hingstbedömningen - gångartstråd!

Silverkedjan

Trådstartare
Många läckra killar var det :d

Jättekul att se så många fina fyrgångare också.

Soldan, Stari, Berserkur - vilka hästar :eek:

Här kommer lite bilder, använd dem gärna som underlag för det jag gillar att diskutera, nämligen hur skiljer sig en avels- resp tävlingsbedömning åt och hur ska de närma sig både varandra och normal- och tävlingsryttarens önskemål ?

staritravl.jpg

staritoltl.jpg

starigaloppkortl.jpg

starigaloppfartl.jpg

Stari från Bredhall

Sv: hingstbedömningen - gångartstråd!

Silverkedjan skrev:
Vilken töltform föredrar ni av de exemplen ovan ?

Soldan eller Kjarkurs helt klart.
Gillar inte när det blir för ihop pressat och onaturligt. Det ska se harmoniskt och fritt utan en alltför utbuktande underhals.

kjarkur och berserkur har finast form, det är bra att man börjat tänka mer på formen när de gäller isisar.
Förut var det ju många som töltade med huvet uppdraget så att hästarna fick underhals.
kjarkur var fin, vad för stam?
kram/carridorran

Silverkedjan skrev:
berserkur.jpg

Berserkur.

Denna häst är ju bogfri, men ändå ser allt så väldigt tungt ut. Jag föredrar de tidigare.;)

Jag tycker också Soldan och Kjarkur ser mest harmoniska ut av bilderna.

Silverkedjan skrev:

Kjarkur och Soldans former tilltalar mig mest, jag verkligen HATAR underhalsar, men kan förstå svårigheten med en rundare form i ökad tölt. Soldan ser dock mycket harmonisk och stolt ut! :love: Aningen gapande mun och viss underhals är det enda minuset. Bogatyr ser lite trött ut, men ryttaren ser ut att ha mjuk fin kontakt med munnen, men han ser lite passtaktig ut, påminner väldigt om Dugur som är halvbror till honom som jag lagt ut bilder på tidigare. Kul att se! (Dugur: http://i43.photobucket.com/albums/e362/ridbilder/dugurlisa.jpg Nästan identisk teckning tom) :p Stari rör sig visserligen vrålfint, men jag kan bara inte säga annat än fy om den hållningen i tölten. Tyvärr.

Det ryttaren på Berserkur håller på med gillar jag inte. Jag tycker att han ser ut att vara för hårt hållen och formen ser snarare ut att vara framtvingad med armstyrka än naturlig. Rätta mig om jag har fel.

Cardior-> Kjarkur är efter Mökkur frá Varmalaek och Ue. skuggi frá Flugumyri.

Silverkedjan-> Vilken töltform föredrar du själv?

Senast ändrad:

*kl*

tror ni det är skillnad på vilken form som visas på avelsvisning och tävling?

*knapplån*

Var kan man hitta resultat från bedömningen!? *nyfiken*

Senast ändrad av en moderator:

moli skrev:
Silverkedjan-> Vilken töltform föredrar du själv?

Min teori är ryttarna visar det som premieras.

På avelsvisningar är Staris och Soldans form super, de fick 9 på form och spirit. Men på tävling skulle de nog visas i en lite lägre rundare form.

Varför väljer då vissa att visa i denna mer djupa formen om den ändå inte premieras?

Visst hade väl du en häst med som visades?
Bild?
Vilken form visades han i?

berserkur2.jpg

Kolla tygeln - det såg faktiskt inte hoptryckt ut "live"...

(Berserkur igen)

Silverkedjan skrev:
berserkur2.jpg

Kolla tygeln - det såg faktiskt inte hoptryckt ut "live"...

(Berserkur igen)

Det där ser betydligt mer avslappnat ut.

Var där idag och såg Bersekur. Men hade rätt dålig plats så såg inte så noggrant.

När man ska visa kort tempo i tölt och galopp tror jag det lönar sig bättre att trycka ihop hästen i en rundare form än att man pressar och formen blir för hög.

Men i friare tempo som är viktigast på avelsbedömningar (hur ofta rider man annars slängtrav :angel: ) verkar inte en hög form dra ner poängen.

Jag tänkte på Dennis sto som han visade, Disa från Hocksbo.
Du råkar inte ha en bild på henne i tölt. Skulle vara kul att se vilken sorts form han "använde sig av" på henne med tanke på de höga poäng hon fick i tölten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka