Re: Pratat med \'min\' vet nu
Två hästar är nu hemma i sina egna boxar igen. Pratade med min vet igen när jag kom ner till kliniken, och fick mer information.
För det första så hade de hittat mer när de gick in i leden. De trodde faktiskt att de hade hittat orsaken till allting och att de skulle kunna åtgärda det. I anslutning tilld en brutalt stora defekten finns det nämligen en spricka som går nääästan ända ut, dvs biten är nästan helt loss. Jippi tänkte veterinärerna, den tar vi bort. Bara det att det är Vision vi talar om. Vision nöjer sig inte med att vara som andra hästar. Så biten som de trodde skulle gå lätt att bara plocka bort eftersom benkvaliten brukar vara porös (sockerkvalitet kallade d det) var ju med riktigt ben med tätbenmassa och sitter som berget. De hade försökt bända loss den ett tag innan de gav upp. I övrigt var det som sagt pålagringar och inflammationsförändringar, men det visste jag ju.
Han är skodd med PG båda fram, och ska ha två veckors boxvila med skrittpromenad nu samt ha Quadrisol två ggr/dag samt bandagefix varje dag (benet är bandagerat med jättestort bandage från kronranden upp över hasen). Sen ska han ha liiiten sjukhage i två veckor. Sen vet jag inte efter det men det får jag reda på på återbesöket. Han ska på återbesök om två veckor då de ska plocka stygnen och spruta hasleden med tuppkam (den är spolad och har fått kortison igår).
Jag frågade vet om prognos och den var i ärlighetens namn kass. Med tanke på hur dåligt han svarat hitills, eller snarare hur fort han blivit dålig igen så.. Tog upp T-märkning med vet och han tyckte det var en 'väldigt bra ide med tanke på omständigheterna'..
Frågade också om de kunde 'datera' defekten. Och är det från oestochondros så är den sen ettårsåldern ungefär, är det en cysta kan de inte säga. Men de kan INTE säga säkert när den är ifrån, vilket är BRA. För kan de inte det så kan ju försäkringsbolagets veterinär försöka. Kom ihåg att det är en typ av defekt som INGEN ens sett något liknande av *flin*
Vision var vääldigt glad att se mig när jag kom på MK, och är väääldigt glad åt att vara hemma.
Och så det jag glömde när jag skrev första ggn:
Defekten 'tar i' när benet när det blir 90 graders vinkel förresten. De hade visst 'lekt' lite när de ändå hade kamera inne, och där hakade det tydligt i och tog emot..
vet var BESVIKNA att de inte hittat något de kunde åtgärda i hasen och i princip 'ursäktade sig' flera ggr. Menade att de har ju inte gjort något alls mer än vad som blivit om vi sprutat bara, tyvärr. Men vi VET mer. De hade skrapat bort lite ojämnheter mest för att göra NÅGOT i ren frustration men ansåg det osannolikt att det skulle hjälpa =/