Hingstfunderingar inför nästa år...

Sv: Hingstfunderingar inför nästa år...

Knapplån

Jag har precis fått veta att hingsten ovan är såld till USA! :mad: Flim Flams och Rosevelts ägare har köpt Ampere! Iofs så är det roligt för ägaren att ha en sån hingst men jag som bor i europa hade gärna sett att han var kvar här...;)

Nu vet jag inte om han blir kvar eller flyttar! :crazy:

Vilken Flim Flam menar du? Menar du den som inte lever längre och (som är e Wilhelm Tell II) som reds av Sue Blinks? Sue sponsras ju numera också av Leatherdales som äger alla hennes bästa hästar idag!

Senast ändrad:

Vilken Flim Flam menar du? Menar du den som inte lever längre och som är e Wilhelm Tell II och som reds av Sue Blinks? Sue sponsras ju numera också av Leatherdales som äger alla hennes bästa hästar idag!

"Ampere, the 2008 KWPN Licensing Champion has been sold to Fritz Kundrun from the U.S.A. The 3-year old bay stallion by Rousseau x Flemmingh is bred by A.T. Rensen and was owned by the Dutch syndicate consisting of Nico Witte, Tamerus Beheer and Reesink Horses.

Fritz Kundrun is a renowned owner of top dressage horses such as the U.S. medal winning team horse Flim Flam (competed by Susan Blinks). Half a year ago, he acquired the Hanoverian licensed stallion Roosevelt (by Rotspon) through Reesink Horses and now he purchased Ampere. The young stallion will stay in The Netherlands for further training and will only come to the U.S.A. once he hits FEI level.

Ampere is the third consecutive KWPN licensing champion which has sold abroad. In 2006, Wamberto (by Rousseau x Volaire) sold to Harmony Sporthorses in the U.S.A. In 2007, licensing champion Zack (by Rousseau x Jazz) sold to Blue Hors Stud in Denmark."

Då är det Sues Flim Flam. Undrar om hingstarna går till nån av hennes beridare då!

Ser nu att det står att han ska vara kvar i Holland tills den går högre klasser. Men vad jag vet rider inte Sue hans hästar längre, så det återstår att se!

Ser nu att det står att han ska vara kvar i Holland tills den går högre klasser. Men vad jag vet rider inte Sue hans hästar längre, så det återstår att se!
:o Jag som läste och tolkade det som att Rosevelt skulle stanna i Holland. Vet inte hur jag fick ihop det :confused:

Va´bra då går det förmodligen att betäcka med honom då! :bow:

Honom har jag missat helt! Han ser ju urläcker ut! :love:
Kanske vore nåt för nån av mina damer....
Jag är ju förtjust i både ferro och Flemmingblodet, så det är ju inte helt fel och han ser ganska ädel ut också.
Vet du hur stor han är?

Senast ändrad av en moderator:

Jag är ju förtjust i både ferro och Flemmingblodet, så det är ju inte helt fel och han ser ganska ädel ut också.
Vet du hur stor han är?
Nej jag vet inte hur stor han är. Däremot så vet jag att vår gemensamma bekant ;) borde veta mer om hingsten. :D Han och jag har rättså lika smak så därför så tänkte jag prata med honom när jag träffar honom nästa år.

Omschrijving
Kampioen van de hengstenkeuring in Den Bosch en overtuigende kampioen van het voorjaarsverrichtingsonderzoek in Ermelo 2008. Door de testruiters omschreven als de beste hengst van de afgelopen jaren. De hengst Ampère word louter met superlatieven omschreven, en de klinkende cijfers van zijn verrichtingstest spreken boekdelen. Stap 8, draf 9, galop 9.5, souplesse 9, houding en balans 8.5, rijbaarheid en instelling 9, aanleg als dressuurpaard 9 totaal 88.5. De hengst valt op door zijn super galop, geweldige souplesse en fantastische karakter.

Met Ampère levert vader Rousseau voor het derde jaar op rij de kampioenshengst van de hengstenkeuring in Den Bosch. Zelf won Rousseau in 2003 de zilveren medaille tijdens het WK voor jonge paarden.

Moeder Larivola is een keurdochter van de preferente Flemmingh. De ster preferente grootmoeder Farivola bracht o.a. een Z2 dressuurpaard van Farrington. De moederlijn vervolgt met de stermerrie Arivola, een dochter van Farn. Zij bracht een nationaal springpaard van Gervantus en een Z dressuurpaard van Goldstern.

Sorry, sorry, sorry...fel Clinton, detta var helbrodern dvs Clinton II, Det var faktiskt Helena T som fick mig att bli förvirrad...denna står hos Paul Shockemöhle, men ägs av en Mexikanska, som bet för träning, tävlingskostnader etc,

Ang Chacco Blue så har jag bara sett ett föl i sverige på ett fullblodssto, men den var mkt fin:)

Enl uppgifter så passar han på de flesta ston...Men han är stor och rejäl själv, vilket man skall beakta tycker jag.

Ang Chacco Blue så har jag bara sett ett föl i sverige på ett fullblodssto, men den var mkt fin:)

Enl uppgifter så passar han på de flesta ston...Men han är stor och rejäl själv, vilket man skall beakta tycker jag.

Tack för info! då skulle han nog passa mitt Acord II - Voltaire sto (bara 164 cm), fölar med Cornet Obolensky i feb, hade ju tänkt använda lite av mina Quidam de R till henne men de kanske får stanna i frysen, annars hinner Chacco väl försvinna med min vanliga tur... :grin::p
de andra stona där nere har redan Calypso II nära , en är e Contender dessutom så det blir lite mycket tror jag.

jag har sett ett föl e Chacco Blue-fullblod-Cor de la Bryere, 778788 = 45 klass I på fölvisningen. Det var ett fint föl, men inte mer än så.. ingen som man reagerade WOW på. Ett ordinärt föl..

Vet du hur stor han är?
Undrar vad han kostar att betäcka med? Hittar inte priset på hingsthållarens hemsida. :confused:

Fanns han på sperma import så hade jag bokat in två ston till honom omedelbart! Han är vad jag kallar en riktig hingst! :p

Kolla här Stommen Du gillar ju också långa ben! :angel: :D :

ampere2.jpg

Undrar vad han kostar att betäcka med? Hittar inte priset på hingsthållarens hemsida. :confused:

Fanns han på sperma import så hade jag bokat in två ston till honom omedelbart! Han är vad jag kallar en riktig hingst! :p

Jag hittade ett pris 1100 euro AI och 1150 euro TAI. Men jag vet inte om allt ska betalas direkt eller om man delar upp det i en språng avgift och en dräktighetsavgift. Låter ju lite väl riskabelt att betala allt på en gång och sen inte få dräktigt. Sen är det ju möjligt att det var 2008 års priser och att 2009 höjs.

*kl*

Jag kommer med all sanolikhet betäcke mitt sto e: Quite Easy- Tabac-Lambert:
Tetristrav2.bukemode.JPG

Med:
21388575.jpg

Okeanos

Vill ha en gångartshingst som kan hoppa, som är korrekt, ridbar och ger storlek. Tror att det kan bli riktigt bra!:)

jag har sett ett föl e Chacco Blue-fullblod-Cor de la Bryere, 778788 = 45 klass I på fölvisningen. Det var ett fint föl, men inte mer än så.. ingen som man reagerade WOW på. Ett ordinärt föl..

Som ju dessutom har en väldigt högrest mamma;) Jag hade oxckså förväntat mig mer av den kombinationen, tyckte betydligt mera om stoets förra avkomma som är efter Careful....

Vi visade dom hos Paul Shockemöhle på hemvägen och dom köpte båda.

Det var nog klokt av Flyinge att sälja dessa båda hingstar.Escudo erbjuder de ju på både import tai och fai och vad beträffar QE blod är det förmodligen vettigare att leta efter passande hingst till QEs döttrar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka