Status
Stängd för vidare inlägg.

fia0

Trådstartare
Går här i väntans tider, men kan inte låta bli att fundera på hingst. Om allt går bra den här gången så kanske det blir aktuellt med betäckning i år igen. Jag har kollat på islandhingstar.se men skulle ändå vilja höra era åsikter.
Stoet är obedömt men flera tränare har tyckt att vi skulle bedöma vilket var planerat för tre år sedan, men då blev hon halt tre dagar innan så då tyckte vi att hon skulle bli betäckt istället. Nu är hon 13 år. Hennes färg är svart. Hon har mycket! pass i sig men också otroligt fin tölt och trav när hon löser sig ordentligt.
Jag skulle vilja hitta en hingst som har höga poäng i skritt (gärna en bra galopp också då hon har lite av en femgångsgalopp), gärna finns nära Stockholm och gärna har en kul färg. Finns det någon som ett bra tips?

Tack på förhand för alla tips!:bump:

Sv: hingst

Magnús och Anna Skulason har fina hingstar, men jag vet inte om någon av hingstarna betäcker i närheten av Sthlm i sommar.
Hraunar:
http://www.skulason.se/hraunar.htm
Dugur: (Dugurs spanska skritt är :love: )
http://www.skulason.se/dugur.htm

Sen kommer ju Gandur frá Skjálg till Stenholmen i sommar.
Gandur:
http://www.slatternegard.se/gandur.htm

Lite närmare Sthlm finns ju Islandshästkonsult.
Fannar:
http://www.islandshestkonsult.se/hingststation/fannar.html
Fákur:
http://www.islandshestkonsult.se/hingststation/fakur.html

men som pia88 säger så finns det otroligt mkt hästar att välja på..

ngt av intresse?

Ja sen har vi ju viggi och Johannas fina hingstar, Solan, Hrannar och Bergsekur. Och så Gabbis Taktur från Örvik är ju också helt underbar. Men är du ute efter 5 el 4-gg?

Garri verkar ju jätteläcker! Var kommer han att vara Stationerad?
Falki är jag alltid sugen på, men har står lite långt bort om jag inte missminner mig.
En annan läcker häst är ju Berserkur men jag är som sagt intresserad av att skritten hos hingsten skall vara bra.

4- eller 5-gångare spelar ingen roll.
Och så vore det ju kul med en fin färg, men jag tar ju långt ifrån vilken häst som helst bara för den sakens skull.

fia0 skrev:
Och så vore det ju kul med en fin färg, men jag tar ju långt ifrån vilken häst som helst bara för den sakens skull.

He he, men man får inte allt vad man önskar sig. Boj som fick en hjarpbrun trots en skäck till pappa, dvs en annan nyans av brun mot de tidigare mörkbruna.:angel:

Tror att Garri kommer att betäcka i Gbg trakten, kanske lite långt? Men han är ju himla läcker. Falki står väl inte så långt bort? eller det är väl kanske lite beroende hur långt du är villig att åka. Men ungefär där står ju också Faldur frá Syðri-Gróf.

Eller Hrimnir från Ödmården, Uppsala trakten och hans meriter är ju inte att leka med :devil:

Hehe, nu kom jag på en till med 9 för skritt, Isar som inte står allt förlångt bort han heller.

Gud, det finns verkligen jättemånga:d

Senast ändrad:

fia0 skrev:
Går här i väntans tider, men kan inte låta bli att fundera på hingst. Om allt går bra den här gången så kanske det blir aktuellt med betäckning i år igen. Jag har kollat på islandhingstar.se men skulle ändå vilja höra era åsikter.
Stoet är obedömt men flera tränare har tyckt att vi skulle bedöma vilket var planerat för tre år sedan, men då blev hon halt tre dagar innan så då tyckte vi att hon skulle bli betäckt istället. Nu är hon 13 år. Hennes färg är svart. Hon har mycket! pass i sig men också otroligt fin tölt och trav när hon löser sig ordentligt.
Jag skulle vilja hitta en hingst som har höga poäng i skritt (gärna en bra galopp också då hon har lite av en femgångsgalopp), gärna finns nära Stockholm och gärna har en kul färg. Finns det någon som ett bra tips?

Tack på förhand för alla tips!:bump:

Det beror ju lite på vad du vill ha för häst. Vill du ha en snäll familjehäst? Eller är du en ganska duktig ryttare och vill ha en tävlingshäst?

Om du vill ha familjehästen skulle jag föreslå Askur fra Hofstadasaeli,

Vill du ha tävlingshästen så kan nog Birkir fra Skaneyland passa. Ljufur fra Vindasi och Solfari från Oviksfjällen är andra bra exempel.

Hrafn från Örvik eller Mökkur fra Varmalaek kan kanske fungera också, men de har mer pass än 4-gångshingstarna ovan...

Askur ger visserligen snälla familjehästar, men det betyder ju inte att de inte kan ha tävlingsgång ;) Han rensar upp rejält bland gångarterna hos ston som har för tätt emellan dem också.

Fast i det här fallet vet jag inte om han är bästa valet, han har bara 8-skritt och det kompenserar väl inte tillräckligt. Och så nära Sthlm är han ju knappast heller. (Östergötland)

Kanske Hördur från Gröna Gången kan vara intressant ? Vitblack fyrgångare med extra bra skritt :) :d

Josephine skrev:
Eller Hrimnir från Ödmården, Uppsala trakten och hans meriter är ju inte att leka med :devil:

oh *drömmer* nej de är nog verkligen inte att leka med:love: älskar den hingten och hans lilla pojke:love: :angel: ;)

Jag hakar nog på Freyr och ger väldigt positiv kritik till Freyðir från Jex.
Han har 9 för galopp och åtta för skritt, mkt fin fyrgånagre med stadiga gångarter i alla tempon.
Helt underbart psyke, social och stabil att hålla på med.
Dom avkommorna jag träffat på, nu 2st, är även dom stabila i psyket och naturligt nyfikna, inte gåpåiga.
Dom ser även ut att få fin exteriör, och kan nog bli något kanske :)

Jag skulle iaf valt Freyðir då han är en underbar kille :love:

En som jag också är supersugen på är Ljósvaki frá Akureyri, men han står väl antagligen för långt bort :smirk: . Har sökt lite på nätet, men inte hittat någon hemsida, är det någon som känner till en sådan?!

Någon som vet var denna läckra hingst tagit vägen! Hamur fra Blesastödum

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V