Hingstar - Vilka risker?

Filifjonkan_

Trådstartare
Är hingstar verkligen farliga när de är bland ston?
Är inte det väldigt individuellt, jag som inte har nån hingstvana alls förstår ju att man kanske ska vidta försiktighetsåtgärder om man hanterar hingstar, lika så om man rider hingstar när det finns ston i närheten. har dock en bekant som bestämt hävdar att hingstar är människoätande monster (dennes tränare hade berättat om nån som hade hanterat samma hingstar i alla år och plötsligt atackerar hingsten och sliter ett köttstycke ur armen på hanteraren, vilket låter som en ren skröna enligt mig) och minsann inte litar alls på en gemensam kompis snart 4-åriga hingst.

Men jag säjer att det är att förolämpa hingstens ägare att mena på att hingsten i fråga är farlig, bara för att hans sto blev hel tokigt, och vägrade lyda öht. när hingsten i fråga kom in i ridhuset.
För det är väl ändå upp till hingstägaren att hantera hingsten på ett för allmänheten och sig själv, säkert sätt?

jag vill höra ALLT, då vill jag ha riktiga händelser, inte från "en bekants mormors bekants kusin" utan händelser om bevittnats av egna ögon. Jag har själv sett när hingsthållaren hanterat hingsten i fråga och som jag sett det så har hingsten nog "hingstat" sig alltid, men ändå aldrig gjort några utfall mot vare sig ägaren ELLER stallägaren. och då hör till saken att det finns ston på gården.

Nu vill jag höra här! :)

Sv: Hingstar - Vilka risker?

Nej men vissa ston är farliga i närheten av en hingst. :smirk:

Det är iaf min erfarenhet..

det är väldigt individuellt!

finns en hingst i stallet som ligger vägg i vägg med vårat = dom rider ofta i ridhuset, han är otroligt lugn och är inte alls hingstig.

jag är medryttare/fodervärd på en hingst.
Han är hur snäll som helst. har aldrig sett honom vara hingstig. bara skrikit åt sitt sto när jag tog honom från hagen för å skritta en sväng. Han går brevid ett sto i hagen, hästarna har trådhage. (tunnel imellan såklart) Han har inte el i sin hage å går inte ens igenom fast stoet brunstar. dock har stoet el i sin så att hon inte går igenom.
Men alla hingstar är ju inte lika fogliga som "min". ^^

trodde väl det...

men inte är det väl sant att hingstar inom ridsporten inte får delta om dom inte har speciellt tillstånd?

Mycket ska man höra innan öronen trillar av....:p

Nej men vissa ston är farliga i närheten av en hingst. :smirk:

Det är iaf min erfarenhet..

:bow: :bow:
kunde inte sagt det bättre själv=)

Är hingstägare.. Och min häst är inte alls hingstig av sej...kan rida med ston utan att han bryr sej.. Den andra hingsten i stallet (verrdogans) är precis som min.. Jätte snälla är dom=)
Fick nog av alla "pissmärrar" (ursäkta utrycket) som jag har haft hand om (jobbat i travstall).. vissa var helt ohanterbara vid brunst å dylikt... så fick bli en hingst för min del=)

Men som sagt finns inga "farliga" hästar dom blir istort sett vad man gör dom till:idea: :bump:

Jag har däremot en hingstig valack, och han skriker jämt och ständigt efter sina ston, och är lite sådär bråkig. Han ska liksom hela tiden göra som han vill, och vill han inte så tjurar han ihop och slänger sig bakåt eller åt sidan.

Jag tycker att det är värre med hingstiga valacker än med riktiga hingstar. Har flera hingstiga valacker i vårt stall, alltså som har gått som hingstar länge, och alla är lika dryga:p Blir galna så fort de ser ston, och väldigt bökiga och bråkiga.

Det ju otroligt individuellt, precis som med ston och valacker. Likväl som det finns griniga märrar finns det knepiga hingstar. Inom travsporten är det betydligt vanligare än inom ridsporten att man behåller hästarna som hingstar även fast de inte ska betäcka och merparten av dem är snälla och hanterbara. Jag tror att det handlar väldigt mycket om uppfostran och att inte göra så stor grej av att hästen är hingst. Låser du in hästen totalt är det klart att den blir upptrissad i närheten av andra hästar.

Själv använder jag alltid kedja på hingstarna därför att jag ser det som en säkerhetsgrej. Jag "använder" inte kedjan om det inte behövs men skulle hästen fara iväg så har jag lite mer att säga till om. Jag använder kedjan även på ston och valacker om det behövs, hade t ex en stor märr som helt sonika vandrade iväg med mig och henne hade jag alltid kedja på när hon startade eller var på banan.

En hingst är ju alltid en hingst och man får helt enkelt vara vaksam när man hanterar dem. Alla individer är ju olika men jag tycker att de som gapar och skriker är lättare att hantera för dem vet man vart man har, det är värre med dem som är snälla för att plötsligt explodera. Mång gånger är det lättare att gå med en hingst om man ger dem en viss frihet istället för att blåhålla dem.

Sen finns det ju skräckexempel, men jag tycker att det finns lika mycket folkilskna märrar som elaka hingstar och hingstarna kan man ju kastrera. Vet en varmblodshingst med närmare 10 miljoner på kontot som en dag dängde sin skötare i backen och skulle ta henne, Men jag vet också en av världens bästa travston som skulle ta allt och alla...

Med risk för att starta en debatt så tycker jag också att det är konstigt att tusentals travhästar kan hanteras dagligen i tävlingsmiljö iklädda endast grimma och i en salig blandning med hingstar, ston och valacker medan många ridhästmänniskor blir livrädda bara man säger ordet hingst.. (och jag är inte någon "travmänniska", har sysslat med ridhästar större delen av mitt liv innan jag började med trav)

Jag har haft en femårig hingst som var en riktig ängel, totalt underbar i hanteringen, aldrig hingstig. Ramlade av honom en gång så att han kom lös och stack hem till stallet, men sprang då raka vägen in i sin box och stod där och väntade när jag nervös så att jag skakade kom hem.
Han har dock börjat bli lite hingstigare nu enligt nuvarande ägare. Men är fortfarande ute på träningar och tävlingar utan problem.

Dock hade jag jättestora problem med att hitta stallplats åt denne eftersom alla stallägare i princip fick skräckslagna uttryck i ansiktet och sprang därifrån så fort jag nämnde att jag hade en hingst. Ett problem som sedmera blev anledningen till att jag inte kunde ha kvar honom. :/

Har även ridit min tränares hingst flera gånger, ytterligare en ängel som dock gärna showar och skriker på ston (och valacker... :smirk: ) men alltid håller sig på mattan så länge man är bestämd. Också han tävlas och tränas ute balnd andra hästar utan problem och är även godkänd avelshingst som alltså vet "vad det handlar om."

Att hingstar skulle vara farligare är väl att ta i:crazy:
Jag har erfarehet av hingstar, och visst reagerar dom kanske lite "högt" i bland och vissa människor kan tycka att det är jobbigt.

Just nu har jag en 4-årig hingst som står i box mellan 2 ston, och han är cool lugn.

Om en häst är elak och bits tror inte jag att det beror på könet:rofl:
utan något annat!!!!

Ja jag har varit med om ston som brutit sig ur sina hagar och försökt ta sig in till hingstar. Även till mina valacker!!! Nu är visserligen min ena ganska hingstig av sig för han är sent kastrerad, men ändå!! :crazy:

Jag har hellre en hingst än ett sto.. Så länge man behandlar dom med respekt men med stadig hand brukar det sällan bli problem.

Som flera redan sagt är det ju väldigt individuellt. Visst finns det galna hingstar som anfaller, men det finns ju likadana ston och valacker.

Jag har en hings f-99, var på en tävling med honom där fanns ett brunstigt sto som reds i samma klass ( 4 gång) hon fanns på banan sammtidigt alltså. Hon sprang hela tiden så nära hon kunde och gärna in framför honom, men eftersom han jobbade så gnäggade han inte ens. Hur en hingst blir beror till stor del på uppfostran och hur den hanteras i största allmänhet skulle jag tro.

Dom hingstar jag har hållt på med och håller på med är väldigt snälla, om något busiga. Dock måste man ha sträng disciplin på dom, har varit med om skräckexempel när skötarna/ägarna varit rädd för sin egen hingst och den har uttnyttjat det (som vilken annan häst som helst skulle kunna göra), och blivit riktigt farlig. Senaste var en tjej som fick sina framtänder utsparkade av sin hingst för att han inte ville bli fångad.
Men det är också det värsta jag varit med om och sett med egna ögon. De flesta hingstarna jag möter är otroligt väluppfostrade och vänliga, några kanske blir lite hingstiga och på hugget när de träffar ston (eller ibland valacker) men det brukar inte vara något som är svårkontrollerat.

Min första tävlingsponny var en shettishingst, ursnäll och världens bästa läromästare.

Har även haft en russhingst på foder. Han stod brevid ett sto i stallet och åkte i samma transport som stona. I hagen fick han gå själv eftersom han aldrig accepterade andra hingstar/valacker, dock gick han brevid stona men brydde sig aldrig.

De enda hingstar jag har tyckt varit lite små jobbiga är dom som betäcker. Men visst är det individuellt, ingen häst är den andra lik!

Som de flesta har skrivit här så är det både en individuell sak och en hanteringsfråga. MEN, man ska inte underskatta vad som kan hända när hormonerna svallar hos en hingst.

Den historia du skriver om som du tror är en skröna, har verkligen hänt. Det kanske inte är samma, men det är väldigt likt. Det gäller en hingsthållare som har växt upp med hästar (även föräldrarna var stora uppfödare). Många hingstar på gården. Den hingst det handlar om var han egen sedan den föddes och vanligtvis from som ett lamm.

Den här dagen hade en ny hingst anlänt och hingsthållaren hade kollat igenom den nya hingsten. Sedan gick han för att hämta sin hingst från hagen. Denne fick förmodligen frispel pga lukten av den främmande hingsten på husse och anföll. Jag kommer inte ihåg exakt vad som hände, men det var riktigt illa i alla fall och han har fortfarande fysiska men. Ingen ögonvittneshistoria, eftersom jag själv inte var med och såg det, men hingsthållaren har personligen berättat för mig om händelsen.

Carina på Silver Arabians

Som de flesta har skrivit här så är det både en individuell sak och en hanteringsfråga. MEN, man ska inte underskatta vad som kan hända när hormonerna svallar hos en hingst.

Den historia du skriver om som du tror är en skröna, har verkligen hänt. Det kanske inte är samma, men det är väldigt likt. Det gäller en hingsthållare som har växt upp med hästar (även föräldrarna var stora uppfödare). Många hingstar på gården. Den hingst det handlar om var han egen sedan den föddes och vanligtvis from som ett lamm.

Den här dagen hade en ny hingst anlänt och hingsthållaren hade kollat igenom den nya hingsten. Sedan gick han för att hämta sin hingst från hagen. Denne fick förmodligen frispel pga lukten av den främmande hingsten på husse och anföll. Jag kommer inte ihåg exakt vad som hände, men det var riktigt illa i alla fall och han har fortfarande fysiska men. Ingen ögonvittneshistoria, eftersom jag själv inte var med och såg det, men hingsthållaren har personligen berättat för mig om händelsen.

Carina på Silver Arabians

Jag för min del betvivlar inte ett ögonblick att detta kan hända. Man ska aldrig underskatta en hingst. Speciellt inte i ett sådant fall som du beskriver. Hände det dessutom på en betäckningsstation eller att hingsten var beskällare så är det ännu mer förståeligt att det kan hända. Hur det än är så är det ju inte maskiner vi har att göra med utan levande varelser med starka drifter.

Eventuellt svårhanterlighet ligger främst i individen, inte i könet. Vi har fyra hingstar i stallet och alla är väldigt trevliga att ha att göra med. Särskilt den största av de fyra som är som en hund ;)
På tävling så får man självklart tänka till lite eftersom det inte alltid är andra som gör det. Men det är inga problem med att de skulle vara aggressiva eller dylikt.

Hingstar säger man till.
Valackar ber man.
Ston skickar man in en ansäkan på 4 sidor:)

Tycker jag är rätt bra förklaring:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 887
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästmänniskan Hej alla! Jag är ny medlem här på buke och har sett liknande trådar som kommit med bra inputs,så tänkte slänga ut en fråga angående...
2
Svar
20
· Visningar
3 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka