Sv: Hingstar som haft punbråck
*KL*
Man ska även tänka på att det inte bara är vuxna hingstar som kan få pungbråck. Även hingstföl kan drabbas. Jag kommer ihåg att en medlem här på forumet hade ett hingstföl som fick pungbråck vid mycket tidig ålder. Han var efter Don Primero som har samma stam som Don Schufro, de har samma far och deras mödrar är systrar.
Det var vår lille som fick pungbråck därav mitt ngt större intresse för vilka hingstar som har haft pungbråck.
Vi har ingen aning om hur många som får problem varje år vid kasteringar då det inte finns något register. Så personligen tror jag att mörkertalet är STORT.
För att kunna utröna ärftlighet så måste det föras ett register hos e avelsföreningarna så man vet.
På vår lille så var det ett trauma i samband med fölningen också så vi vet inte hur det såg ut innan och vad som förorsakades av en hög belastning på buken.
Hade inget synligt bråck som helt nyfödd, jag känner alltid igenom hela ungen när den kommit ut för att se att allt är normalt, sen försökte han kissa och då växte ena stenen för att sen bli en svullnad även i ljumsken. Han kördes till Kalmar inte ens ett dygn gammal och op där. Det fanns dock inte ens ngn kanal utan bukhinnan var uppsliten så tarmarna hängde bokstavligen ner och när de öppnade honom vällde de ut. Han syddes ihop samt de förstärkte också med ett nät.
Nu vet vi inte om det är medfödd defekt, en komb av försvagning och trauma eller bara trauma.
Han var pigg och glad samt hade inga koliksymptom!!
De ville skära så lite som möjligt i honom då han var så liten så andra stenen sparades och togs bort nu före ett års ålder och den stenen och kanalen såg normal ut.
Viktigt att tänka på är att det går satans fort och den stenen där bråcket var hade redan börjat bli infl.
Nu klarade vår sig väldigt bra, vi hade en otroligt tur att Kalmar kliniken kunde op akut och att de hade en djursjukvårdare som körde hem till oss varje dag och sprutade honom. Han hade permanentkanyl. Jag tror att en del i att det gick så bra var att han fick åka hem varav mamma höll sig lugn och mjölkade som hon skulle plus att han inte utsattes för en annan bakterieflora och ingen risk för smitta.