Hingstar som haft punbråck

Sv: Hingstar som haft punbråck

Ja, forskningen som sådan är nog väldigt bra. I synnerhet en större uppföljning kring arvbarheten känns det som det finns ett trängande behov för.

Däremot är jag väldigt frågande till hur forskningen ska omsättas i praktiken. Precis som du beskriver skapar det många frågor om vilka djur och ev bärare ska få användas i aveln och hur testningen ska göras.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Är det förresten någon som vet om någon har försökt/har lyckats göra ett arvbarhetsmönster för pungbråck? Anses anlaget även kunna komma från mödernet?

Lite spånande, med förutsätttning att det handlar om en ensam gen och inte flera (men det är väl troligtvis inte så enkelt att det är en enda gen som påverkar...) :

* Alternativ 1: Genen sitter på X-kromosomen. I så fall skulle ett hingstföl alltid få anlaget från mamman, aldrig från pappan. Känns inte som ett troligt alternativ.

* Alt 2: Genen sitter på Y-kromosomen. Hingstföl får i s f alltid genen från pappan, aldrig från mamman. En hingst kommer att ge anlaget till 100% av sina hingstföl. T ex Don Schufros alla söner skulle i s f fått anlaget. Undrar hur stor andel av hans söner som behållts som hingstar hela livet som fått pungbråck? Känns inte som ett helt troligt alternativ. Förvisso så är det troligtvis inte 100% risk att få pungbråck bara för att hingsten bär anlaget.

* Alt 3: Genen sitter på en autosom, dvs någon av de andra kromosomerna, och är recessiv. För att en hingst ska få pungbråck måste han ha genen från båda föräldrarna. Om båda föräldrarna har ett anlag var så är det 25% risk att ett föl får anlaget i dubbel uppsättning (homozygot) och därmed ligger i riskzonen. Om ena föräldern har ett anlag (heterozygot) och den andra föräldern har dubbelt anlag (homozygot) så är det 50% att ett föl blir homozygot. Är båda föräldrarna homozygota är risken för ett homozygot föl 100%. Om genen är recessiv så kan defekten "hoppa över" en generation.

* Alt 4: Genen sitter på en autosom och är dominant. Det räcker alltså att hingsten har en uppsättning av genen för att få pungbråck. Är den ena föräldern heterozygot är risken att ett föl ska få genen 50%. Är båda föräldrarna heterozygota är risken 75% för att deras föl ska få anlaget i enkel eller dubbel uppsättning. Har den ena föräldern dubbelt anlag får 100% av fölen anlaget osv. Om genen är dominant så "hoppar" den inte över generationer, men som jag skrev i alt 2 så är det ju inte säkert att alla hingstar som har gener för pungbråck faktiskt får pungbråck (miljön påverkar säkert mer eller mindre).
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Enl tidningen Ridsport får grabbarna dispens.
Dessutom ska det forskas mer om detta så tyvärr kan nog ingen svara på din fråga än Flippeti.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Mao är kasserandet av hingstar som har pungbråck också rimligt eftersom det i förlängningen kan skapa mer riskfyllda kastreringar.

Hur är det då med pungbråck och travare-som jag förstått det är just travarna i riskozonen för framfall vid kastrering-då är alltså pungbråck inte så ovanligt inom den rasen?

Är jag också intresserad av, jag funderar och funderar men kommer inte på någon hingst alls som är kasserad som avelshingst pga pungbråck och då har jag hållt på med mycket stammar. En avelshingst som väl har börjat sin avelskarriär har jag väldigt sällan sett avsluta den pga kastration.

På kallblodstravare har jag aldrig hört talas om det mer än litet intresse från stoägaren/hingstar som inte kan kombinera tävling/avel.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Enl tidningen Ridsport får grabbarna dispens.
Dessutom ska det forskas mer om detta så tyvärr kan nog ingen svara på din fråga än Flippeti.

Noterar att fackpressen vågar "kalla en spade för en spade" först efter att dispensen är beviljad.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

*kl*

Inguinalbråck kan drabba båda könen (även om det är många gånger vanligare hos det manliga könet), så även femorala bråck. På människor så har man klart och tydligt sett en större risk för bråck då vävnader utsatts för en hög långvarig belastning av ett högre intraabdominellt tryck, tex vid KOL, vätska i buken, övervikt och graviditet. Vävnaden försvagas med tiden och sedan får man bråck. Även vissa bindvävssjukdomar ökar risken för bråck, samt om otränade helt plötsligt utsätter sig för ökad belastning.

Jag kan tänka mig att vävnaden på vissa ställen i buken hos hingstar som hoppar på bock, utsätts för upprepad belastning och tryck på ett liknande sätt. Samt att sett rent anatomiskt så drar det ganska så mkt i ligamenten kring inguinalkanalen när höftleden är i maximalt utsträck läge. Trauma såsom yttre våld, tex sparkar mot buken och snabb födsel, är också orsaker till olika bråck hos hästar.

Hos det allra flesta hingstföl så ligger testiklarna i kanalen vid födseln och inguinalkanalen är som vidast mellan 300 dagars dräktighet och fram tills några veckor efter födseln. Just för att kunna släppa ner testiklarna och risken att det följer med något annat ner är större då. Sedan krymper hela kanalen och dess övre och nedre ring fibrotiseras. Den nedre ringen är mkt vidare än den övre. Det man känner i pungen vid födsel är oftast rester av gubernaklet som kan vara ganska så stort.

Personligen tror jag inte på en enkel genetisk förklaring till ärftligheten hos inguinalbråck (eftersom det är det vi diskuterar här). Om det vore så enkelt som ett dominant anlag hos hingsten så borde vi se fler inguinalbråck hos hingstar med många godkända söner. Även om godkännandet sker mha mänskligt urval, så borde det ändå teoretiskt sett vara ungefär 50 % av det godkända sönerna som bär på anlaget. Då tycker jag att något fler än enstaka söner borde få bråck.
 
Sv: Hingstar som haft pungbråck

Faustino 1244 fick pungbråck förra året. e.Figaro R - Bernstein

Några utländska hingstar
Blue Hors Cavan e.Cavalier - Damnatz
Godehard e.Gotthard - Artur
Landadel e.Landgraf - Farnese
Lagoheidor e.Landadel - Godehard (han är helbror med Landor S)
Och Solos Landtinus blev 18 år, jag tänkte vänta med att skära min men det blir nog gjort till hösten, RIP Big Guy:cry:
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Another one bites the dust.

Även Canvas Plus har åkt på pungbråckets aber.
 

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 267
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: athena
·
T
Avel ska välja hingst igen åt mitt KWPN sto, hon är mycket korrekt rör sig bra och har en mkt bra hoppteknik. Hon har tävl tom NAT 125 men...
2
Svar
33
· Visningar
3 619
Senast: frang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp