Hingstföl

Sv: Hingstföl

CosmicQueen skrev:
Sedan har vi så dåliga staket och ström här, så det är inte lämpligt för hingstar som börjar bli könsmogna heller. :crazy:
Nu är det inte bara ston som behöver skyddas från könsmogna hingstar utan även tvärtom. Jag har varit med om ett sto som bröt sig ur sin hage, tog med fölet och gick till unghingstbetet, bröt sig in, blev betäckt och fölade året därpå. Stark könsdrift finns på båda håll.

Jag har ingen möjlighet att köpa/låna någon "sällskapshäst" till honom, fullt i stallet där jag har dom inhyrda. Det är därför jag har flyttat honom till annat stall.

Vad synd. Finns det inget annat ställe med småkillar där du kan hyra in honom då? "Småpojkar" i den åldern behöver verkligen ha jämnställda kamrater för att få utlopp för sin energi. Om de ej har någon att tampas med, utan går med äldre hästar, står de mest och hänger i hagen.
Lycka till!

Min hade kanonkul här hemma då han gick med hela flocken. 2 ston, 2 valacker + mamman. Men då började ena stoet brunsta och han intresserade sig lite FÖR mkt för att man skulle tordas ha honom med ston.
Och dom som äger valackerna ville inte ha min med sina, dom sa ifrån utan egentlig anledning. :( Så då var jag ju tvungen att flytta honom...
Men som sagt, han hade KUL med valackerna. Dom busade hela dagarna och han var helt slut så han kom in. Åt sin em mat och sov sedan gott tills kvällsmaten. ;)

Så därför fick han flytta och skulle gå med ett annat hingstföl. Fungerade inte alls, gick en vecka, sedan var han dum mot honom och förökte jaga honom ur hagen.
Min är väldigt tuff och tidig utveckad, den andra är rädd och feg. Ingen bra kombination, men det kunde jag ju omöjligt veta då jag flyttade dit honom..

Måste komma på någon annan lösning nu så fort som möjligt...

Skicka honom till mig...Har lösdrift med hingstungar där jag tar emot helinackorderingar.Vet iofs inte var du bor men pm:a om det är ett alternativ.

Du kan få låna mitt föl :angel:

Nej jag sitter i samma sitt som dig. Trodde jag hade löst det, men det sket sig. Ni vet väl att shettisföl är så elaka att det förstör dom andra hingstarnas psyke (islandshästar). :devil: Problemet är bara det att mitt föl är uppvuxen med mamma shettis och islandshästar ;)

Min hingstunge (f-04, halvblod) går med med mina två uppstallningar två 2års hingstar, en ponny och ett halvblod de har jätte kul. Mitt 2års sto har jag lånat ut till grannen så hon går med hennes 3åring, hon tyckte mina tanter här hemma är lite för tråkiga, så när jag inte vågade ha henne med fölisen längre fick hon flytta kommer hem till sommaren och förhopningsvis så får jag i alla fall ett stoföl i år:)

Problemet är ju att jag ej kan låna någon häst iom platsbrist. Annars hade jag gärna lånat din lille. ;) :D

Visst är det irriterande då man plannerat och allt ornat sig osså bara skiter det sig. :(

Vad lättsamt det hade varit om han hade kunnat gå med stallets 2 valacker. Då hade jag fått ha honom hemma och han hade haft kul. Dom busade ju som sagt massor.

Vem/vilka går din med nu då? Med mamma forfarande eller?

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama