• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lol_lol_lol
  • Startdatum Startdatum
L

lol_lol_lol

Hej, undrar hur gammal en hingst måste va för att kunna betäcka?

Sv: Hingst

Lite individuellt men en hingst kan bli könsmogen och göra ett sto dräktigt i vissa fall redan vid 8 månaders ålder. Men de flesta är nog runt året året.

Okej(: har ett fjordsto och en 1årig shettishingst, finns det nån chans att han klarar betäcka henne? hingsten är ca 80 cm och stoet ca 140.annars har jag hört att man kan bygga upp nån ställning?

Chansen finns alltid. Så man ska inte låta dem gå ihop p g a det. Men det är inte precis en optimal korsning att betäcka ett fjordsto med en minihingst. Två så olika raser kan ge en avkomma som ser ut som en tax i värsta fall. Har sett ett antal shettis korsningar som i princip bara fått lägden på benen från shettisen och blivit som vanlig häst i kropp och huvud.

okej, lät inte särskilt lockande med en häst som ser ut så hehe

Har du på allvar funderat på att låta shettises betäcka fjordstoet??? Hur har du då resonerat?

Men vadå, så farligt kan det väl inte va? Asså ja menar det finns ju alla möjliga korsningar.

Men det är ju inte 100% att det blir en dålig ponny heller

Men möjligheten att det inte blir det är större, så varför göra en sån chansning med levande varelser.

Ärligt talat, innan du ger dig på att med vett och vilje försöka göra en betäckning av detta slag, läs gärna tråden om halvblodshingsten Advokats skada vid betäckning, som gjorde att han tvingades avlivas....

Kan inte vara troll i tråden då?

Annars så tycker jag verkligen TS ska tänka över det hela både 1 och 2 gånger innan beslut tas...

Jag undrar fortfarande - vad vill du med denna kombination? Vad tror du du får fram och vad har du tänkt använda den till? Hoppas att det inte bara är "kul grej" som ska testas.

Jag har inte bestämt ens att jag ska göra det. Och funderade bara på det eftersom jag inte får köpa nån mer häst / betäcka.

Då är det bättre att du funderar på att ta stoet till en fjordhingst och då verkligen öka chanserna för att få ett bra och trevligt föl, som du kan glädje av i framtiden. Kostnaden för att föda upp det fölet eller ett egen tillverkat korsningsföl kommer i det långa loppet bli det samma.
Eller sätta igång och spara så att du har egna pengar att köpa och hålla en häst till för om något år.

då tycker jag det låter som en kastrering ligger väl i dina händer

om detta inte är ännu! en trolltråd, så är det bara slöseri med semester tid...

Kan någon snälla säga vad som menas med trolltråd?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Roheryn
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 087
Senast: Piaff
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 018
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka