Sv: Hingst?

I vilken prisklass hade du tänkt dig?
Hade du tänkt behålla avkomman eller sälja?

Jag leker mest bara med tanken och då är ju allt möjligt. Fast det behöver inte bara vara förslag på hingstar i 100.000-tals kronors klassen. Planen är att den lilla svarta skall starta, fast jag går händelserna lite i förväg i tanken. Skulle det mot förmodan bli verklighet så skulle det i första hand vara för att behålla själv och då spelar självklart priset också in.

Hon är lättkorsad, det blir så svårt att ge förslag när man inte har några riktlinjer.

Välj en ungefärlig prisklass, och beskriv hur hon ser ut och vilka som är hennes starka och svaga sidor (förutom lite varm) är så kommer du att få fler förslag :)

Vill du ha franskt blod?

Nei, franskt blod vil du ikke ha :rofl:

Det du vil ha er Quite Easy
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?f=4920401&m=488679
Info om han finner du på broline.se
Morsom sak der at Manga Force og Keystone Profile "tilsvarer" Royal Prestige og Semalu Bleue, bare at de har byttet om på partner :)

Om du vil eksperimentere og avle hardt kan du også kjøre på med Mr Vic eller Likely Lad (trippel Peridot)...

Senast ändrad av en moderator:

Först en riktigt korkad fråga. På vilket vis menar du att hon är lättkorsad? Vad är det som gör det?

Bra: Hon är speedig och snabb från start (vid autostart). 1640m auto är hennes typ av lopp.

Dåligt: Hon står hem dåligt vid längre distanser då hon ofta vill dra järnet direkt från start. Hon blir lätt het och svår att reglera (lättare från ryggen en framför vagn). Hon är tuff i psyket.

Extriört: ca. 165cm hög och snygg i typen med en rejäl bakkärra. Jag är hemskt dålig på vad som är bra travhäst byggnad.

Hon har ju amerikanskt blod, i vilka proportioner skall man blanda in franskt blod för att resultatet skall bli en lyckad avkomma om man nu skall blanda?

Låt oss säga att hingsten max får kosta 70.000 totalt.

Det er et godt og vanskelig spørsmål, og det finnes ingen fasit.
Grunnen til det er at det finnes relativt lite vitenskaplig dokumentasjon på det punktet.
Vær også oppmerksom på at begrepet 'Linjeavel' nærmest er blitt et "moteord" og brukes i både tide og utide.

Når det gjelder total inavelsgrad virker det som mange har en "grense" på hvor mye de er villige til å akseptere.
Vi kan jo se litt på forholdene i USA og her i Norden.
I USA finner du knapt en traver som ikke har mellom 10-15% inavel, og endel også høyere.
Her i Norden finner du ofte travere med lavere prosent enn det, og til og med noen som sier "Nei, jeg skal ha maks 10% inavel". I mine øyne blir det på en måte absurd, da man ikke kan bevise at en traver med feks 12% inavelsgrad har flere negative effekter av inavel enn en traver med f.eks. 8%.
Her tror jeg det går mye på magefølesen hos hver enkelt oppdretter.

Jeg vet ikke om dette var til noen hjelp :)

Först en riktigt korkad fråga. På vilket vis menar du att hon är lättkorsad? Vad är det som gör det?
Siden solros prioriterer jobben fremfor å svare deg :crazy: får jeg prøve å forklare hva hun mente. :)

At hun er lettkorsad betyr at hun lett skulle kunne gå overens med veldig mange av de avelshingster som er tilgjengelige pr. i dag uten at det ble for "stygt" eller mye inavel på de gamle hingstene som går mest igjen i dagens travere.

Grunnen til dette er at hun ikke har så mange av de "ordinære" hingstene langt fremme i stammen.
Eneste er Valley Victory, Speedy Crown kommer først et godt stykke bak, og Royal Prestige er ikke veldig mye utbredt i Sverige, samt at Pay Dirt så godt som ikke finnes fremtredende i noen av dagens hingster.

Bra: Hon är speedig och snabb från start (vid autostart). 1640m auto är hennes typ av lopp.

Dåligt: Hon står hem dåligt vid längre distanser då hon ofta vill dra järnet direkt från start. Hon blir lätt het och svår att reglera (lättare från ryggen en framför vagn). Hon är tuff i psyket.

Extriört: ca. 165cm hög och snygg i typen med en rejäl bakkärra. Jag är hemskt dålig på vad som är bra travhäst byggnad.

Hon har ju amerikanskt blod, i vilka proportioner skall man blanda in franskt blod för att resultatet skall bli en lyckad avkomma om man nu skall blanda?

Låt oss säga att hingsten max får kosta 70.000 totalt.

Hon saknar t ex helt Super Bowl i stamtavlan och har lite outcross-stam på mödernet med Floricanblodet.

Jag ska fundera lite och återkommer ikväll:)

Till det stoet skulle jag ta en hingst av något mindre storlek.

Personligen gillar jag franskt inslag så här kommer några sådana förslag i varierande prisklass.

Visserligen var hennes far mycket liten men då hon är stor själv finns risken att du får en riktig bjässe om du tar en stor hingst.
Vill du ha franskt inslag kan det passa med någon Coktail Jet-son eller en annan halvfransos av det "mindre" slaget. Look de Star, Love You, Naglo är några.
Orlando Vici var själv väldigt tidig, rentravande och av lite mindre modell.
Offshore Dream?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Trav Går lite halvt om halvt i tankar om att ev betäcka min Heidi i vår....Nån som har några ideer om Gift Kronos, So Perfect eller nån annan...
Svar
3
· Visningar
1 567
Senast: Buffe
·
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·
L
Trav Vill ha lite feedback gällande val av hingst till mitt sto.. Vad tror ni om dessa val...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka