Mitt sto har gjort slut med hingsten och träffat en ny ???

Sv: Mitt sto har gjort slut med hingsten och träffat en ny ???

xxxxxxxxxxxxx

"Ett nej ar ett nej, stammer pa dej och mej som ar manskliga individer, men inte pa hastar da de inte ar tillatna en sadan asikt!"

...i detta fall hade ju stoet visat att hingsten inte höll måttet..hon ville alltså inte.

Men när ett sto visar att hingsten inte duger och endå köra på...japp..jag lider med de stackars stona.

Rodde skrev:
"Ibland vet inte stona sitt eget bästa, men föl vill de ha".

Ett diktatoriskt ställningstagande och då lägger jag ingen värdering i hur korrekt uttalandet är för jag har absolut ingen aning om hur hästar tänker och känner.

Mitt ställningstagande är enkom baserat på MINA känslor som människa UTAN att för den delen överföra mänskliga egenskaper på hästarna.

Jag har inte den blekaste om hur hästen tänker och känner innerst inne men om ett sto signalerar att hingsten inte är intressant så hade jag inte utsatt henne för honom genom nb utan i sådana fall inseminerat.
Helt enkelt för att det skulle kännas fel...känslomässigt/moraliskt fel.

Tar en knapp i högen och lägger mig i disskutionen som har spårat på lite konstig väg.........

Flera av dessa som svarat ovan bla Rodde, Ramonarounds mfl har varit med i mina tidigare disskutioner och känner till en del ytterligare fakta i denna betäckning som kanske gör det lite annorlunda.

Stoet ifråga är svårt att få dräktigt (visste vi sedan tidigare = seminvet rekommenderar naturlig betäckning) hon var i början på säsongen (har redan betäckts på 3 brunster) djupt förälskad i hingsten och ville inget annat än att han skulle komma och ta henne. Hon var den som "stod ut" med hans taffatta försök när inget blev rätt (första gången han betäcker). Då var hingsten mkt försiktig och allt gick mkt lugnt till, vilket damen tyckte om.
Emellan så har han betäckt mitt andra sto (som är en satmara som vi inte helt vågade lita på även om även hon hemskt gärna ville ha hingsten) varpå vi fick honom till att vara mer "pang på rödbetan" då hon är ett sådant sto som om han nyper eller blåser på fel ställe så smäller det alltså inte läge för några större uppvaktningar först.
När det sedan var dags för det första stoet igen så (förra brunsten) så hade han lärt sig att göra det han skall direkt vilket detta sto tyckte var lite för burdust. Förra brunsten blev det endast ett språng och då visade hon att hon inte gillade hans nya sätt genom att fara framåt (hade ett hinder framför henne) varpå hon rev hindret och trampade omkring bland välta stöd och bom. Hingsten lyckades ändå genomföra det han skulle mitt i detta virrevarr och därmed blev det inte fler språng den brunsten.
När så denna brunst (som dessutom hängde upp sig pga en gulkropp satt kvar och alltså fick sprutas bort först) så var dels brunsten mkt svagare än innan och dels visade hon nu att hon tyckte att hingsten var för häftig och vände sin uppmärksamhet mot en sävlig valack i stället. Dock sände hon hela tiden dubbla signaler framändan sa stick och brinn men bakänden var villig. Så hon ville nog men hade den sista betäckningen i friskt minne och det ville hon inte vara med om igen. Hingsten är på inga vis sjövild men tidigare stod han gärna och luktade och uppvaktade en stund först innan han gick upp numer går han upp direkt. Och det är det som inte passar damen.

Dessutom kan sägas att såfort han varit uppe denna gång och hon upplevde att det inte blev så vilt som sist så när han hade gått av efter att han var färdig så ställde hon upp sig igen och tyckte att vi tar en runda till, så troligtvis var det bara det dåliga minnet som satt och bromsade.

Vi har hela tiden betäckt stoet i bara grimma och utan några som hellst andra saker som kan hindra henne att visa sin åsikt. Den enda skillnaden vi gjorde nu var att ha ett hingstbett på henne just för att hon inte skulle springa iväg mitt i och dessutom satte vi på henne ett par kraftiga transportskydd för att mildra ev sparkar mot hingsten då hon sänt så dubbla signaler. Hade hon inte stensäkert velat så hade hon inte släppt hingsten i närheten av henne så att kalla det att tvångsbetäcka det är lite väl magstarkt.

Att det sedan skulle vara ett försvar mot fel gener eller dylikt är ju inte fallet, är samma gener denna brunst som de 3 andra när hon var mer än villig. Nej allt handlar om en dålig upplevelse och ända sättet att komma över något sådant är ju att genomföra det igen. Tar hon sig inte nu så blir det säkert inte samma problem nästa gång då hon nu fick en trevligare upplevelse av det igen.

Vi håller tummarna för att vi han betäcka innan hon släppte betäckte kl 21 morgonen efter var hon fortfarande brunstig men vid 18 kvällen efter var hon ur brunst (vet inte exakt när hon gick ur men någon gång under dagen) hade känts bättre om hon fortfarande hade visat även den kvällen för att gå ur morgonen efter, men som sagt vi håller tummarna för att vi hann och att vi inte skall behöva betäcka henne mer i år (alltså att hon denna gång tagit sig)

Hovdam skrev:
Jag kan inte se någon anledning till naturlig betäckning i dagen avel, förutom den ekonomiska aspekten (och tradition och /eller reglemente, ex eng. fullblod).

Nu talar du emot dig själv litegrann :smirk: Du säger att hästen baserar sina val av kandidater till blivande barn på ett undermedvetet plan precis som vi människor, instämmer till fullo för det är bevisat fakta, en skimmel och isabell jagas av flocken för den innebär fara, det är samma sak.

Men varför då "döda" instinkten till parning som dom har genom att använda semin?? Det är väl av allra högsta vikt att naturlig betäckning får förekomma, annars försvinner snart något väldigt trivialt ifrån hästens som ras, nämligen könsdriften :idea: . Dessa feromoner kommer att få minskad inverkan på hästen på sikt, om naturlig betäckning tas bort helt. Förmågan att visa brunst skulle isåfall också avta, något som redan ses på vissa individer, och man kan fråga sig vad naturen vill med det? Tar man bort hästens naturliga beteende ifrån hästen så tror jag att vi är ute på farlig mark och leker. För på sikt kommer vi avla bort beteendet, och med den fertiliteten :confused: . Det vet vi ingenting om, men selektering av egenskaper är något vi redan avlar på idag, och att att leka med etologin skulle jag passa mig väldigt för, ingen vet hur det blir på sikt.
Så jag förespråkar starkt naturlig betäckning för att hästarna ska få bibehålla sitt naturliga beteende, annars är jag inte mycket till hästmänniska... :crazy:

Gylle - förlåt att vi förstör din tråd...Etologi är visserligen intressant, men det har inte utrymme för det snabba tidsförlopp som krävs med betäckning av tjuriga tanter....Skapa ny tråd om det kanske??

Jag har 4 hingstar varav en betäcker i år naturligt, jag har aldrig använt språnglinor eller brems på stona utan hingsten får uppvakta....
Men vissa ston sparkar t.ex efter betäckningen ska man inte betäcka dem då eller ska man åka runt och leta hingst som stoet gillar???
Året därpå springer de föl lösa stona runt och försöker ta någon annans föl, så jag säger det igen, föl vill dom ha.....

HalyBaily - jag kanske utryckte mej lite luddigt för vi tänker nog i samma bana egentligen. Vad jag menade var att eftersom vi bestämmer vilka hingstar vi vill att våra ston ska ha blir det inte sällan problem vid naturlig betäckning. Som någon beskrev ovan "när stoet själv fick välja" mellan tio hingstar valde hon en tinkerhingst, eller som någon annan sa "ston vet inte sitt eget bästa, men föl vill dom ha".

Om stona själva skulle välja skulle dom instinktivt välja någon som har starka gener som i kombination med sina egna skulle ge en stark och livskraftig avkomma. Men vi som avlar vill ha avkommor som kan prestera. Helt ointressant för hästen som varelse. Alltså parar vi ihop ston och hingstar som VI anser har goda förutsättningar att skapa en bra, presterande avkomma. Hästen själv har andra prioriteringar vad det gäller val av partner.

Så vad jag menar är att i de fall stona inte är intresserade av hingsten i fråga och vi ändå envisas med språnglinor, brems etc vore det väl ändå skonsammare att inseminera istället. Då har vi fått som "vi" ville utan att riskera hingsten eller kränka stoet.

Vad det gäller det rent etologiska så har i alla fall inte våra ston några problem med att uppvakta och brunsta för valackarna. Vi har dessutom unghingstar i stallet, men stona verkar mest vilja "läxa upp dom där ynglingarna" och ställer glatt upp sig för en 16-årig valack. :p

Då är vi överens!
Hemma i stallet har jag en 7års fuxhingst och en 2års isabellhingst. Det högbrunstiga stoet höll på att "sparka skiten och bita ihjäl" 2åringen med "fel färg" men fjantade runt fuxen värre än värst. Som tur var så var det rätt hingst hon ändå skulle betäckas men, men jag törs knappast gissa hur kul det hade blivit om det var isabellen som varit den utvalda. Han hade fått betäcka med plank emellan!! Visst är könsdrift underbart...

Ja, visst är den :p ! Det är ju bara att gå till sig själv, visst undrar man ibland varför man valde den man som finns i ens liv. Men när man nosar på honom och det börjar pirra i kroppen så vet man :D :p

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 984
Senast: Tussinussen
·
Avel På fredag har det gått precis 3 veckor sedan vi testade stoet för hingsten första gången. Stoet är 5 år och har inte haft någon tydlig...
Svar
15
· Visningar
2 200
Senast: Asa_S
·
Avel Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto. Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen. Bakgrund...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Miaa
·
Avel Är lite förvirrad hur jag skall tolka följande. Upptäckte i söndagsmorse (efter att ha varit bortrest) att nya stoet (som jag alltså...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka