Hingstar som haft punbråck

Sv: Hingstar som haft punbråck

AVNs kommentarer till Bretton Woods:

Ett avelsindex under 100 indikerar en högre förärvning av osteochondros än genomsnittet i den holländska populationen. Ca 68 % av KWPN-hästarna ligger inom en så kallad standardavvikelse från medelvärdet och ca 13 % ligger mellan 96 och 92 i osteochondrosindex. Bretton Woods avelsindex för osteochondros är 96 med en säkerhet på 63 %, vilket innebär att hans index ligger inom en standardavvikelse i förhållande till det holländska genomsnittet för osteochondrosindex.

Bretton Woods första avkommor är ännu inte tillräckligt gamla för att ha visats upp vid unghästtester, vilket innebär att han ännu inte har tillförlitliga index för prestationsegenskaper.

Min fetning.

Hela artikeln
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Vad är det som är ologiskt med att en unghäst som ännu inte visat sin förärvning varken vad gäller sin defekt eller överhuvudtaget hur han förärver sig själv blir nekad dispens men de som redan bevisat både sig själv och att de inte nedärver sin defekt i hög grad får dispens. Det är väl hundra procent logiskt om något. Sezuan får ju bevisa sig först både vad gäller sin nedärvning och nedärvningen av sin defekt innan det ens vore vettigt att ge honom dispens.
Dessutom har han ju ocd i bakknäna just det man till alla pris vill undvika eftersom det är den placering i benen som har störst andel med dålig prognos även vid tidig operation eftersom rullkammen ofta är angripen och då ofta fortsätter att vara ojämn även efter operation av lösa bitar. Förutom sämre prognos på ocd i bakknäna är det minst 6 mån konvalecent på sådan operation jämfört med några veckor på lägre placering i benen.
Man har ju även tydligt sett ett mönster på nedärvningen att de nedärver bitar på samma lokalisering där de själva har bitarna och just bakknäna är den placering som har allra högst nedärvning.

Själv skulle jag faktiskt inte drömma om att använda en hingst just med ocd i bakknäna och jag är inte ett dugg rädd för ocd på annan placeringen men i bakknäna vill jag undvika.

Intressant i sammanhanget är att AVN´s eminenta veterinär har missat att läsa av 3 hingstar med OCD utifrån deras plåtar: Kannan,Bordeaux och Bretton Woods.Kanske bättre att använda KWPN´s veterinärer här hemma.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Intressant i sammanhanget är att AVN´s eminenta veterinär har missat att läsa av 3 hingstar med OCD utifrån deras plåtar: Kannan,Bordeaux och Bretton Woods.Kanske bättre att använda KWPN´s veterinärer här hemma.

Kan ju även finnas en väldigt enkel förklaring till det iom att de röntgades i KWPN som unghästar och i alla fall Kannan var ju många år äldre när han röntgades för ASVH. Finns ju många hästar som är opererade där du inte ser ett spår av att de haft ocd på bilderna tagna senare. Läste bla att Bretton Woods hade lägsta gradens anmärkning men vet tyvärr inte hur de graderar olika fynd.

Jag har tex haft en med en helt friliggande oc bit i en has inga som helst spår av påverkan alls på brosk eller skelett för övrigt, när biten var bortplockad så var hennes röntgenbild hundra procent ua ingen skulle någonsin kunna ana att den hästen haft en oc bit som inte sett röntgenbilderna medans biten satt där.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Kan ju även finnas en väldigt enkel förklaring till det iom att de röntgades i KWPN som unghästar och i alla fall Kannan var ju många år äldre när han röntgades för ASVH. Finns ju många hästar som är opererade där du inte ser ett spår av att de haft ocd på bilderna tagna senare. Läste bla att Bretton Woods hade lägsta gradens anmärkning men vet tyvärr inte hur de graderar olika fynd.

Jag har tex haft en med en helt friliggande oc bit i en has inga som helst spår av påverkan alls på brosk eller skelett för övrigt, när biten var bortplockad så var hennes röntgenbild hundra procent ua ingen skulle någonsin kunna ana att den hästen haft en oc bit som inte sett röntgenbilderna medans biten satt där.

AVN har haft samma plåtar att tillgå som KWPN.Vissa av OCD fynden viftades först bort av AVN,med kommentaren,"vi läser ju plåtar på så olika sätt",och Kannan´s fynd teg man om i 1 år.Att ena stunden vifta bort röntgen resultat från KWPN,men samtidigt luta sig mot deras "OCD" index i nästa stund känns lite svajigt.Tycker definitivt att man skall ge dispens till särskilt intressanta hingstar om man följer upp detta mkt noga och transparent.Vad beträffar pungbråck som kassations orsak,känns det inte ok att utan kommentarer godkänna söner till kasserade fadershingstar.Hanteringen av struppipning känns inte heller genomtänkt,"nedärvs framförallt på mödernet",????
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

I kannans fall var det ju betydligt nyare plåtar som sverige hade jämfört med när han blev röntgad för KWPN hörde i alla fall jag när det var på tapeten. I övriga fall har jag ingen aning på ev åldersskillnad på plåtarna.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Det där är bara efterkonstruktioner.Fanns inga tidigare plåtar att få fram från SF på Kannan.
Tyvärr är det fortfarande viktigare att AVN får rätt än att det faktiskt blir rätt.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

kl
puttar upp åt croquis, inte helt enkel att hitta iom att jag tappade G i pung:D

Undrar fortfarande om ngn känner till ngr holländare som haft problem?
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

*kl*

En tanke som slår mig är den tidigare tråden om att det inte är så himla ovanligt att (avels)hingstar får tarmvred med tillhörande buköppning. Kan det månne vara så att det finns ett samband mellan det och eventuellt pungbråck? Tänker som så att en och annan hingstägare kanske skulle mörka pungbråcket som ett tarmvred när de fått det i samband av varandra.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Pungbråck ÄR att det blir en "bubbla" som tarmen åker ner i = det kan bli ett stopp i tarmen pga att den vikt sig = tarmvred. Så, ja, det finns ett samband ;)

Kanske bäst att tillägga att tarmarna kan lägga sig fel av andra orsaker än just pungbråck (de kan få bråck på andra ställen t ex). Men om de vid samma operation tagit bort både tarm och testikel så lär det ju troligtvis handla om ett pungbråck...
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar som haft punbråck

Tack!:)

Fiorano, Kan ju också vara så att godkända hingstar får mera publicitet än vanliga valacker. Sen kanske de också tävlas på ett annat sätt än den genomsnittlige valacken.:)

Nu minns jag inte hur graderingen av OCD hos KWPN ser ut exakt, men jag kan tänka mig att den lägsta gradering kan handla om tex en oregelbundenhet i ledytan, ingen fri kropp alltså.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Kl eller snarare åter till ämnet; Bocelli upp på listan. I tidning 1 (svensk) står det bara om buköppning efter "kolik". I nättidning 2 (dansk) är det klartext + redan sökt dispens för fortsatt avel då det anses förvärvat och symtomen kom efter ansträngande hopp på bocken alldeles innan. AVN får fundera igen!
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Ja, AVN har haft en del beslut att ta på senaste tiden. De gav ju Bocellis pappa dispens för samma åkomma. Hur gammal var fadern, Don Schufro, när han fick sitt pungbråck?

Lite lustigt att det står så olika i nättidningarna. Kanske skriver Ridsport bara informationen som kommer från hingsthållarna rakt upp och ner medan den danska rotar efter mer info på egen hand?

Om det är som det står på Ridehesten om att det är större risk att hoppa på bocken än på ett sto, varför görs inte bockarna om så de blir mer ergonomiska kan man undra. Men med tanke på att vissa hingstlinjer drabbas mer så verkar ju vissa vara känsligare än andra iaf, precis som för de flesta andra ärftliga defekter.

Ingen som hört något mer om JJ RayBan?
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

kl

Don Schufro fick bråcket 2002, det kan man se på blup iom att antalet SWB-avkommor sjönk men jag hittade även nedanstående.

Från Ridsport nr 22 mars 2012:
Esben Möller minns dagen exakt.
– Den 4 maj på morgonen 2002 hade Andreas Helgstrand ridit Don Schufro i ett lätt pass, efter det tappade vi honom utan incidenter.
– Två timmar senare var katastrofen ett faktum och vi åkte till klinik med Don Schufro för operation av ett pungbråck.
– Men han har aldrig haft problem vare sig förr eller senare, tävlat och betäckt utan avbrott. Det är bara en son som fått pungbråck, Diamond Hit, konstaterar Esben, som tillsammans med Gränsbo stuteri försökt övertyga Jordbruksverket om att ge hingsten förnyat betäckningstillstånd i Sverige.

Hela artikeln
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar som haft punbråck

Kl eller snarare åter till ämnet; Bocelli upp på listan. I tidning 1 (svensk) står det bara om buköppning efter "kolik". I nättidning 2 (dansk) är det klartext + redan sökt dispens för fortsatt avel då det anses förvärvat och symtomen kom efter ansträngande hopp på bocken alldeles innan. AVN får fundera igen!

Det är andra gången Bocelli buköppnas nu. Med tanke på att han inte får röra sig i hage alls samt så kan det säkert vara en bidragande orsak... Visst jobbas elithästarna, men det är inte samma sak som att gå 10-12 timmar i hage och ständigt röra sig, om än långsamt.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Det är andra gången Bocelli buköppnas nu. Med tanke på att han inte får röra sig i hage alls samt så kan det säkert vara en bidragande orsak... Visst jobbas elithästarna, men det är inte samma sak som att gå 10-12 timmar i hage och ständigt röra sig, om än långsamt.

Bocelli är dock ute en hel del för hand eftersom Rose har honom i snöre när hon har träningar. I Bocellis fall känns arvbarhet med pungbråck inte helt omöjlig. Det var dessutom honom jag tänkte på ang. relationen mellan tarmvred och pungbråck eftersom han buköppnades för nåt år sen första vändan.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Bocelli är dock ute en hel del för hand eftersom Rose har honom i snöre när hon har träningar. I Bocellis fall känns arvbarhet med pungbråck inte helt omöjlig. Det var dessutom honom jag tänkte på ang. relationen mellan tarmvred och pungbråck eftersom han buköppnades för nåt år sen första vändan.

Jag kan inte se att någon timme i snöre kan ersätta många timmar i hagen där hästen dessutom ständigt rör sig. När min kompis tränar har Rose aldrig haft B i något snöre, och det är några år hon tränat för henne, så det är inte alltid han är med ut. Det verkar också svårt att vara helt engagerad i träningen samtidigt som man ska hålla i en häst.

Hur som helst så får väl se vad AVN kommer fram till, jag tror som du på arvbarhet i fallet med Bocelli. AVN borde inte kunna ställa sig över lagen tycker man, pungbråck finns ändå upptaget på Jordbruksverkets lista över defekter där man inte får använda djur i avel som visat sig nedärva defekten. Om nu både pappan och sonen har det så varför skulle det inte vara nedärvt i det fallet?

Hur var det nu med R-hingstarna, Rubinstein hade pungbråck, kanske kan det hoppa över några led och därför har JJ RayBan nu fått det från Rascalino? Det borde inte vara omöjligt. Något för AVN att tänka på...
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Ärftlig disposition, ja säkert. Motionsaspekten gäller absolut risken för "vanlig" kolik. (Kolik är ju ett symtom, ingen sjukdom) Men ett bråck beror på att det finns ett "hål" för tarmen att tränga ut i och jag ser inte riktigt kopplingen till för lite motion där? Flera av hingstarna har fått problemen direkt efter kraftig motion.
Läs gärna Ridehestens mer analytiska artikel (varför finns ingen svensk ridning som kan göra såna artiklar?) där de tar upp skillnaden i att hoppa på bock jfrt med att bet naturligt samt att lagstiftningen från en tid då ett pungbråck eller annan tarmavsnörning alltid medförde död i plågor. Nu opereras hästarna framgångsrikt och kommer tillbaka efter en konvalescens som inte är värre än för annat. Och pungbråck drabbar ju endast hingstar - inte val eller ston, till skillnad från annat på defektlistan. Så jag hoppas att AVN kan göra en mer nyanserad bedömning och förklara sitt beslut bra.
 

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 267
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: athena
·
T
Avel ska välja hingst igen åt mitt KWPN sto, hon är mycket korrekt rör sig bra och har en mkt bra hoppteknik. Hon har tävl tom NAT 125 men...
2
Svar
33
· Visningar
3 619
Senast: frang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp