Hingstfunderingar inför nästa år...

Sv: Hingstfunderingar inför nästa år...

jag fundera på att ha etrusco på mitt sto nästa år , hon är E: krocket, men vet inte om de passa ...

är inte så inne på halvblodsavel , så bli min första egna uppfödning i så falll ....:)

Har dålig koll på Etrusco,men varför inte använda originalet i stället-Escudo-gick ju att få på tai i år.

Håller med!
Det ryktades ju om att han skulle gå på TAI även i år!

Etrusco har väl inte varit i avel på ett par år heller?!

Jag är ganska villrådig inför nästa år...
Har många kandidater som passar i mitt huvud men hittar nackdelar med alla och är inte säker på nått :o

Stoet i fråga är 170 cm själv, mjölkar grädde, har två avkommer var av första avkomman är död så jag vet inte hur stor han skulle bli (E: QE) var dock välväxt när han dog 11 månader, ca 156 cm och högre bak..
Nästa är e: sambesi, är född stor, växer fort och är ca 145 + och högre bak.
Är nu dräktig med Heartbeat :bump:

Stoet själv har ett super psyke som hon ned ärver, cool och stabil, lättlärd men ändå med en hel del motor i ridningen.
Hon lämnar högställt med massa ben, normala i övriga aspekter ( längd, ben osv)

Hon är e: Steve's Friend**- Illum- Rockard

På avkomman som ska klämmas fram önskar jag bättre grundgångarter, normal slutstorlek, och hoppkapacitet.

Tempramentet på hingsten är inte det jag tittar först på då hon själv verkar prägla sina avkommer stark.

Dom jag har spånat på är
Cosmeo
Airline H
Last liberty
Camaro M
Lambourghini
Carland
Corland

Någon som har synpunkter på att det ena eller andra skulle passa eller ej?

Tacksam för svar i en förvirrad värld :D

Vad har hon lämnat tidigare och med vad?

Här är föllistan:
1995 - Golo val e. Goldpilz, tävlar Msv A

1996 - Hingst e. Levantos I

1997 - Los Vidanjo val e. Le Vainqueur, tysk sporthäst.

2000 - Memphis val e. Cordial Medoc, tävlar Msv B

2001 - Hingst e. Cordial Medoc

2002 - Hingst e .Argentinus

2003 - Hingst e. Armitage

2004 - Sto e. Armitage

2006 - Sto e. Carinjo

2007 - Garinja sto e. Carinjo

2008 – Död hingst e. Mighty Magic

Detta är listan från oldenburgerförbundet, har tyvärr inte lyckats hitta mer info om avkommorna...:( I år är hon dräktig med Dee Jost van Dyke.
Har även varit inne på Escudo, men vet inte om han lämnar grovt...

Jag har funderat lite på Airline H och Lambourgini till vårt ena sto. Hon är e: Dammen - Stanford. Vill ha en hingst med bra ben, temperament och galopp. Helst ska hingsten vara lite större då stoet bara är 160, men hon verkar lämna ganska stort. Kom gärna med tips och förslag då jag försöker lära mig så mkt jag kan :)

Jag har väl tre funderingar, Herzensdieb samma som i år, Manhattan eller Heartbeat. Beror lite på hur nästa års fölunge ser ut men det är nog lite mer lut åt det hållet.

kl

Till Tip Top-Hertigen-stoet har jag verkligen ingen aning vad ska använda för hingst.
Kanske:
Loredes om han finns tillgänglig.
Don Primero då årets unge blev fin och jag tror mkt på den kombinationen.
Florencio igen om nästa års föl verkar lovande.
Sen finns ju alltid Fidertanz där i bakhuvudet och spökar..
Don Charly hade varit såå kul!

Till det andra stoet (som jag hoppas få igenom köpet på snart!) blir det Gigolo, rätt och slätt :D.

Tack för rättningen med championatet i Stävie! Nej, jag vet inte heller varför de red honom i dressyren. Jag uppfattade också honom som hopptalang även om har har relativt bra gång. Men framför allt tyckte jag att det inte hänt något sedan Flyinge. Men han är inte så gammal och var kanske inte till sin fördel just den dagen.

Rebecka ssf: Jag har en jättefin (:)) 5 åring som har Steves friend xx som morfar o har ju calido som farfar så jag skulle säga Cagancho som min har i sig alt camaro M (e.calido). Men cagancho verkar ge bättre temperament.. ?Alla som tränat Causa Rei eller ridit henne tror mkt på henne!

Sök på causa rei 2 på youtube.com

har ej hunnit ladda ned sedan hon börjat gå riktigt bra efter sin mobilisering o hon studsar ej alls längre. Går på breeders (om du skall dit).

jag vill definitivt köpa hennes helbror.

Senast ändrad:

Cagancho tycker jag mycket om i sig men vet ej om jag tycker att han passar till mitt sto. Dels för sin storlek och sen för att han fick så dåligt på traven på BP. Han kanske har bättre egentligen men eftersom min har traven som sämsta så tycker jag att det är lite tråkigt. Även om man nu ska hopptävla i galopp (:p) så är det ändå trevligt med bra grundgångarter. Plus att jag inbillar mig att det förenklar för hästen om dom har en naturlig balans och bärighet.

Camaro M gillar jag skarp!! Men, vet inte riktigt vad han lämnar i storlek... Och jag är så nervös för att det ska bli 175 hästar hela bunten efter henne :eek: Men annars är det en hingst som verkar ha "allt". Tempramentet är jag som sagt inte rädd för på detta sto :banana:

Men framför allt tyckte jag att det inte hänt något sedan Flyinge.
Off the topic: Rent generellt så tittar jag också på just såna saker i mina hingstval när det ska selekteras. Dvs vad som sker med hingstarna när det inte är avelssäsong? Rids dem? Tävlas dem? Har hingstägaren någon samarbetspartner med en stadigvarande ryttare som alltid rider hingstarna osv.

Ex. Flyinge har PE och SG som rider deras hingstar. Penarps gården har NA som alltid rider och tävlar hennes hingstar. Möllerup har MG osv.

Det där med samarbete mellan hingstägare och en stadigvarande ryttare tycker jag känns tryggt om jag är intresserad av hingstar som kandidater till mina ston.

Jag behöver aldrig fundera på vad som kommer att ske med en ny unghingst om den ägs av en hingstägare med ett bra samarbete med ryttare, utan kan då räkna ut själv hur hingsten kommer att manageras i sporten framöver och av vem.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med i sak.
Men verkligheten kan ju se annorlunda ut. En ung (och för all del även en äldre) hingst kan ju ha svårt att både betäcka och tävlas samtidigt. Då måste man välja och det har vi ju sett en massa exempel på hingstar som *borde* fått fler ston med avseende på vad de presterat på bruks, men som kanske inte ens får en handfull ston. Sedan visar det sig att de inte löser licens och att de bara tävlas.

För stoägaren kan det ju vara ett aber om hingsten tävlas för då kanske den inte kan tömmas lagom till brunsten. Lite moment 22...

Jag håller med i sak.
Men verkligheten kan ju se annorlunda ut. En ung (och för all del även en äldre) hingst kan ju ha svårt att både betäcka och tävlas samtidigt. Då måste man välja och det har vi ju sett en massa exempel på hingstar som *borde* fått fler ston med avseende på vad de presterat på bruks, men som kanske inte ens får en handfull ston. Sedan visar det sig att de inte löser licens och att de bara tävlas.

För stoägaren kan det ju vara ett aber om hingsten tävlas för då kanske den inte kan tömmas lagom till brunsten. Lite moment 22...
Visst är det så! Absolut! Men jag har ändå koll på vem som äger hingsten och har ett stadigvarande samarbete i mina hingstval.

Jag har inte hunnit fundera så mycket på nästa års hingstval ännu. Troligtvis betäcker jag två ston.

Myrra e. Master-Vagabond som fick ett mycket fint hingstföl e. Don Romantic sent i år och därför betäckte jag inte om henne.
Till henne vill jag ha en hingst som ger lite storlek (hon är bara 159 cm själv), bra psyke och ridbarhet och stora luftiga gångarter.
Har tidigare år haft funderingar på Hertzendieb. Don Romantic ungen är mycket fin 47 p på fölvisning, så jag kan ev. tänka mig Don Romanitc igen. Andra förslag?

Linnea van S snart 3-åring e. Channon-Maraton-Lansiär. Hon har ett supertemperament, snygg exteriört (fick dock kritik som föl något brant bog), riktigt bra galopp och ganska bra trav. Hennes nackdel är att hon inte verkar bli så stor (var nu i somras 156 cm, har inte mätt henne nåt sen dess), så jag vill ha en hingst som ger storlek, har en bra trav och inte har brant bog. Sen är det inte fel om den kan hoppa också, då det finns mycket hopp i stoets mamma (prestationsdiplom i både gångarter och hoppning som 4-åring).
Har just nu inte alls några egna förslag, måste sätta mig ner med hingstkalendern. Någon som har några idéer?

Troligtvis betäcker jag inte "gammeldamen", Minnea e. Maraton-Lansiär som blir 22 nästa år. Hon tog sig ju med Carême i år, men resorberade innan 30 dagar, så jag tror att årets föl e. Jaguar Mail får bli hennes sista.

Ingen som har hört hur det går med den nya hingstkatalogen? Jag vet att hingstar videofilmas men har inte hört när den ska vara klar.

Någon annan kanske vet? Tycker att dem borde sprida mer info om detta så att marknadsaföringen kommer igång...

*Nu avses allså inte Ridsports hingstkalender*

Att det inte hänt något med Ludd menade jag att jag inte kan se någon utveckling. Jag tyckte han gick lika bra då som nu. Men han har å andra sidan haft ganska många ston och kanske inte blivit riden så mycket. Han är ju trots allt bara 4 år. Men jag tyckte han verkade lite oengagerad i sitt arbete och som sagt jag trodde han skulle visa mer.

Att det inte hänt något med Ludd menade jag att jag inte kan se någon utveckling. Jag tyckte han gick lika bra då som nu. Men han har å andra sidan haft ganska många ston och kanske inte blivit riden så mycket. Han är ju trots allt bara 4 år. Men jag tyckte han verkade lite oengagerad i sitt arbete och som sagt jag trodde han skulle visa mer.
Jag förstår hur du menar.

Själv så diskuterade jag inte Ludde, utan ur ett mer allmänt/generellt perspektiv vad det gäller min egen selectering av unga hingstar.

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
Tillbaka