Hingst val?

tess91a

Trådstartare
Ja, vad skulle ni välaj för hingst till detta sto?

Pamela
U:Ramina
E:Pargus

Född 2000, diplom sto vid 3års ålder...En häst med mycket vilja, och har en väldigt egen personlighet. Fäster sig mycket vid 1 person, gör sedan allt för den. Har de senaste gångerna använt den nu tyvärr döda hingsten Terrosan, 2 väldigt fina och lugna avkommer(sto 2007 och hingst 2008).
Hon är brunskimmel, så tyvärr går det ju inte med en hingst av samma färg, hade annars tänkt Rolang.(Väldigt fin)

Personligen gillar jag Krabat (http://www.ardennerforeningen.nu/arkivet/galleri.php#k)

Pamela:

http://www.pixbox.se/alb_show_id234047_page0.html

Släktingar till Pamela:

http://www.pixbox.se/alb_show_id739038_page0.html

Förslag, betäckning blir förmodligen nästa vår, men att planera är bra
:bump::banana:

Sv: Hingst val?

JHon är brunskimmel, så tyvärr går det ju inte med en hingst av samma färg, hade annars tänkt Rolang.(Väldigt fin)
Det finns INGET hinder att använda konstantskimmelhingst till konstantskimmelsto.
Det enda är att det möjligen är en aning förhöjd risk att hon inte blir dräktig på första språnget - förutsatt att det faktiskt ÄR så som man länge trott, att konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning gör att inget foster utvecklas. Det finns ju påbörjad forskning som pekar på motsatsen...

I övrigt kan jag inget om ardenneravel.

Senast ändrad:

Det finns INGET hinder att använda konstantskimmelhingst till konstantskimmelsto.
Det enda är att det möjligen är en aning förhöjd risk att hon inte blir dräktig på första språnget - förutsatt att det faktiskt ÄR så som man länge trott, att konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning gör att inget foster utvecklas. Det finns ju påbörjad forskning som pekar på motsatsen...

I övrigt kan jag inget om ardenneravel.

Jag som har hört att det är 50% chans att fölet blir missbildat:eek:

jag har oxå trott att det inte går att betäcka 2 konstant skimmlar med varandra. men jag har sett flera föl efter såna föräldrar.

Jag som har hört att det är 50% chans att fölet blir missbildat:eek:

Nejdå, det är 25% chans att det inte blir något föl alls. Men blir det en fölunge så kommer den bli lika frisk och fin som alla andra fölungar.

Konstantskimmelanlaget är dödligt i dubbel uppsättning. Alltså har ditt sto och Terrosan anlaget i enkel uppsättning. Det gör att det är 50% chans att fölet får anlaget i enkel uppsättning och blir skimmel, 25% att den inte får anlaget alls, och 25% chans att den får anlaget i dubbel uppsättning, i så fall kommer det att reabsorberas och inte födas alls.

Liknande trådar

N
Avel Ska betäcka mitt sto i år så nu vill jag ha tips på hingstar inom rimliga priser.. Mitt sto är en Svensk Ridponny e: Coosheen...
2
Svar
25
· Visningar
3 237
Senast: Najja
·
Hästvård Jag har skickat iväg mitt islandssto till en hingst för betäckning. Fick hem papper från gyn. undersökning. Det står att hon ej är...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
21 184
Senast: CK
·
Avel Då har jag bestämt mig för att betäcka mitt sto i år och skulle gärna få hjälp med val av hingst. Hon är e Daveni´r-Martini-Ceylon...
Svar
0
· Visningar
1 192
Senast: Jealle
·
Avel Vill ha hjälp med att välja hingst till mitt sto som ev ska betäckas i vår. Önskemål: Helst fux, hopphingst, bra temperament...
2
Svar
26
· Visningar
3 117
Senast: Bumpigumman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka