Hingstfunderingar inför nästa år...

Sv: Hingstfunderingar inför nästa år...

Står Catoki på EU-station kan det väl inte vara ngr problem med att få semin.

Själv kommer jag att gå vidare med mer KWPN och även Westf blod-självklart väldokumenterad förärvning.
Det låter bra! Spännande!
:)

kl

Jag envisas med Stalypso nästa år har jag tänkt, men nästa år med stoet på plats i Tyskland. Jag var nere på Sprehe och hälsade på Stalypso i helgen, nu är han ej igång utan så jag såg honom inte riden, men coolare kille får man leta efter, han var helmysig och verkar ha ett mycket gott temperament.

Sprehe ska visa fram en unghingst som är uttagen till körungen den 23-25/10 e. Stalypso-Rabino ( Ramiro-Calypso II)-Bold Indian xx, det ska bli spännande att se hur det går för den. Förutom den unghingsten är det ett antal till utvalda till körungen med Stakkato som far, de har dessa stammar bakom sig Calypso II-Furioso II, Contender-Landadel, Goodman-Carbid, Escudo I-Lindberg, Embassy-Calypso II ( Northerns uppfödning tror jag, såld Rene Tebbel) och Couleur Rubin-Acord II, så är man som jag frälst på Stakkatoblodet så är det lite julafton där då. Känns som jag fick blodad tand av Tysklandsvisiten i helgen, så kanske jag åker ner och ser dem.

spännande med alla Stakkato söner! :) gillar skarpt Stakkato-blodet.. hmmm man skulle ha haft fler ston alltså ;) det finns ju så många fina hingstar...... :D får se om jag håller fast vid min plan som jag har till nästa år, risken finns att jag ändrar mig!

till vilken typ av ston passar Stalypso till? lämnar han stort? litet? är han korrekt i benstället?

Hans äldsta avkommor är födda -06, så de har ej visats fram ännu. Det sägs att han passar till stora rejäla ston och han själv gav intryck av att vara ganska liten när jag såg honom, han är dock 168 cm. Han har vad jag såg bra benställning, vet dock ej någon siffra på det. Det jag vet är att han vann sitt 30 dagar med betyg hopp 9,975, galopp 8,70, trav 8,5 och ridning 8,9, han är placerad i 1,30 hoppning.

Helfigursbild finns här http://www.pferdezucht-heumann.de/english/e_hengste/stalypso.htm

Jag hade dock ej tagit transportsperma till Sverige på honom, jag kan ju dela med mig lite av den dyra erfarenheten jag och flera andra som valde honom hade i år, vad jag har hört blev tre ston av tio betäckta i Sverige dräktiga med honom här i år, men vi får väl se om dräktighetsresultatet rapporteras in, dvs om det görs.
I Tyskland ska han dock ha god dräktighet och jag har sett en del avkommor där.

Vad har du för erfarenhet av Stakkato avkommor vad gäller exteriören?
Flera av dom söner /avkommor som tävlar jag har sett, har varit små och relativt lågställda...Hur tror du att det blodet passar våra "vanliga" svenska ston?

Jag tror att man ska använda honom till ston som lämnar relativt stort.

Själv har jag ett 172 cm sto, så hon är inte så typiskt svensk, blodet i henne är SF-Holstein-xx, och hon har hittills lämnat avkommor som troligen bilr ganska höga, 06:a och 07:a, så jag kan ej säga exakt hur höga, men de går båda mot 170 cm i alla fall och de blir ej lågställda, jag har använt olika hingstar. Tyvärr kastade hon i månad 10 i år, men det fölet var stort, så hon lämnar inte litet kan jag konstatera efter dessa tre föl. Jag har då ändå försökt använda tre hingstar som ska lämnat relativt smått.

En tysk sa till mig att Stalypso lämnade små bruna gummibollar- och det är en sådan hingst jag letar efter till mitt sto.

Jag har även sett ett par avkommor till Saint Amour- de var inte små, den ena var direkt stor, de var varken speciellt hög-eller lågställda. Mödernet var där mer "svenskt".

Ok, Tack för "matnyttig" info. Jag har hört samma om Saint Amors avkommor ang storleken, själv tycker jag att han hoppar fantastiskt fint men är lite lågställd och ser lite ponny lik ut...

Saint Amour tror jag inte du behöver vara lika försiktig med som Stakkato själv. SA kommer från ett större möderne och verkar lämna lite större. Han har tex stora syskon.

Stakkato lämnar generellt sett små bruna ponnyliknande hästar med stora huvuden som hoppar som as. Inte hårddraget alls... ;) Stalypso är ju en av de snyggare. (Jag gillade Stalito också, men han såldes ju utomlands.) Jag har ridit flera avkommor bla godkände Staron som såg ut som en new forest och höll på att bocka av mig innan jag han upp. Elastisk på fler håll än ett... De är inte alla gånger så lättridna.

Det finns en anledning till att de flesta av hans godkända söner är ue stora holsteinerhingstar a'la Cardento (Capitol o Calypso). Så generellt sett så är det de stona han ska ha. Stora långbenta hästar med stora språng som behöver lite mer elasticitet och gummi.

Lite intressant läsning:

It must have given Dr Ludwig Christmann of the Hanoverian Verband great satisfaction to record in his 2007 summation of the 'hot' stallions in Hanover, that:
"Nationwide the highest valued jumper horse producer is the Hanoverian Stakkato by Spartan. He received 169 points in the integrated breed value estimation of the National Federation (FN) and 165 points in the
breed value estimation of the Hanoverian Association, which reflects a great conformity. For the fifth time Stakkato holds the leading position of all jumper horse producers.
In the beginning there was undoubtedly scepticism, whether his offspring would be able to fulfil the high expectations set by Stakkato's high breed values. In the
meantime good quality in his progeny is the proof. 1997 was his first year of breeding. During last year's show season his oldest descendants were only eight years old. 188 of his offspring are registered as competition horses, 136 successfully competed in jumper riding horse classes and in open jumper classes. Twenty-one of his foals were successful at the most difficult level, which is quite an impressive quota at such a young age. Many of his youngsters are stabled with international competitors, as for instance the mare Rueckenwind, who has a considerable show record in international classes for young horses under her rider Holger Wulschner."

In the 2007 Hanoverian Stallion yearbook, Stakkaato's progeny achieve the very high rating of 165 for their jumping ability and 97 for their dressage.. In keeping with Dr Bade's worries about type, his offspring have a poor raiting of 78 for their conformation - although it should be noted that Dr Ludwig Christmann has found a negative correlation between jumping ability and scores for type.

In 2007 Stakkato is the sire of 188 competition horses with winnings of Euro 158,750 - with 21 competing at 'S' level. He is the sire of 26 states premium mares and 17 licensed sons.

As a performer himself, Stakkato has been quite successful with winnings to date of 209,080 Euro with 6 wins at 'S' level including a 1st in the 1.50 m at Balve CSI*** and 3rd in the 1.55 m at Aquisgrana CSIO****.

Taget från:

http://www.horsemagazine.com/BREEDINGBARN/GREAT_STALLIONS/stakkato/stakkato.html

In keeping with Dr Bade's worries about type, his offspring have a poor raiting of 78 for their conformation - although it should be noted that Dr Ludwig Christmann has found a negative correlation between jumping ability and scores for type

Också intressant... Med andra ord så innebär bra typ sämre hoppkapacitet.

Mycket intressant att läsa.
Det är just elasticitet, kvickhet och gummi jag vill ha, det skulle komplettera mitt stora sto perfekt, hon hoppar högt men ibland lite långsamt. Det enda som ej stämmer är att hon har ett ganska grovt huvud.
Lille Stalypso, som påminde mycket om en ponny, hade ett vackert huvud i alla fall, så jag hoppas det förärvs om nu mitt sto kan ta sig med honom.

Jag ska i alla fall på körungen, lyckades få semester och har bokat biljetter på hannoveranarförbundet i dag, så jag hoppas det finns några kvar. Jag är ju lite filmnörd så jag kan lägga in snuttar på Stakkatoättlingarna här när jag varit och sett dem.

Jag ska i alla fall på körungen, lyckades få semester och har bokat biljetter på hannoveranarförbundet i dag, så jag hoppas det finns några kvar. Jag är ju lite filmnörd så jag kan lägga in snuttar på Stakkatoättlingarna här när jag varit och sett dem.

Vad kul!! Då kanske vi ses i myllret... :laugh: jag ser ut som en typisk svensk 180 lång drygt... :D

vilken otur du hade med Stalypso!! :( jag var så sugen på att ta honom men vågade inte då mitt sto bara är 163, tur i oturen när man hör hur det gick för er! BRA hingst är jag dock övertygad om :)
MVH/Northern

Har faktiskt hört det från flera håll de senaste åren av folk i den allra högsta nivån inom hoppsporten... Att vi nu är så fixerade vid långbenta högställda och högresta hästar och glömmer att titta på hur de allra bästa hästarna ser ut. Dom har oftast inte den bästa exteriören enligt alla protokoll..dvs dom är lite lågställda med kortare framben, lite korta, lågt ansatta halsar, inte super ridbarhet etc men dom har vilja, mod, kapacitet, teknik och är försiktiga.

Vad kul!! Då kanske vi ses i myllret... :laugh: jag ser ut som en typisk svensk 180 lång drygt... :D

vilken otur du hade med Stalypso!! :( jag var så sugen på att ta honom men vågade inte då mitt sto bara är 163, tur i oturen när man hör hur det gick för er! BRA hingst är jag dock övertygad om :)
MVH/Northern

Vi är två blonda tjejer som åker dit, vi ser nog också väldigt svenska ut;)

Det ska bli väldigt intressant, speciellt med din Stakkato uppfödning :laugh:

Har faktiskt hört det från flera håll de senaste åren av folk i den allra högsta nivån inom hoppsporten... Att vi nu är så fixerade vid långbenta högställda och högresta hästar och glömmer att titta på hur de allra bästa hästarna ser ut. Dom har oftast inte den bästa exteriören enligt alla protokoll..dvs dom är lite lågställda med kortare framben, lite korta, lågt ansatta halsar, inte super ridbarhet etc men dom har vilja, mod, kapacitet, teknik och är försiktiga.

Men vilja och mod kan väl inte sitta i utseendet? Det maste väl vara mer temperamentsrelaterat och alltsa ga att förena med olika exteriörer?

Absolut! Tror att folk ibland glömmer detta i denna avels djungel som tar så många år innan man ser slut produkten. Men behöver bara gå till mig sjjälv när jag kritiskt granskar hingstar till våra ston...Väljer ju hellre en högställd och högrest hingst än tvärtom.

Jag håller med till fullo - visst väljer man ibland lite för mkt med ögonen.
Själv har jag dock verkligen försökt att "tänka bort" det faktumet i största möjliga mån, och kollar till 99 % på hingstarnas prestationer och blodslinjer .
Samt att jag gjort det lite enklare för mig genom att numera skaffa ston som är högresta...
Den som lever får se om min teori fungerar i praktiken:D:o

Visst menade jag Salito. Trött så där på kvällningen...

Elle12 - du kommer älska körungen. Jag har flera timmars film från när jag var där sist. Ska ni kolla alla dagar?

Jag kan inte åka ner i år då första träffen på SLU's avelskurs krockar med körungen. Vilket innebär att jag inte ens kan se det på webb-tv. Lite surt faktiskt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
Tillbaka