Sv: Mitt sto har gjort slut med hingsten och träffat en ny ???
Hovdam skrev:
Jag kan inte se någon anledning till naturlig betäckning i dagen avel, förutom den ekonomiska aspekten (och tradition och /eller reglemente, ex eng. fullblod).
Nu talar du emot dig själv litegrann :smirk: Du säger att hästen baserar sina val av kandidater till blivande barn på ett undermedvetet plan precis som vi människor, instämmer till fullo för det är bevisat fakta, en skimmel och isabell jagas av flocken för den innebär fara, det är samma sak.
Men varför då "döda" instinkten till parning som dom har genom att använda semin?? Det är väl av allra högsta vikt att naturlig betäckning får förekomma, annars försvinner snart något väldigt trivialt ifrån hästens som ras, nämligen könsdriften
. Dessa feromoner kommer att få minskad inverkan på hästen på sikt, om naturlig betäckning tas bort helt. Förmågan att visa brunst skulle isåfall också avta, något som redan ses på vissa individer, och man kan fråga sig vad naturen vill med det? Tar man bort hästens naturliga beteende ifrån hästen så tror jag att vi är ute på farlig mark och leker. För på sikt kommer vi avla bort beteendet, och med den fertiliteten
. Det vet vi ingenting om, men selektering av egenskaper är något vi redan avlar på idag, och att att leka med etologin skulle jag passa mig väldigt för, ingen vet hur det blir på sikt.
Så jag förespråkar starkt naturlig betäckning för att hästarna ska få bibehålla sitt naturliga beteende, annars är jag inte mycket till hästmänniska...
Gylle - förlåt att vi förstör din tråd...Etologi är visserligen intressant, men det har inte utrymme för det snabba tidsförlopp som krävs med betäckning av tjuriga tanter....Skapa ny tråd om det kanske??