja föl i dag och tjäna något på det om inte stoet har meriter och/eller supertoppstam, jag hade nog inte avlat om fölet måste säljas och om man ej har möjlighet att behålla det om det inte blir sålt.

Håller med!
Vi har bestämt oss för att sälja våra avelsston (halvblod) mycket på grund av att det är för svårt att sälja.

(Ponnyerna fortsätter vi med :p)

Visst menade jag Salito. Trött så där på kvällningen...

Elle12 - du kommer älska körungen. Jag har flera timmars film från när jag var där sist. Ska ni kolla alla dagar?

Jag kan inte åka ner i år då första träffen på SLU's avelskurs krockar med körungen. Vilket innebär att jag inte ens kan se det på webb-tv. Lite surt faktiskt...

Det blir to-fre, åker hem fredag när det är klart. Ja, jag ser mycket fram mot det. Jag filmar lite så kan du se dem sedan.

Var på Vechta auktionen förra helgen och var imponerad av det arrangemanget och hästarna där, har aldrig varit på något hästigt i Tyskland innan dess. Nu ska jag inte åka så ofta som det nu blir i fortsättningen, men jag kommer definitivt att åka ner dit igen.

Det är väldigt svårt att sälja föl i dag och tjäna något på det om inte stoet har meriter och/eller supertoppstam, jag hade nog inte avlat om fölet måste säljas och om man ej har möjlighet att behålla det om det inte blir sålt.

Men ingen vet om marknaden fortarande är "trög" hösten 2010 då fölis skulle va lev klart, eller......

Om de inte skulle gå o sälja finns här både plats o klöver att ha kvar fölis.;)

Jag har tänkt försöka mig på att betäcka mitt sto nästa år, men jag är kass när det gäller välja hingst.. Kanske kan ni hjälpa mig lite på traven? :p

Stoet är e. Carbid - Calypso II u.Wildlady.

Vill ha en lite lättare och smidigare eftersom stoet är rättså kraftigt (Hannoveranare). Fölet ska användas till hoppning.

Funderar antingen på Cyrano de Bergerac eller Quite Easy fast vet ju som sagt knappt något alls om avel. :confused:

Men ingen vet om marknaden fortarande är "trög" hösten 2010 då fölis skulle va lev klart, eller......

Om de inte skulle gå o sälja finns här både plats o klöver att ha kvar fölis.;)

Marknaden för föl har varit trög i flera år redan och jag tror inte det blir bättre på några år nu när det är finanskris. Undantagen kan vara föl från toppstammade/meriterade ston, men jag ser även att uppfödare med toppstammade/meriterade ston betäcker mindre nu pga svårigheter att få sålt.

Tyvärr är det många som betäcker sina ston och som sedan får sälja föl/unghäst med ganska stor ekonomisk förlust eftersom de "måste" säljas. Ska man betäcka så tycker jag att man ska ha möjlighet att behålla fölet åtminstone tills det är 3 år, så det är bra att du har det.

Jag gillar både Mr.Carrera xx och Careme, eftersom ditt sto inte är så stort hade jag nog valt den senare av de två.

Tack för svar.
Ska åka o kolla in dom live så får vi se om jag kan bestämma mej effter de.

Marknaden för föl har varit trög i flera år redan och jag tror inte det blir bättre på några år nu när det är finanskris. Undantagen kan vara föl från toppstammade/meriterade ston, men jag ser även att uppfödare med toppstammade/meriterade ston betäcker mindre nu pga svårigheter att få sålt.

Tyvärr är det många som betäcker sina ston och som sedan får sälja föl/unghäst med ganska stor ekonomisk förlust eftersom de "måste" säljas. Ska man betäcka så tycker jag att man ska ha möjlighet att behålla fölet åtminstone tills det är 3 år, så det är bra att du har det.

Jag gillar både Mr.Carrera xx och Careme, eftersom ditt sto inte är så stort hade jag nog valt den senare av de två.
Fast det hela handlar hela tiden om att hItta rätt köpare. Dom som har bestämmt sig för att köpa häst/föl köper oavsett kriser eller inte. Allt går att sälja jämt.

Ja, då hittar väl de jag känner och som har stora kontaktnät + annonser ute på föl ej dessa köpare nu, två av dem är relativt stora uppfödare med meriterade stostammar.
Fina stamtavlor och ett föl har b la 48 p på visning, det är inga överpriser och INGEN svarar ens på annonserna.

Åhh, på min lista finns det så många :love::o

Skovens Raphael
Black Coffee
Richfield
Bocelli
De Noir
Chirlon

Don Primero och Florestan hade varit kul att använda innan det blir förstent.

Problemet är att jag inte ska betäcka nästa år, inte som det ser ut nu i alla fall. :( Önskar att jag hade ett sto eller två..

Mvh Jate Volim

Fast det hela handlar hela tiden om att hItta rätt köpare. Dom som har bestämmt sig för att köpa häst/föl köper oavsett kriser eller inte. Allt går att sälja jämt.

Ja, men troligen är det färre som bestämmer sig för att köpa häst/föl när det ekonomiska läget är sämre. Som med allting annat.

Grejen tror jag är att många börjar annonsera för sent. Det är alltid lättare att få hem köparen i augusti än i november/december.

Grejen tror jag är att många börjar annonsera för sent. Det är alltid lättare att få hem köparen i augusti än i november/december.

Så kan det säkert vara. Men visst är det så att den allmänna konjunkturen påverkar även hästköparna, sjukt vore det annars.

Det påverkar allt och alla. Men dom som har pengar och har bestämt sig för att köpa häst gör ju det. På ett föl så stiger dessutom värdet till skillnad från en bil tex.

Camaro M gillar jag skarp!! Men, vet inte riktigt vad han lämnar i storlek... Och jag är så nervös för att det ska bli 175 hästar hela bunten efter henne :eek: Men annars är det en hingst som verkar ha "allt". Tempramentet är jag som sagt inte rädd för på detta sto :banana:

Nu har jag inte läst hela tråden men min efter Camaro är strax över 1,70, mamma var 1,68 e. St Gotthard-Bacardi.

Att marknaden börjar bli mättat, gäller ju inte bara föl, utan även vuxna djur.
Det här har man kunnat se under flera år redan nere i vissa andra länder, och det har sakta krupit uppåt vårt eget.
Jag är inte alls förvånad att det är så här.
Under åren jag "hängt" här inne så har massor av människor betäckt de mest konstiga kombinationer - ofta utan någon som helst rim o reson vad det gäller avelsplanering osv- alla hävdar med bestämdhet att de "gör en framtida" avkomma till sig själva - ändå är dessa avkommor till salu ett tag senare... väldigt ofta.

Enligt migföds det aldelles för mycket sk*t helt enkelt.
En bra uppfödd häst med en bra, medveten avelsplanerad stam går oftast att sälja, problemet just nu är att annonserna ofta "drunknar" i alla andra...

KL

Jag har återhämtat mig från min lilla "hästsvacka" och har återfått lusten att avla, särskilt när jag läste att det finns ett förslag att separera levande djur från konsumentköplagen. Alla man läser om struliga hästaffärer som avgörs i rätten är en bidragande orsak till att jag legat lite lågt. Men med ny gård så vaknade lusten...

Jag funderar på att betäcka 3 el 4 av dessa:
Jarrah, Elitsto e.Martini-Flamingo och hon är klar Blue Hors Don Romantic , nu dräktig med Kennedy.

Ceyli, diplomsto e.Ceyon-Illum, mkt elegant sto av modern modell, fin gång, 167 cm, har poäng för A (ska bara orka skicka in...). Född -89, och ska föla hos fodervärd ganska sent (e.Ludwigs Champion). Bör betäckas om med tanke på åldern. Hon har haft flest avkommor efter gångartshingstar tidigare. Funderar på Damino SD om han fortsätter att briljera.

Raindrop xx, nytt sto e. Sit This One Out xx, har enl uppgift gått 140 cm i Holland, har fått ett superfint föl e. Airline H i år (hennes första tror jag). Snygg märr, skapliga gångarter för att vara fullblod, bra exteriör, här vill jag ha hopphingst. Jag har sett henne löshoppa och det såg mkt bra ut. Förslag mottages tacksamt. Har fått förslag på Fetcher N från en mkt kompetent person i halvblodsvärlden.

Joline, e.QE-Flamingo u. Elitsto, syster till jarrah. Har inte tagit sig på två år, men det finns en del omständigheter som inte dömer ut henne till 100%. Hoppet finns kvar. Liten (under 160) men snygg ändå. Skulle vilja ha en fölunge och se vad hon lämnar för det finns inget annat smått bakom.

Ponnysto utan stam som ska föla e Welshhingst 2009. Mitt lilla projekt. Inser att det är ett mkt osäkert kort, men jag gillar henne mkt. Maffig ponny (eller strax över ponnymåttet), rör sig bra och har gjort bra ifrån sig på hoppbanorna i yngre år. Vi får se vad som kopmmer ut, men om hon ska betäckas om är det med en ädel hingst som inte är så stor, gärna kat B.

Har fullblodsstoet stått på station "i min närhet i år"? Isåfall har jag sett fölungen och den var supersnygg.

Jag hade använt Airline H igen före Fetcher om det är det stoet!

Kul att du är på gång igen, har undrat var du tagit vägen! :)

Nix. Hon är inte ombetäckt i år. Fölungen är mkt fin. Tyvärr inte visad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka