Sv: Hingstar som haft punbråck
*kl*
Inguinalbråck kan drabba båda könen (även om det är många gånger vanligare hos det manliga könet), så även femorala bråck. På människor så har man klart och tydligt sett en större risk för bråck då vävnader utsatts för en hög långvarig belastning av ett högre intraabdominellt tryck, tex vid KOL, vätska i buken, övervikt och graviditet. Vävnaden försvagas med tiden och sedan får man bråck. Även vissa bindvävssjukdomar ökar risken för bråck, samt om otränade helt plötsligt utsätter sig för ökad belastning.
Jag kan tänka mig att vävnaden på vissa ställen i buken hos hingstar som hoppar på bock, utsätts för upprepad belastning och tryck på ett liknande sätt. Samt att sett rent anatomiskt så drar det ganska så mkt i ligamenten kring inguinalkanalen när höftleden är i maximalt utsträck läge. Trauma såsom yttre våld, tex sparkar mot buken och snabb födsel, är också orsaker till olika bråck hos hästar.
Hos det allra flesta hingstföl så ligger testiklarna i kanalen vid födseln och inguinalkanalen är som vidast mellan 300 dagars dräktighet och fram tills några veckor efter födseln. Just för att kunna släppa ner testiklarna och risken att det följer med något annat ner är större då. Sedan krymper hela kanalen och dess övre och nedre ring fibrotiseras. Den nedre ringen är mkt vidare än den övre. Det man känner i pungen vid födsel är oftast rester av gubernaklet som kan vara ganska så stort.
Personligen tror jag inte på en enkel genetisk förklaring till ärftligheten hos inguinalbråck (eftersom det är det vi diskuterar här). Om det vore så enkelt som ett dominant anlag hos hingsten så borde vi se fler inguinalbråck hos hingstar med många godkända söner. Även om godkännandet sker mha mänskligt urval, så borde det ändå teoretiskt sett vara ungefär 50 % av det godkända sönerna som bär på anlaget. Då tycker jag att något fler än enstaka söner borde få bråck.