Hingstförslag??

FeatherCloud

Trådstartare
Undrar om någon som är mer insatt än mig skulle vilja läsa och ge ett tips...
Som ni kanske sett funderar jag på att betäcka mitt sto. Saken är den att jag inte har så stor koll på hingstar i vår avlånga Sverige, och tänkte därför höra med er, vad ni kan ha för förslag eller synpunkter.

Stoet ifråga är 15 år (f. 89) e'Bonaparte - Niarchos. Hon är fux, ca 1.67 i mankhöjd och av den äldre typen halvblod, dvs. lite grövre och rundare i formerna.

Det viktigaste när jag väljer hingst är för mig temperamentet . Mitt sto har ett underbart temperament när det gäller hantering, man får göra allt med henne. Likaså ridning, vemsomhelst kan rida henne och kräva saker utan att hon protesterar. Det jag saknar är lite mod. Hon är hemskt tittig och rädd för okända saker, och är mycket nervös av sig vad det än gäller som hon inte är van vid.

Ridmässigt är hon ingen stor talang på vare sig hoppning eller dressyr, och har egentligen aldrig varit tror jag. Iofs är det svårt att säga eftersom hon varit ridskolehäst större delen av sitt liv och då inte blivit riden av mer än nybörjare oftast. Dock saknar hon egen "motor" (har enligt andra alltid gjort det, även som unghäst), och har inget fantastiskt steg. Hoppar gör hon bra på låga höjder, men kanske "hellre än bra". Kapaciteten är något begränsad, tyvärr.

Storleksmässigt vill jag ha en hingst som ger stora avkommor (jag själv är lång, 1,77 med långa ben, och ser nästan stor ut på min häst) men inte för grova. DOck är jag inte särskilt förtjust i den nya typen halvblod, som ser mer ut som fullblod i mina ögon... :o :cool:

Har funderat på Donnerfly. Jag gillar hans typ, sen vad för sorts avkommor han ger vet jag ju inte. Någon som har synpunkter på honom, eller något annat förslag?

Hoppas ni orkade läsa min utläggning. "Bättre för mycket information än för lite", tänkte jag... :smirk:

Stanford?

Dom avkommor jag träffat har varit lugna hästar, och jag vet många som delar den erfarenheten. Men jag har också hört från annat håll att hans avkommor ska vara hårda. Han är i alla fall en rejäl herre som inte ser ut som ett fullblod, är 169 cm, har både goda gångarter och god exteriör, och är elitpremierad.

Jag tänker också på Feliciano, men hans morfar är ju din hästs farfar, så det blir kanske lite mycket Utrillo. Jag har inte träffat någon som känt en Felicianohäst med hetsigt temperament!

Vad vill du ha? Är du ute efter en unghäst som kan prestera så verkar det ju bättre att köpa en individ med bättre förutsättningar. Är det istället så att du vill ha en avkomma efter just ditt sto så finns det ju mycket att välja bland. Ditt sto har ju Utrillo i andra led så det utesluter ju en hel del svenska hingstar, och med mödernets lite tyngre trakhenerlinje så är det nog sunt att hitta en ädel hingst med lite mer "blod". Har inte sett mer än ett par avkommor efter Donnerfly och de har varit trevliga men inte så stora, han är ju bara drygt 1.70 själv. Vilken inriktning vill du ha? finns ju många fina hopphinstar som visat goda anlag, ex. Quite Easy som trots sin storlek faktiskt ger relativt välväxta avkommor. Det är ju svårt att råda dig utan att ha sett stoet, du kan endast få personliga åsikter. Kanske finns det någon kunnig i närheten som kan titta på ditt sto?

Lycka till!

Nej, någon högpresterande häst är jag inte ute efter, eftersom jag själv inte har några enorma tävlingsambitioner.
Det jag vill ha är en trevlig unghäst efter mitt sto, eftersom jag känner att hon börjar bli gammal och kanske inte håller i alla evigheter.. (alla hästägares skräck... :crazy: )

Har också tänkt på att Donnerflyhästar verkar bli aningens små. Helst vill jag ju ha en avkomma som i alla fall blir uppemot 1,70 i mankhöjd, gärna större.

Personliga åsikter duger bra, i det här skedet. Tänkte jag skulle få lite förslag från folk, som jag sen kan spåna vidare på, prata med min tränare, åka och titta på osv..

Gärna fler förslag!?!

Rubinsteinavkommor har mkt bra temperament, om dom inte ärvt sämre av sina mödrar förståss. Men faktum är att jag aldrig hört talas om en avkomma efter Rubinstein som är tittig, nervös eller besvärlig på annat sätt, de har däremot haft lagom med motor. Han ger trevliga hästar helt enkelt. Nu är jag dressyrryttare och vet inte om han gett hoppavkommor men rör sig bra gör de oftast och har som sagt mkt trevliga temperament. Rubinstein var själv 170 cm tror jag och gett normal till ngt större avkommor. Tyvärr känner jag inte till någon äldre avkomma efter R här hemma men Rubinrot och Silvano är båda trevliga yngre hingstar! Kan finnas fler.

Min fasters sto är dräktigt med Camiell-Flamingo Z.

Hon (min faster alltså :cool:) är 1,80 lång så hon ville ha ett stort, lite grövre föl. Stoet (e. Bordeaux) är drygt 1,60 i manken och också av den lite äldre halvblodstypen. Fölet föds i maj så jag kan inte redogöra för om hon fick vad hon ville ha, men du kan ju ta en titt på Camiell och se om han faller dig i smaken. Han står på Flyinge, flyinge.se. Camiell är stor (172 cm) och inte särskilt "fullblodsaktig", himla snygg dock!

//Kristin

Jag väntar ett Camiell-föl inom ett par veckor, ska bli spännande & se vad det blir. Gillade Camiell skarpt på hingstvisningarna, både gång & hopmässigt! Honom skulle jag oxå rekommendera... Kan ju rapportera vad resultatet blir här framöver!

tack för förslagen! Svarar på alla inlägg samtidigt, smidigast (för img iaf) så... :)
Temperamentet är viktigast för mig, även om en stor häst vore trevligt... :)
Ska kolla upp både Rubinstein och Camiell... Det viktigaste (förutom temperamentet då) är egentligen ett bra steg, eftersom min häst lätt blir struttig i t.ex. traven, och tappar takten m.m.

Jag har en avkomma efter Donnerfly och han är väldigt grov. Så även övriga som jag sett. Han är inte klumpigt grov men om du har ett sto av den gamla typen kan det kanske bli för mycket. Min kille har fullblod i tredje led och en "lätt" mamma så det kan kanske vara nåt att tänka på.

För övrigt är jag helnöjd med min, bättre huvud får man leta efter. Att han sedan är snygg och rör sig bra gör ju inte heller ont :love: Rekommenderad att sparas som hingst :D Mamma är stolt!!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 715
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar