Hingstar som haft punbråck

Sv: Hingstar som haft punbråck

Jag kanske skrev lite oklart, det var vanlig kolik jag avsåg med motionsaspekten, i mitt första inlägg avsåg jag att B hade buköppnats två gånger pga kolik. I en senare artikel såg jag att det var pungbråck vid denna öppningen.

Jag vet att pungbråck enbart drabbar hingstar- valacker och ston har inte den anatomin. Jag hoppas också på ett väl genomtänkt beslut från AVN. Förhoppningen är också att det blir ett beslut som är rättvist i förhållande till andra hingstar som drabbats av samma defekt av samma orsak.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

*KL*

Man ska även tänka på att det inte bara är vuxna hingstar som kan få pungbråck. Även hingstföl kan drabbas. Jag kommer ihåg att en medlem här på forumet hade ett hingstföl som fick pungbråck vid mycket tidig ålder. Han var efter Don Primero som har samma stam som Don Schufro, de har samma far och deras mödrar är systrar.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

En annan fråga som relaterar till pungbråck. Hingstar som kastreras som har en möjlig disposition för pungbråck-är de i större riskgrupp för att få framfall i samband med kastrering? (ber om ursäkt för kanske dum fråga, men jag har inte så bra koll på hur anatomin ser ut:o).
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

.. där de tar upp skillnaden i att hoppa på bock jfrt med att bet naturligt samt att lagstiftningen från en tid då ett pungbråck eller annan tarmavsnörning
alltid medförde död i plågor. Nu opereras hästarna framgångsrikt och kommer tillbaka efter en konvalescens som inte är värre än för annat.
Och pungbråck drabbar ju endast hingstar - inte val eller ston, till skillnad från annat på defektlistan. Så jag hoppas att AVN kan göra en mer nyanserad bedömning och förklara sitt beslut bra.

Jag tycker att den som skrivit texten i Ridehesten förminskar problemen.
Hur länge de måste plågas beror ju på hur långt man har till närmsta opererande klinik. Nu kunde, som tur var, både JJ RayBan och Bocelli få hjälp snabbt.
Rädslan för pungbråck gäller väl främst inte de redan godkända hingstarna, utan de föl och unghingstar som ev kan få pungbråck hos "vanligt" folk som inte har personal som tittar till hästarna varenda minut under dagen.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Det är ju dock ovanligt att föl och unghästar drabbas utan oftast kommer det senare när hingstarna har vuxit till sig i den regionen och kanalen har blivit vidare. Sannolikheten är väldigt mkt större att en unghäst tex bryter benet än att den får pungbråck i så tidig ålder.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Ja det är just vida inguinal kanaler som gör det möjligt för tarmen att ramla ner såväl som okastrerad som direkt efter kastration, de som har vida kanaler (vilket veterinären alltid noga skall känna efter och bedömma innan kastraktion) skall aldrig kastreras med öppen kastration utan skall sys igen invändigt för att ta bort den risken.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Mao är kasserandet av hingstar som har pungbråck också rimligt eftersom det i förlängningen kan skapa mer riskfyllda kastreringar.

Hur är det då med pungbråck och travare-som jag förstått det är just travarna i riskozonen för framfall vid kastrering-då är alltså pungbråck inte så ovanligt inom den rasen?
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Ingen aning hur det ser ut med pungbråck hos travare.

Nu går man ju mer och mer ifrån öppen kastrering och med en sydd kastrering är det ju ingen risk för framfall alls . Ingen av de kliniker jag känner till vilka sätt de gör det på här nere gör några öppna kastrationer alls längre utan det är bara liggande sydda som utförs. Med tanke på att försäkringsbolagen börjat ersätta komplikationer till följd av kastration OM den är utförd på klinik så lär det i fortsättningen inte vara så vanligt med öppna kastrationer i denna delen i alla fall.

Har man en högriskhäst är det ju fullkomligt idiotiskt att chansa på en öppen kastration för att det är billigare. Har man då en hingstunge efter en pappa med känt pungbråck så är man ju korkad om man chansar med öppen. På samma vis kan man ju kastrera redan när de är typ ett halvår om man vill ta så liten risk som möjligt.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

*KL*

Man ska även tänka på att det inte bara är vuxna hingstar som kan få pungbråck. Även hingstföl kan drabbas. Jag kommer ihåg att en medlem här på forumet hade ett hingstföl som fick pungbråck vid mycket tidig ålder. Han var efter Don Primero som har samma stam som Don Schufro, de har samma far och deras mödrar är systrar.

Det var vår lille som fick pungbråck därav mitt ngt större intresse för vilka hingstar som har haft pungbråck.

Vi har ingen aning om hur många som får problem varje år vid kasteringar då det inte finns något register. Så personligen tror jag att mörkertalet är STORT.

För att kunna utröna ärftlighet så måste det föras ett register hos e avelsföreningarna så man vet.

På vår lille så var det ett trauma i samband med fölningen också så vi vet inte hur det såg ut innan och vad som förorsakades av en hög belastning på buken.

Hade inget synligt bråck som helt nyfödd, jag känner alltid igenom hela ungen när den kommit ut för att se att allt är normalt, sen försökte han kissa och då växte ena stenen för att sen bli en svullnad även i ljumsken. Han kördes till Kalmar inte ens ett dygn gammal och op där. Det fanns dock inte ens ngn kanal utan bukhinnan var uppsliten så tarmarna hängde bokstavligen ner och när de öppnade honom vällde de ut. Han syddes ihop samt de förstärkte också med ett nät.
Nu vet vi inte om det är medfödd defekt, en komb av försvagning och trauma eller bara trauma.
Han var pigg och glad samt hade inga koliksymptom!!

De ville skära så lite som möjligt i honom då han var så liten så andra stenen sparades och togs bort nu före ett års ålder och den stenen och kanalen såg normal ut.

Viktigt att tänka på är att det går satans fort och den stenen där bråcket var hade redan börjat bli infl.

Nu klarade vår sig väldigt bra, vi hade en otroligt tur att Kalmar kliniken kunde op akut och att de hade en djursjukvårdare som körde hem till oss varje dag och sprutade honom. Han hade permanentkanyl. Jag tror att en del i att det gick så bra var att han fick åka hem varav mamma höll sig lugn och mjölkade som hon skulle plus att han inte utsattes för en annan bakterieflora och ingen risk för smitta.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Travare anses ju just vara en högrisk ras vad det gäller framfall därav min undran hur vanligt det är med pungbråck inom den rasen.

När jag skule kastrera i vintras så ringde jag till två olika kliniker varav den ena endast utförde liggande kastrationer och den andra endast stående. Nu valde jag stående hemma, men hade heller ingen högriskras (och allt gick utmärkt).
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Det är ganska tråkigt om aveln leder fram till att det blir större risker i samband med kastrationer och att man därför blir tvungen att vidta extra säkerhetsåtgärder, t ex att man måste åka till klinik för att kastrera liggande.

Man kan jämföra det med de raser inom köttindustrin som är avlade så att de inte kan föda fram sina kalvar/lamm utan specialåtgärder. Det går liksom, men det blir svårare, krångligare, mer riskfyllt, innebär betydligt mer smärta för djuret och det blir dyrare för djurägaren.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Jag är mer förbryllad över att folk fortfarande på 2000-talet ger sig på att göra öppna stående kastraktioner i en skitig stallmiljö ala 1800 tal. Hur kan man gambla så med både risker och infektionstänk för att spara småsummor ? Finns ju en anledning till att försäkringsbolagen inte ersätter komplikationer av kastraktion när den är utförd på annat ställe än klinik, och det finns även en anledning till att de kliniker som har operationsavdelning och därmed möjlighet att söva inte överhuvudtaget befattar sig med att göra stående kastrationer längre.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Därför att i normalfallet (dvs en hingst som inte har förhöjd risk för bråck) så är det inte värt risken att söva. Det är som du säkert vet dels relativt stor risk för hjärtstillestånd och när hästarna ska resa sig när de vaknar upp.

Alla hästar som sövs är att betrakta som riskpatienter. Det antal av alla, tidigare friska,
hästar som genomgår en generell anestesi som antingen dör eller tvingas avlivas inom en
sjudagars period efter operationen uppgår till 1 av 100 (10). Denna siffra är att jämföras
med mortaliteten på hund och katt som är 0,11 % och på människor där den är 0,008 % (7).
Om dessutom de hästar som är dåliga redan innan anestesin, såsom kolikhästar och de som
kräver kejsarsnitt, räknas in stiger andelen dödsfall till 1,6 % (17).
Källa
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Det finns olika sorters ljumskbråck/pungbråck. Någon som vet om det gjorts några undersökningar på vilken typ som är vanligast hos häst?

Det är först när tarmen kommer i kläm/det syns ordentligt på utsidan som man märker något. Bråcket kan därför ha funnits en längre tid/vara medfött och inte förrens senare bli inklämt och ge synliga symptom. Kanske vore värt att göra fler studier på unghingstar för att kartlägga hur vanligt det är med bråck, alltså även de som inte ger besvär.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Du måste ju se på riskerna i förhållande till den operationstyp det gäller du kan ju aldrig jämföra med alla sorters operationer. Riskerna är minimala inte ens 1 på 1000 för så korta operationer som en kastrering är eftersom de är nere i narkos så kort stund så hinner varken kroppen få den belastning av att ligga så länge som i längre komplicerade operationer vilket är det som orsakar hjärtstopp (vilket de för övrigt nästan alltid får igång igen eftersom de är beredda på det) inte heller har de hunnit bli så påverkade muskulärt vid en så kort narkos som vid längre vilket oftast orsakar skadorna vid uppvak. Idag finns dessutom helt nyutvecklad teknik för narkosen som gör att de tillsätter gas kontinuerligt under operationen som gör att muskulaturen underhålls på ett helt annat sätt just för att de skall bli stabilare i uppvaket.

Min senaste kastrerades i april med den nya tekniken en liten kille på 170+ som vägde in på 780kg !! slank och vältränad. Dessutom en häst jag själv upplever klumpig när det gäller lägga sig och resa sig normalt dålig koll på sina långa ben fortfarande. Kort sagt var jag lite nervös för uppvaket och det diskuterades med kliniken som såg till just pga hans storlek att ha ytterligare en extra person i beredskap för hans uppvak om de skulle behöva hjälpa honom, denna klinik valdes just för att de börjat med den nya tekniken vilket den andra jag också använder inte gjort ännu.
Höll på att få hjärtslag när de ringde tidigare än vad de sagt = när jag själv också räknat ut att han låg i uppvaket tänkte nu har det gått åt helvete, men nejdå han hade vaknat snabbt och trots det rest sig rakt upp helt stadigt utan att vingla omkring det minsta. Vi körde in och hämtade honom och det var verkligen skillnad mot när man tidigare hämtat hästar efter operation han var inte det minsta vinglig och borta som de innan var länge utan helt stadig och stabil vist såg man i ögonen att han var lite simmig men ingenting i rörelse. Sen är det ju en underbar skillnad att istället för ett stort äckligt sår som det riskerar komma skit i och som skall hållas öppet och oroa sig för, ha ett snyggt och prydligt ihopsytt sår med en kompress över som man inte ens behöver tänka på mer än att hålla koll på det, inget rastande och jagande på en stackars nyopererad häst.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Ljumskbråck och pungbråck är ju två helt olika saker och skall inte blandas ihop. Pungbråck är när öppningen ner i pungen är för vid så att tarmen faller ner i pungen. Ljumskbråck är ett bråck på bukhinnan inte lokaliserat specifikt i samband med inguinalkanalen.
 
Sv: Hingstar som haft punbråck

Ett ljumskbråck som letar sig ner till pungen kallas också pungbråck (eftersom det är där "bullen" blir då). Orsakerna till bråcket kan variera. Det kan bero på en försvagning i bukhinnan eller i inguinalkanalen. Det finns även lårbråck, men det drabbar mest tjejer.

Bäst att förtydliga att även ett ljumskbråck kan ha sitt ursprung i inguinalkanalen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar som haft punbråck

Men du menar alltså att bara för att du hade tillgång till en klinik med nyaste tekniken och att det gick bra för din häst så är det inte en risk att söva hästar?

Fakta är att all sövning innebär en risk och ett obehag för hästen. Det är ju därför man ofta väljer att kastrera stående (hemma och på klinik). Detta måste man ta i beaktande om man avlar på hästar som "kräver" sövning vid kastration.

I citatet jag klippte in så står det ju att det är en hög risk (1 häst av 100) att hästen dör även om den är frisk när den sövs. Risken är ännu större om hästens allmäntillstånd är dåligt innan operationen. Jag har inte hittat någon statistik för just sövningar för kastration, men det kanske du har eftersom du verkar säker på att risken är i stort sett obefintlig då?
 

Liknande trådar

Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: Fredag
·
C
Avel Sitter och spånar litegrann apropå att en del, säkert bra, hingstar sänks till V helt enkelt för att de får för få bedömningsbara...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 267
Senast: Mabuse
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: athena
·
T
Avel ska välja hingst igen åt mitt KWPN sto, hon är mycket korrekt rör sig bra och har en mkt bra hoppteknik. Hon har tävl tom NAT 125 men...
2
Svar
33
· Visningar
3 619
Senast: frang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp