Hingst , valack och dräktigt sto

corzette

Trådstartare
Hur skulle ni lösa hagfrågan ?

Hingsten är 1 år gammal har gått på hingstlösdrift tills om 1 vecka då han kommer hem. En riktigt trevlig men "busig" hingst, mkt lekfull och mkt energi.
Valacken var hingst tom nästan 3 års ålder men var motsatsen, inge "bitig", beskedlig och som en valack redan som hingst.
Stoet är mamma till valacken, dräktig och en "bestämd" dam. Hon låter inte många "sätta sej" på henne. (hästvis)

Skulle vilja ha sällskap till hingsten i form av valacken men är rädd att han är "för snäll" (väluppfostrad) för det och då han är värd lite mkt så vill jag inte ha en söndertuggad valack, samtidigt så vill jag inte ha hingsten själv då han är just sån energinisse och behöver röra på sej.
Och då är ett tredje alternativ att ha alla tre i samma hage så "mamma" kan hjälpa valacken att fostra hingsten. Så han lär sej att man inte kan bita på alla hästar (som han i princip kunnat nu i lösdriften)

Tankar å erfarenheter önskas....

Sv: Hingst , valack och dräktigt sto

I och med det du beskriver om dem skulle jag kunna tänka mej att prova med alla, alternativt valacken och hingsten, men om stoet är dräktigt och dessutom tuff kan hon nog sätta en ettårshingst på plats om det skulle behövas, så att han fattar vad hon säger:devil:

Tror kanske inte hon "skyddar" sin son, han är inte hennes baby längre men däremot att hon kan ha dämpande inverkan på lillkillen.
Det här säger jag utifårn egna erfarenheter av liknande situationer. Enda skillnaden är att de då gått ihop hela tiden, ingen har varit borta en period.

Å andra sidan har jag släppt in en nykastrerad 3-årshingst (helt nykomling då) i en hage med valacker samt ett mycket bestämt sto och ett dräktigt sto. "Ledarstoet" satte honom på plats direkt han satte in nosen i hagen, utan att ens hälsa, hon såg på en gång vad hon tyckte gällde för honom... :angel:

Sen taggade han ner snabbt i o m att hormonerna försvann. Du behöver istället hålla mer koll senare när fölet är fött och stoet brunstar igen och lillkillen är ett år äldre.....Då måste du hitta andra lösningar.

Jag skulle inte låta hingsten gå med sin mor för han kommer med största sannolik att betäcka henne. Det spelar ingen roll att det är hans mor.

Det bästa du kan göra är att låta honom gå kvar på lösdrift med andra hingstar om han ska vara hingst.

Lycka till!

Jag skulle inte låta hingsten gå med sin mor för han kommer med största sannolik att betäcka henne. Det spelar ingen roll att det är hans mor.

Det bästa du kan göra är att låta honom gå kvar på lösdrift med andra hingstar om han ska vara hingst.

Lycka till!

Stoet var redan dräktigt och inte hans mor....Han är 1 år och lär inte få mycket att säga till om där - inte nu - tror jag i alla fall.

Så unga hingstar blir ofta trevligare öht tycker jag om de går med äldre hästar som sätter dem på plats, det är en hjälp i uppfostran. Med bara jämnåriga kompisar blir dom lätt ligister som det blir mycket mera jobb med sen. Fortfarande bara mina egna erfarenheter.

Stoet var redan dräktigt och inte hans mor....Han är 1 år och lär inte få mycket att säga till om där - inte nu - tror jag i alla fall..

Precis det här är en inköpt hingst.

Så unga hingstar blir ofta trevligare öht tycker jag om de går med äldre hästar som sätter dem på plats, det är en hjälp i uppfostran. Med bara jämnåriga kompisar blir dom lätt ligister som det blir mycket mera jobb med sen. Fortfarande bara mina egna erfarenheter.

Jo det är lite det jag undrar om det inte kan va en bra ide. Hade från början bara tänkt ha valacken men som sagt tror inte han (4år) är så "fostrande" men som sagt hans mamma har ju lyckats bra med honom iaf :)

Vi får se, men det lutar åt att vi provar med alla tre först och barkar det åt skogen får vi omvärdera...

Jag hade min ett års hingst gåendes med sin dräktiga mamma + ett dräktigt sto till, utan problem.

Vi får se, men det lutar åt att vi provar med alla tre först och barkar det åt skogen får vi omvärdera...

Fast om han kommer på hur man betäcker, så har han ju liksom skaffat en kunskap som du kanske inte vill att han ska ha ...

Jag skulle inte ha en hingst med ett sto - hur vass stoet än är.

Om inte annat kan han ju bli skadad om han försöker ge sig på henne ...

Jag skulle nog inte våga ha hingsten ihop med ett sto även fast han bara är 1 år. jag har också funderat på det men blivit avrådd för "man vet aldrig".

Fast om han kommer på hur man betäcker, så har han ju liksom skaffat en kunskap som du kanske inte vill att han ska ha ...

Jag skulle inte ha en hingst med ett sto - hur vass stoet än är.

Om inte annat kan han ju bli skadad om han försöker ge sig på henne ...

1 Att hon skulle låta honom betäcka när hon är dräktig finner jag otroligt.
2 Om han skulle lära sej betäcka (vilket jag fortfarande inte ttror på iom att hon är dräktig) så är det nånting han förhoppningsvis kommer få göra senare :angel: då han är inköpt för visning på rådgivande hingstbedömning....

Jaha

Nja det gick inte att släppa ihop dem... Och det pga en anledning jag inte ens tänkt tanken på :o nämligen att 4åriga valacken skulle jaga den stackars åringen ur hagen... Så nu går de i hage bredvid varandra och har även valacken och åring i boxarna bredvid varandra så de ska bli "mer kompisar" innan vi provar nästa helg igen ... Stoet brydde sej inte alls..

Han tycker nog att det är hans sto:mad: Prova att släppa dem utan stoet ett tag:idea: Det kan gärna bli bråk med två killar och en tjej i hagen (tvärtom går oftast bra)men i o m att den ena killen är så ung borde det ha kunnat gå. Kanske kan de lära känna varandra utan henne först. Möjligen kan det gå bättre sen. Är hagen stor sen när dom går ihop alla tre så kanske åringen får gå lite själv men det gör ju inget, dvs hålla avståndet ett tag. Men börja med bara killarna.

Hm..håller med tidigare inlägg om att det verkar lite vanskligt med att ta en ettårs-hingst tillsammans med stoet...
Talar med egen erfarenhet då jag har en ettårig hingst här hemma och han har upptäckt vad han e...
Han går tillsammans med en 2-årig hingst o jag måste säga att när det gäller mina pojkar i alla fall så är det inga problem... dom hunsar varandra och det är olika från dag till dag när det gäller vem som bestämmer i hagen...o dom har daglig kontakt med människor så uppfostran har inte varit något problem... men jag skulle inte för en sekund fundera på att släppa in ens den yngsta med mitt sto...men det är jag...beror på hur mycket gambler man e...

Hm..håller med tidigare inlägg om att det verkar lite vanskligt med att ta en ettårs-hingst tillsammans med stoet...
Talar med egen erfarenhet då jag har en ettårig hingst här hemma och han har upptäckt vad han e...
Han går tillsammans med en 2-årig hingst o jag måste säga att när det gäller mina pojkar i alla fall så är det inga problem... dom hunsar varandra och det är olika från dag till dag när det gäller vem som bestämmer i hagen...o dom har daglig kontakt med människor så uppfostran har inte varit något problem... men jag skulle inte för en sekund fundera på att släppa in ens den yngsta med mitt sto...men det är jag...beror på hur mycket gambler man e...

Varför är det vanskligt ? Stoet är ju dräktigt redan :confused:

Varför är det vanskligt ? Stoet är ju dräktigt redan :confused:

Menar på det sättet att hon e ett sto o han e hingst...missförstå mig rätt...
det kan gå hur bra som helst o allt blir perfekt! Men.. det kan också resultera i att hingsten, om han inte redan upptäckt att han e hingst nog närsomhelst kommer göra det, stressar henne... min förra hingst hade jag med mitt sto när hon var dräktig men var tvungen att ta isär dem då han var efter henne hela tiden...hon fick aldrig en lugn stund...så, menar absolut inte att det INTE skulle fungera! Menar bara att det kan vara värt att tänka på alla möjliga händelseförlopp...alla hästar, precis som människor, är ju olika...
Önskar dig all lycka till! Absolut! :bow:

I våras hade jag ett dräktigt sto, en 8-årig vallack och en ettårig hingst tillsammans. Inte förrän sista två veckorna innan beräknad fölning tog jag bort stoet till egen hage. En vecka senare fölade hon.
Åringen visade absolut inget intresse för stoet. Nu går pojkarna för sig och stoet går med sitt stoföl i hagar ca 25 m från varandra. Hon är inte ombetäckt i år.
Ettåringen är nu kastrerad och alla fyra ska släppas tillsammans när tre veckor gått. Ser fram emot att se hur gruppen kommer fungera. Alla är oskodda... ;)
Valacken och åringen trivs jättebra tillsammans. Däremot går det åt lite flugtäcken och huvor...valacken har ont av knotten och täcken är roligt att dra i, tycker åringen.

Senast ändrad av en moderator:

Worst case scenario jag skulle kunna tänka mig:

Det kan ju hända att även dräktiga ston visar brunst, och att hon då låter unghingsten betäcka.
Stoet kastar, kommer i brunst och betäcks av unghingsten.
Om det är så att valacken åker till träning/tävling, kan han med lite otur dra hem tex abortvirus eller andra otrevligheter.

Worst case scenario jag skulle kunna tänka mig:

Det kan ju hända att även dräktiga ston visar brunst, och att hon då låter unghingsten betäcka.
Stoet kastar, kommer i brunst och betäcks av unghingsten.
Om det är så att valacken åker till träning/tävling, kan han med lite otur dra hem tex abortvirus eller andra otrevligheter.

Nu är ju alla hästar olika men min märr har aldrig brunstat under dräktighet.
Nu är hon ju dessutom i 5e månaden, men visst allt kan hända...
Ang att valacken skulle dra hem skit är oavsett en risk , då jag har så litet stall att de står bredvid varandra, så om de då delar hage åxå gör lixom ingen skillnad.

Jaha

Nja det gick inte att släppa ihop dem... Och det pga en anledning jag inte ens tänkt tanken på :o nämligen att 4åriga valacken skulle jaga den stackars åringen ur hagen... Så nu går de i hage bredvid varandra och har även valacken och åring i boxarna bredvid varandra så de ska bli "mer kompisar" innan vi provar nästa helg igen ... Stoet brydde sej inte alls..

Nu har jag bytt så att valack och åring går i samma hage och stoet går i en. Iom att det är stoet valacken "vaktar" så går det mkt bättre nu. Nu får de gå så tills jag ser att valacken helt accepterar åringen , sen kommer jag släppa ihop alla tre igen. Detta för att jag får så mkt större hage till alla tre än att ha delat upp den i två små.

Om stoet redan är dräktigt, kan den ju liksom inte bli dräktig en gång till bara för att den går med en 1 års hingst. Det krävs att 1åringen är könsmogen SAMT att stoet BRUNSTAR o det lär hon inte göra om hon är dräktig.

hej, jag hade släppt alla tillsammans, utan tvekan. när det börjar närma sig fölning hade jag släppt henne ensam och låtit killarna busa ensamma.

sen ska väl hingsten skäras efter sommaren, märren är ombetäckt osv det blir nog bra som du tänkt.:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 416
Senast: MattiZ
·
Avel Nu är det problem i torpet. Stoet som jag var fundersam på om hon var dräktig då hon inte kom i brunst, var tom och hade en bråkig...
2
Svar
28
· Visningar
2 161
Senast: Hovdam
·
Hästvård Lång klinikrapport ang valacken & åringen Imorse gick jag upp klockan fyra, och strax innan sex började vi lasta. Och idag var det den...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 086
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka