Hingstföl

CosmicQueen

Trådstartare
Hur uppfostrar man dom?
Min lilla hingst är nu 4½ vecka. Dom släpptes på bete för en vecka sedan tillsammans med 4 andra ston m föl.
Här hemma gick dom själva o inne om natten = han var väldigt rastlös o tog ut sin energi på oss.
Nafsa, resa sig osv. Jag har varit väldigt sträng hela tiden.
Sagt åt honom ordentligt, knuffat bort honom o gått därifrån för att visa att jag ej vill "leka".
Sedan dom kom på bete har han blivit mkt bättre.
Men nu ikväll då vi var dit o kollade till dom så nafsade han o reste sig mot sambon om o om igen. Spelade ingen roll hur mkt han sa till honom. Han tyckte bara det var roligt o ju mer sambon sa till honom, destå burdusare blev han.

Hur gör man? Hur säger man åt dom på rätt sätt?
Jag vill kolla till dom åtminstone varannan dag och vill inte bli överfallen av en fölis då man kommer in i hagen. :(

Jag är så burdus att jag sparkar till dom..stampar , sparkar bakut och skriker som en sur märr( ja, jag vet jag ÄR en surmärr :rofl:)
finns inget annat som hjälper på dom när som är sådär...större o större blir dom, får som inget motstånd blir dom bara än kaxigare....även om det är föl så är dom inte ofarliga för det....men risken finns att han måste påminnas rätt ofta...och han kommer INTE att bli rädd för dig.

Ok, då är jag inne på rätt spår iaf. ;)
Dom ggr han gjort så mot mig har jag tagit i honom ordentligt.
Jag tror att sambon är för mesig, han törrs inte ta i honom ordentligt, trots att jag säger åt honom att göra det.

Håller med Martha, mot hingstar (även om de är små) får man vara rätt hård, kolla hur Queen och de andra stona gör och härma dem. Man får ha ögon i nacken och vara beredd att kicka när man går för man måste ju se att du verkligen menar allvar :D

Min lilla märr går ihop med ett 5 v äldre hingstföl som har en väldigt snäll matte. Vi kan väl säga som så att den lille mannen fick ett antal sparkar, fnättar och smällar av mig till att börja med vilket resulterade i att han nu kommer och hälsar fint på mig utan att nafsa medan matte får sig ett nyp :smirk: med jämna mellanrum.

En annan kompis sålde sin änglagoda hingstunge till Schweiz där han gosades med och behandlades som den gosing han var med påföljd att han nu som 4-årshingt höll på att döda en kille som försökte sätta honom på plats (genom horsemanship i roundpen) :eek: inte så kul...

Nä, hingstar är inget att leka med. ;)

Jag vill verkligen sätta honom på plats med detsamma, så han vet vad som gäller. Vill inte ha någon odräglig hingstig typ. :crazy:
Såvitt jag sett, så har jag aldrig sett Queen säga åt honom, han verkar få göra precis som han vill... :o Dom andra stona dock, dom är snabbt på honom. Vilket jag tycker är bra. :D

hehe, Zoéga brukar roa sig med att anfalla lilla Sigge med öppet gap och utan öron. Gissa om tanter på 175 cm med det utseendet skrämmer små uppkäftiga hingstföl :angel:

I dag "råkade" dessutom min 14-åriga shettishingst smita (ytterst sällsynt) och travarmärren var högbrunstig (antagligen därför han tog sig ut, genom och under en drös staket) :crazy:

Grannen var där och såg hur Z höll den lille skiten helt fast med ett bra tag över nacken på honoom. Fördnedrande, han sparkade vilt utan att komma i närheten, sen släppte hon och spottade en hel hög vit man efter honom :rofl:

DÅ ryckte morsan till Z in och försökte döda honom istället :eek: det är inte lätt att va liten hingst här, och inte få ha några egna ston...

En som jag känner hade för några år sen ett hingstföl som var förjä-ig. han stegrade, nafsade, sköt och höll på. Så en dag tog ägaren tag i honom och fällde honom över sitt eget ben, som man kan göra med människor(fattar du, svårt att förklara...) Fölungen blev rätt spak och försökte aldrig resa sig mot folk igen :D Kräver kanske dock att man är rätt stark själv.

Du är inne på rätt linje:

Hård men rättvis! Har själv ett hingstföl och ett stoföl i stallet. Det märks att han är en påg! Nafsar, krafsar med frambenen, småreser sig. Han är 5 veckor och blir tuffare för varje dag. Men det gäller att vara konsekvent.

Lycka till och kämpa på!

:bow: vilken tur jag har som inte är ensam om att göra på detta viset! :D

OOOH! Vad LYCKLIG jag är som inte har ett bråkigt hingstföl i år!! :D ;)

Håller med de andra om att du får vara hård mot fölis. Jag var för mesig i början, så Zilver höll ju på att få övertaget helt! Usch! :crazy:
Men efter goda råd från Bukefalister :bow: , så lyckades jag få någorlunda pli på honom. Plus att jag släppte in en "pissmärr" i hagen, som uppfostrade Zilver tämligen hårdhänt! :eek:

Kan ju tillägga att nu efter han blivit kastrerad, är han som en lammunge. Finns inte snällare häst!! :love: Hoppas det håller i sig!!

Lycka till med ditt Troll!! :)

se till, eller försök i alla fall att hålla honom nere på jorden. Stegrar han sig mot dig så putta till honom allt du kan banne mig! Eller ja beror väl på hur stark man är men.. :smirk: Sånt där är f*an livsfarligt! Vi hade en hingst som var ett helvete rent ut sagt. Han var en sån som stegrade sig och bet på allt och alla. Han var inte elak utan var bara tvungen att bita, man kunde lappa till honom rejält över mulen men han brydde sig inte ett skit (han var då 1-2 år) Han slog ner mig två gånger på stallbacken med frambenen, lite otäckt.. efter detta blev han kastrerad :smirk: men han busigheter hängde kvar ändå. men han mognade ju lite med åldern men inte mycket. kunde ha en boll i hagen som han fick ta ut sina busigheter på :)
men nu är han tuvär avlivad (blev 5 år) fick en skada i knät som inte gick att laga..han tog väl kol på sig själv stackarn, kunde inte vara still en minut :smirk:
Men vilka minnen man har efter en sådan här härre! hände mycket kring honom både roliga saker och mindre roliga, han var ruskigt smart häst som viste vad han ville :)

Så håll dom små liven nere på jorden så gott du kan för det blir värre om man säger så.. och då i större format :smirk:

Lycka till! (nu var detta ett ganska extremt exempel då han var en liten vilde, har haft andra hingstföl som varit något lugnare..)

Kela aldrig med fölis som så tidigt lärt sig att människor är lekkamrater. Låt honom aldrig komma närmare dig än en meter och använda allt du har för att få honom att hålla det.
Att pipa och slå som en sur pissemärr brukar vara effektivt och fubkar det inet så sparka till ordentligt. Sen brukar det räck amed surmärspipet .

:confused:

Bättre att fölet blir ohanterat och "rädd" för människor??

Nä, jag tycker att man ska hantera fölet från dag 1 och framåt. Föl har sina perioder när de testar mer eller mindre. Bara att stå ut och försöka "fostra" genom att vara bestämd och tydlig.

Hehe jag släppte in hingsten till stoflocken där vårt hingstföl går. Vårt hingstföl följde efter hingsten och förstökte mota bort honom vid ett brunstigt sto, han vände rumpan till och kickade. Först brydde sig inte hingsten om föleländet, men sedan så tröttnade han och bet tag över manken och ruskade till honom, behöver jag tala om att det var en spak liten herre som lommade iväg och numera leker med det andra fölet. (Vet sedan tidigare att hingsten är snäll och tolerant mot föl)

Jag instämmer i viss mån. Mammas shetlandsföl var ju sååå sött och gosades med mest hela tiden. Han kunde ligga med huvudet i deras knä och sova. Men sen blev han odräglig också. Han håller på att reta gallfeber på mig och min man, hästrackarn är på allt och kan inte låta bli nånting. Han är som en svans efter en om man visar sig i hagen...han är nu 6 år. :mad: Han är ju inte elak precis, han bara är så MYCKET!
Jag är glad att mitt stoföl (welsh, 2 mån) är mer diskret och hon har aldrig lyft en hov ens mot nån av oss. Är inte påflugen heller. :)
Jag anser att en häst inte ska "gå på" en människa. Hästar gör bara det med individer med lägre rang än de själva har. Däremot är det ju trevligt att de kommer fram och hälsar på en. Men lite försiktigt...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 903
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV