Hingsten Cordon bleu

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prins_rollo
  • Startdatum Startdatum
P

prins_rollo

Jag hittar väldigt lite info om honom, (kan ju bero på att han varit död i 20 år)
Så jag undrar om det möjligtvis är någon här som sitter inne med lite info om honom i såna fall får ni gärna dela med er till mig.

Sv: Hingsten Cordon bleu

Cordom Bleu 461 föddes 1967 och dog 1986. Han ägdes hela livet av sin uppfödare Bjällbrunna stuteri, Norrköping.

Han var brun med stjärn, vit vänster framfot och vita bakfötter. 163 - 190 - 21,5 cm.

Hans exteriöra utlåtande var; Harmonisk hingst med djup, väl sluten bål o långt kors Starkt skelett. Ledig skritt med stort övertramp. Måttlig trav.

Han var e Nepal 390 u Gina 7469 e Gordon 345 u Mariana 3702 e Ingiald 107, full stam http://www.allbreedpedigree.com/cordon+bleu5
Han tillhörde stofamilj 14, en stam som lämnat många goda hopphästar. Han tävlades själv i lätt hoppning. Mormor Mariana lämnade Röhäll e Locarno 150 i svår fälttävlan, Negus 388 e Gordon 345 (godkänd 1959 därefter kastrerad) o Mallora e Locarno 150 i msv hoppning. Hans mamma är mormor till Martini 744 och Prego, båda i svår dressyr.

Cordon Bleu lämnade de godkända sönerna Adept (msv hopp), Apell (svår dressyr), Pop Star, Duell (msv dressyr och pappa till Lussans Dante), Portwein.

En avknoppning till frågan - och för all del lite extra info om hingsten, eller i alla fall om en av hans avkommor också:

Enda anledningen till att jag minns denna hingst var att jag såg en FANTASTISK avkomma till honom på en kvalitetsbedömning i Vetlanda. Det bör ha varit 1984-85 skulle jag tro. Det var ett mörkrbunt sto som hette Colombine (Columbine?) och det var lite irriterat på flera ställen på läktaren när hon "bara" fick 9-9 på löshoppningen.

Hur som fick hästen "revansch" (inte för att jag nu tror att ägarna deppade för 9-9:rofl:) på riks - då hon vann hela klabbet. Både hoppning och dressyr tror jag faktiskt.

Någon som vet vad hände med stoet sedan?

Är det någon som vet hur han var i huvudet?
Han är morfar till min häst och en gån när jag var och tränade (western) sa tränaren något om tokiga araber. Då jag påpekade att hon är hälften halvblod frågade han vad det var för halvblod. Då jag nämnde Cordon Bleu kom en kommentar liknande "Ja det förklarar saken den var inte riktigt "klok"".
Förövrigt vägrar min tjej att hoppa. Hon kan men är livrädd för hindren. Tur för mig för annars skulle jag inte äga henne föregående ägare hade köpt henne som hopphäst. Jag är förövrigt lika rädd för att hoppa som hästen ;)

Columbine stamboksfördes med nr 16277 och tävlades så vitt jag vet inte. Hennes avkommor verkar inte heller ha gjort särskilt mycket.

*K-L*
Jag red många av Cordon Bleus avkommor på den tiden.
Och dåligt temperament har jag iallfall aldrig sammanknippat med honom:confused:, men visst var det hästar med egen motor och vilja. de flesta hoppade med god teknik och var trevliga att hantera och rida. En av hans bästa avkommor enligt mig var helt klart hingsten DUELL, som hade enomt fin rörlighet:love:- tyvärr dog han redan 1980, ngn som vet vad som hände med honom?
Colombine 16277 (44)minns jag också med lycka, en otroligt fin häst som vann Riks 1984. Hon hade även ett fint möderne med Portos som morfar.

Tack för info om Columbine. Tråkigt att hon inte gick vidare i sporten sedan. Hon var fantastisk på kvalitetsbedömningen. Det är ju inte sååå många hästar som "sitter kvar" från en avelsbedömning för nära 25 år sedan. De flesta man minns är ju sådana man sett flera gånger på tävlingsbanor + de egna favoriterna naturligtvis.

Kul att Ancan också nämnde henne!

Men så var hon ju någonting alldeles extra att se också:)
Sätter in två bilder åt dig.
En på CB när han hoppar:
cordonbleu.jpg

Och en på dottern Columbine
columbine44rikskvalvinnare84cordonb.jpg

Hittade detta;

Cordon Bleu 461 blev far till hingstarna Portwein 511, Adept 540, Duell 524, Apell 708 samt Pop Star 749 samt 43 stamboksförda ston. Han lämnade även en son som hette Du (förövrigt helbror med Duell 524), som exporterades som fyraåring till Australien och blev där avelshingst. Du tävlades i svår dressyr med stora framgångar. (det finns en gammal diskussion om Du på buke)

Cordon Bleu hade ett flertal tävlingshästar efter sig i svår dressyr och hoppning, bland annat sonen Ducat som tog VM-guld för Tyskland 1986 i dressyr, Apell 708 (dressyr), Portwein 511 (dressyr) och Adept 540 (hoppning).
Han var dessuton far till två rikssegrare i kvalitétstävlan, Opus One (gångarter och allround) 1981 och Columbine (gångarter, hopp och allround!) 1984.

Det har exporterats ett stort antal hästar med hans värdefulla blod, bland annat till USA, Tyskland, Schweiz, Australien, Italien, England mm. En dotter, Hera, tillhörde eliten i Grand Prix dressyr i England under 1980-talet.

Hans mor Gina 7469 är mormor till den utomordentlige hingsten Martini 744.

Sagt av ägaren: "Cordon Bleu var lite speciell när han skulle betäcka, han gillade inte skimlar eller "fula" ston så då stod han bara och glodde i fjärran... För att få honom att betäcka dessa ston fick vi ställa hans favoritsto Ante Portas (mor till Apell, Portwein och Pop Star) i stalldörren så han såg henne, då gick det bra att betäcka vilket sto som helst!"

KL

Tack så mycket allihopa för både info och bilder.

Anledningen till att jag undrar är att vi troligtvis skall låna ett sto att betäcka som är e: Little Boy ue: Cordon blue och av era svar att döma verkar det ju ha varit en helt ok hingst.

Han hoppade gärna!
När jag såg honom vid ett flertal tillfällen, hade han ett hinder i sin rasthage som han glatt hoppade från bägge håll.

Hans avkommor prenumererade väl nästan på riksvinsterna ett par år. Var inte Opus One e honom? Har för mig det, och att även tvåan var e honom..
Det var många av Bjälbrunnas uppfödningar e honom som gick på export, vilket jag tror har påverkat hans blup negativt?

Han avlivades efter att en betäckning gått galet.
Little Boy är för övrigt en av mina favoriter som gick bort alldeles för tidigt, så jag tilltalas av den stammen.
Lycka till!
Och hade jag varit du, hade jag ringt tanten som hade pappan, för att få tips med hingstvalet. ;)
mvh

Lägger till....
En underbar hingst som hette Du och som var helbror till Duell, gick till Australien. Jag kommer inte ihåg om han hann visas här innan han åkte. Där blev han i alla fall godkänd. Stuterinamnet var Skansen har jag för mig. :)
Sitter just och tittar på en tavla som är gjort av Dus ägare. Inte Du, men underbart vacker. Du gick svår dressyr.
mvh

När ägarna betäckte henne för några år sedan fick de tips av henne om(Cagancho) oväntat.. den gången kastade hon och även om det säkerligen inte hade med valet av hingst att göra känns det på någotvis inte bra att ta honom igen.

Jag red och skötte avkomman Adept 540 som tonåring, och trevligare häst har jag aldrig träffat. Han var väldigt go och en stor gentleman, lugna att handskas med som hingst, trevlig att rida med en enorm hingstnacke som jag aldrig kommer att glömma. Gick i hagen med stona på andra sidan det inte alltför höga eller bra staketet.
Avkommorna till Adept i sin tur (jag har 2 egna, och känner ett dussintal) är lika snälla, men alla har fått en egen vilja, precis som sin far. Det är alltså inga mesiga hästar, utan man får rida dem med hjärnan, annars hittar de på annat.
Hälsn Helena

Jag har köpt en treårig hingst e. Saigon ue Cordon Bleu... Och temperamentet är mycket bra! Ambrosius är väldigt snäll och gemytlig även om han har egen vilja och bra skalle. Står hos säljaren än och även han står i hagen bredvid stona utan att bry sig speciellt.

Å vilken kul tråd!

Äger själv ett sto med Duell som morfar! Har alltid trott att hennes rörlighet kommer från pappa Bernstein
men det verkar som om hon kanske har morfar att brås på med! :D

Hennes "hopptalang":angel:, har jag däremot förstått att den kan komma från Duell...
Det finns nog några hoppbilder på Duell på min hemsida (i Berthas album), för den intresserade.

Jag träffade Opus One som ung, då han stod hos uppfödaren. Då hette han inte Opus One utan blev omdöpt efter försäljningen då han hade samma namn som en godkänd hingst. Som jag kommer ihåg honom var han snäll men lite hingst då han fortfarande var hingst vid det tillfället. Jag har även ridit fler av Cordon Blues barn och barnbarn och alla har haft lite nerver men haft otrolig kapacitet och roliga att rida.

Har träffat en Cordon Bleu-avkomma (PopStar 749). En väldigt trevlig häst vad jag kan minnas, stod bara några km från där jag bodde då, och reds/tävlades av en bekant till mig.

Okej, annars kan jag säga att jag själv har Cagancho som lite av en favorit. Har sett honom på tävlingar några gånger och tycker att han är riktigt trevlig. Har trevliga gångarter, inte för att jag tittade så noga på dem, men jag kan iaf. minnas att han såg ut att ha en fin trevlig och mjuk galopp.
En liten eyecatcher om ni frågar mig. Tror väl han går svår hoppning nu, väl??
Han gick 140-150 då när jag såg honom iaf. Men jag tror bara att han var runt 8-9 år då. :)

Men jag förstår att d kanske inte känns så trevligt att ta föl efter honom, efter vad ni har hört. :(

Senast ändrad:

Hej, har haft en Cordon Bleu avkomma (ue Harras) som gick msv hoppning. En fin häst men hon var het att rida och hoppade gärna. Hon hette Cornelia, fick ett föl efter henne med New forest hingst, blev tyvärr inte ponny stl. Men ångrar att vi sålde den.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 305
Senast: miumiu
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka