Hingstar brevid ston!

F

Fellow04

Alltså jag har funderat lite...Krävs det något speciellt för att ha en hingst? en bekant till mig pratade om att man måste ha starkare ström och högre staket osv, stämmer detta? är det något mer? sen är det ju det där med ston...ni som har hingstar, kan de gå i en hage brevid era ston utan att det blir problem? det är väl iofs individuellt, men jag är bara lite nyfiken på era erfarenheter av detta? Min granne blev jätteirriterad när min ettåriga hingst gick i en hage brevid hennes gammla ston för något år sedan (han är nu 3 år och valack)...

Sv: Hingstar brevid ston!

Alltså jag har funderat lite...Krävs det något speciellt för att ha en hingst? en bekant till mig pratade om att man måste ha starkare ström och högre staket osv, stämmer detta? är det något mer? sen är det ju det där med ston...ni som har hingstar, kan de gå i en hage brevid era ston utan att det blir problem? det är väl iofs individuellt, men jag är bara lite nyfiken på era erfarenheter av detta? Min granne blev jätteirriterad när min ettåriga hingst gick i en hage brevid hennes gammla ston för något år sedan (han är nu 3 år och valack)...

De tävlingshingstar som jag jobbat med har stått i boxar bredvid ston eller vallackar. Jag upplevde aldrig att det var några problem där. Inga skrikanden, inga sparkar eller så. När det gick i hagar så turades hingstarna om att gå i en speciell hage som hade trästaket och el. De andra hagarna hade bara elband.

Jag har min hingst i vanlig eltrådshage bredvid en kompis sto. Inget skrik eller problem alls. Men det är säkert individuellt hur de beter sig. :D

jag har både hingst o sto, o de går med enkeltråd sida vid sida i hagarna. jag har ingen ström på o de skulle aldrig gå över till varandra, trots stoets brunst. de vet att de ska hålla sig inne på varsin sida, men så är de väldigt snälla med. min personliga åsikt, är att jag tror det är bra att de kan gå bredvid varandra, och kan vara i alla situationer, med både ston, hingstar o vara hanterbara ändå. den erfarenheten har jag. ibland har tråden blåst ner o ligger på backen, men de går inte över till varandra för det. till min glädje!:banana:

Väldigt väldigt individuellt!

Har sett allt från hngstar som knappt ser åt ett sto och således kan stå bredvid dem och gå i hagen bredvid med normalt staket, till galningar som klättrar på extremhöga väggar till valacken bredvid.

KL:unghingstar/ston brukar ju gå bra innan d epå allvar får hormoner.

Mina hingstar har jag av försäkrings och säkerhetsskäl upp till 3 breda trådar på som högst 170 cm med "ko el" på.

Dock är de -också-myckettränad epå att umgås säkert och trevligt med alla kön,så att ställa dem i gången med ett "slampigt"sto som trycker sig mot gallret o vill prata är inga problem alls-de tittar inte ens åt henne.

Det spelar säkert in att d eär hästar som tävlas/visas upp och därmed är mkt resvana o vana vid nya miljöer.

Jag rä aldirg speciellt oroad att de skal hitta på ngt,men jag kanske inte skulel sträcka mig till enkeltråd o utan ström o anta att de "vet" att de inte får betäcka den söta märren hagen intill-för i -min-värld funkar inte hästar så.:)

Som hingstägare är dte alltid bättre,återigen i -min värld-att hellre safe than sorry.

händer det något,minst alilla,så kan ni ge er tusan på att allt skylls på hingsten eller hingstägaren!

Då är dte bättre att vara supernoga och anses som seriös,försäkringsärenden o skadestånd osv kanbli en dyr affär..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka