Hingstar som nedärver storlek och god typ

QuickStar

Trådstartare
sökes med ljus och lykta!

Både i Sverige och utanför, hingsten behöver ej vara godkänd i ASVH så ge förslag på alla ni vet så jag kan förkovra mig :D

Skall var en hingst som man vet hur den nedärver sig, så tyvärr inga ungtuppar utan hingsten bör ha fått åtminstone några årgångar så man ser åt vilket håll det går.

Både dressyr, multi och hopphingstar

Så vilka hingstar vet ni som typförbättrar och ger storlek till sina avkommor?

Sv: Hingstar som nedärver storlek och god typ

Briar är väl den man först kommer att tänka på, där efter Londonderry. Men även en outsider som Warsteiner ger bra typ och storlek på avkommorna. När man bara tänker efter lite hastigt.

Briar är ju helt klart ett alternativ med tanke på storleken, frågan är bara hur god typ han nedärver?
Jag måste nog titta på lite avkommor och bilda mig en uppfattning, han känns dock lite gångbar, trots min skepsis mot svenska hingstar.

Londonderry låg högt både på mankhöjds och typ blup såg jag. Warsteiner är en hingst som inte intresserar mig så mycket dock :o

Jag har ju ingen Briar själv, ännu men väl tre efter Okeanos. De verkar bli stora de också och alla tre ser än så länge att få mycket bra typ. Så även om det inte finns så mycket fakta att hämta om honom ännu verkar han ge minst lika bra som sin bror.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Lite snabba pix och sent på säsongen🙈Men nu står vi med ett welshsto och vi vill gärna betäcka henne. Söker en trevlig b-ponny hingst...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: Fiorano
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka