Hingst till Fullblodssto

Sv: Hingst till Fullblodssto

Köp tidningen Ridsport - det är en helsida med rubrik - Frihet under ansvar är inget för oss. Hästnäringen vill ha kvar förbud mot avelsdjur med ärftliga defekter.

.

Hästnäringen vill ha kvar förbud???? Jag bara undrar hur det summarumet blivit till??? För organisationernas medlemmar är ju icke delaktiga eller tillfrågade i ärendet...och enligt mitt sätt att se det så är det ju medlemmarna som är hästnäringen i de flesta fall...:crazy:

Köp tidningen Ridsport - det är en helsida med rubrik - Frihet under ansvar är inget för oss. Hästnäringen vill ha kvar förbud mot avelsdjur med ärftliga defekter.

HerreGUD!!!!!
Var ska gränsen dras när de med de starkt moraliska aspekterna kommer inse vidden av frasen genetiska defekter???
Forskning går framåt HELA tiden och världen kommer svämma över i "genetiska defekter" som kommer fram.
Det är en klar skillnad i reccesiva och dominanta defekter!!!!!!
Läs på!
Varför måste lilla hästSverige göra höna av fjäder?????? FATTAR INTE!
Vilka är den där hästnäringen de talar om tro?
Och jag har testat för "genetiska defekter", är inte påverkad av utgången på något sätt. ÄN!

I detta fallet handlar det nog mest om att försöka skjuta upp ett beslut som kommer att tas (vi var ju fortfarande med i EU sist jag kollade:smirk:) i syfte att försöka spoliera ännu en avessäsong.

Vore trevligt om folk lade sin energi på produktiva saker istället kan man tycka.

Hästnäringen i detta fallet, tja jag vet inte, inte medlemmarna i organisationerna iallafall för dom (vi) är då inte tillfrågade :crazy:

Men det kommer nog upp i ljuset denna gången också ;)

I detta fallet handlar det nog mest om att försöka skjuta upp ett beslut som kommer att tas (vi var ju fortfarande med i EU sist jag kollade:smirk:) i syfte att försöka spoliera ännu en avessäsong.

Vore trevligt om folk lade sin energi på produktiva saker istället kan man tycka.

Hästnäringen i detta fallet, tja jag vet inte, inte medlemmarna i organisationerna iallafall för dom (vi) är då inte tillfrågade :crazy:

Jag håller med dig på alla punkter! Det är ju ingen nyhet för många av oss att det finns "onda krafter" som jobbar hårt för egen vinning...

Och visst kommer allt att komma upp i ljuset även denna gång.... :smirk:

Läser man på SPHAs hemsida så är det OK att använda OLWS positiva hästar i avel efter den 21 April. Nu verkar det som om SPHA har gått ut med felaktiga uppgifter...Beslutet är inte klart. I Tidningen Ridsport gör Jordbruksverket en ny bedömning. Efter mycket motstånd från flera håll är beslutet uppskjutet tills vidare.
Avel med OLWS positiva hästar lär inte bli tillåtet denna avelssäsong.

SPHA gick väl bara ut med den information som lämnades av Johan Loberg, SJV. Koperiat från deras
Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22) om avelsarbete
"Denna författning träder i kraft den 21 april 2008"

Vad som borde oroa just dig mer, är det faktum att SRHA i år sålt ett språng efter OLWS-bäraren Whata Luck! Ska också bli intressant att se när myndigheterna ska ska stämma den tyska ägarinnan...

Min övertygelse är alltjämt att det svenska förbudet inte håller gentemot EU. Att vissa försöker sabba ytterligare en avelssäsong är bara tragiskt och idiotiskt av dem. Vi har ett antal människor här i landet som aldrig verkar ha hört uttrycket: man ska inte kasta sten när man sitter i glashus....

SPHA gick väl bara ut med den information som lämnades av Johan Loberg, SJV. Koperiat från deras
Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (DFS 2004:22) om avelsarbete
"Denna författning träder i kraft den 21 april 2008"

Vad som borde oroa just dig mer, är det faktum att SRHA i år sålt ett språng efter OLWS-bäraren Whata Luck! Ska också bli intressant att se när myndigheterna ska ska stämma den tyska ägarinnan...

Min övertygelse är alltjämt att det svenska förbudet inte håller gentemot EU. Att vissa försöker sabba ytterligare en avelssäsong är bara tragiskt och idiotiskt av dem. Vi har ett antal människor här i landet som aldrig verkar ha hört uttrycket: man ska inte kasta sten när man sitter i glashus....

Jag är inte speciellt orolig, har inga planer på att använda någon olws positiv häst i avel.
Tror inte att det är några paintägare som har yttrat sig i frågan. I ridsport står det;
Förslaget har stött på motstånd från flera håll, enligt drygt de 30 remissvar som kommit in. Då det gäller hästnäringen är samtliga kritiska till SJVs förslag. Det gäller Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen, Svenska Tinkersällskapet, Föreningen Nordsvenska hästen, Svenska Connemaraförbundet, SH samt Svenska Travsportens Centralförbund. Det står inget om SPHA har svarat på remissen.
Alla som har haft möjlighet att svara på remissen ligger på en sändlista på SJVs sida. Inga andra har kunnat påverka så det verkar som om det är övrig djurnäring och andra rasförbund än SPHA som har haft åsikter.

[
Min övertygelse är alltjämt att det svenska förbudet inte håller gentemot EU. ....[/QUOTE]

Enligt tidningen Ridsport -
SJV hänvisar till att Sverige har hårdare bestämmelser som kan strida mot EG rätten om fri handel. Travsportsförbundet påpekar då att; "Utfallet av en prövning vid EG-domstolen skulle med all sanolikhet för Sveriges del bli gynnsamt"

Connemarasällskapet betonar att skyddandet av människors och djurs liv och hälsa intar första rangen av skyddsintressen i en av EG artiklarna.

Flera andra remissvar hänvisar till en dom i kammarrätten i Jönköping, där de nuvarande reglern inte ansågs strida mot EG rätten.

[Att vissa försöker sabba ytterligare en avelssäsong är bara tragiskt och idiotiskt av dem. Vi har ett antal människor här i landet som aldrig verkar ha hört uttrycket: man ska inte kasta sten när man sitter i glashusQUOTE]

Jag får inte uppfattningen av att någon enskild person försöker "sabba" årets avelssäsong när jag läser artikeln. Det är tex flera länsstyrelser som via sina länsveterinärer som kommit fram till samma åsikter som de som hästbranchen har gett uttryck för. Även andra instanser, tex inom andra berörda djurarter har kritiserat SJVs ändringsförslag.

För allas skull får vi bara hoppas att det kommer klara besked så fort som möljligt.

Håller helt med dig, ett snabbt beslut så att alla vet vad som gäller :)

Att få olika information om vad lagar och regler säger förvirrar bara för alla !!

Sen vad man tycker i frågan är inte relevant i detta :)

Varför letar du en hingst med så mycket kvaliteter på gång, exteriör och meriter när stoet är rent ut sagt kass?

Att betäcka med en fin hingst landar på närmare 20 papp innan det är klart.
Ganska mycket lotteri för pengarna skulle jag vilja säga.

mvh Eva

Om du använder min tidigare länk och beställer ett test får du ett verifieringsmail inklusive importtillstånd med förklaring hur du går tillväga. På engelska men lätt att förstå.

Okej! Tack!!!! Ska kolla!

Titta gärna in på min hemsida och kolla in min hingst Runing Playboy.
www.threeqranch.com Han är en supertrevlig hingst som har gett mycket trevliga avkommor. De äldsta är 3 år i år och jag tror att det är 5 stycken som har blivit inridna. Alla har varit mycket trevliga och enkla att rida in. En av dem rids av en 12-årig tjej som är relativ nybörjare.
Något annat som är MYCKET bra med "Arnie" som han kallas till vardags är hans rejäla ben och hovar. Han har 0:or-1:or i skor, vilket är mycket ovanligt bland quarterhingstarna i Sverige och han har large i benskydd. Han har ett mycket bra temperament och är possitiv och arbetsvillig. Han älskar kossor!! Får han välja mellan kossor och ett brunstigt sto så tvekar han....
Han är kolsvart och har bra stam.

Hör gärna av dig på min mail om du har några frågor. Kollar inte här särskilt ofta....
Mvh
Camilla Sörén
Three Q Ranch

Ska titta in och titta lite!

Morgan hästar är superfina hästar, min familj har fött upp Morgan hästar i många år och jag har själv en uppfödning som är korsad med ett fullblod. Alltså Morgan/Fullblodskorsning. MEN... Vill man satsa på western, så är det ju tyvärr quarter som gäller!!! (Inge illa om Quartern... de är många gånger kanonfina!)

Och vill man avla fram en avkomma för ev. försäljning så är ju värdet på quarter... Skyhögt!!! (Till skillnad från andra buskkorsningar som min egen! :) )

Jag har tex. på en western träning (för en landslagsryttare inom western) fått höra... "Att som din häst går nu, är han värd 300.000:- OM han vore en QUARTER!!!" :rofl:

Det säger ju en del... Så TS är nog inne på rätt spår om hon vill tävla western och dessutom om hon får för sig att sälja, så blir det kooosing.

Redan för 2år sen när jag såg Farceur´s Fool´s Gold "Sonny" på framsidan av tidningen Lucky Rider var det kärlek vid första ögonkastet! :bow: Men just nu är jag mest inne på en Quarter eller Paint hingst.
Men någon gång kanske det blir Sonny. Är faktiskt väldigt frestad ;) men men...

I slut ändan kommer det nog bli tillåtet att ha OLWS hingstar i avel även i sverige (Tror jag). Blir säkert ett jäkla liv annars. ;)
Men tycker själv att det borde vara krav på att ston som ska betäckas med hingst som är bärare av OLWS (och andra genetiska defekter som kan leda till att fölen lider, dör mm) själv ska vara testade.

Hoppsan! postade dubbelt

Senast ändrad av en moderator:

Varför letar du en hingst med så mycket kvaliteter på gång, exteriör och meriter när stoet är rent ut sagt kass?

Att betäcka med en fin hingst landar på närmare 20 papp innan det är klart.
Ganska mycket lotteri för pengarna skulle jag vilja säga.

mvh Eva

:devil: Tack för den du! Den åsikten kan du ju hålla för dig själv!
Hur ser dina ut då????????????? Vill se!
Beskriv gärna vad som är sä Jävla kasst! Kom inte å säg nått om du inte kan säg vad det är! Tack!!!! :cool:

20.000kr?? Har hittat jätte många fina för 10 till 15.000kr.
Kan ju också berätta att dem bästa travhingstarna kostar över 100.000kr PLUS moms att betäcka med. Och dem bästa hopp & dressyr hingstarna kosta allt mellan 15.000kr och 100.000kr att betäcka med.
Så 20.000 är ju inte så farligt för en som lärt sig leva med andra priser!!!

Och är inte meningen med avel att avkomman för hoppnings vis blir bättre än både mor och far??????????????????????????
Men du kanske tycker att jag ska ta en jätte bra hingst som ser ut som skit och få en avkomma som är ännu "fulare" än mitt sto???????????????????????????????? ;)

:devil: Tack för den du! Den åsikten kan du ju hålla för dig själv!
Hur ser dina ut då????????????? Vill se!
Beskriv gärna vad som är sä Jävla kasst! Kom inte å säg nått om du inte kan säg vad det är! Tack!!!! :cool:;
Hur mina hästar ser ut är egalt i frågan. Det är knappast jag som lagt
ut mina hästar på ett internetforum för att hitta en passande hingst.

Stoets stam är medioker. Hon har en bockhov som du inte känner till hur den uppkommit. Hon har en mycket tråkig överlinje med svank som hon dessutom föräver i än högre grad till avkomman.
Därtill är hon svårriden.

20.000kr?? Har hittat jätte många fina för 10 till 15.000kr.
Kan ju också berätta att dem bästa travhingstarna kostar över 100.000kr PLUS moms att betäcka med. Och dem bästa hopp & dressyr hingstarna kosta allt mellan 15.000kr och 100.000kr att betäcka med.
Så 20.000 är ju inte så farligt för en som lärt sig leva med andra priser!!!
Innan det är klart med transporter, uppstallningsavgifter, UL, försäkring, vaccinationer och ev seminavgifter är du lätt uppe i 20.
Förärver sig då stoet så mycket som på tidigare avkomma samt en bockhov ovanpå det så är det mycket lotteri för pengarna.

Men det är ju dina pengar så det är ju bara att göra som du vill. Sedan är ju frågan om någon seriös hingstägare vill låta betäcka med ditt sto. Som hingstägare skulle jag inte vilja riskera att få avkommor liknande den hon redan gett.
Det är ju ingen merit direkt.

Och är inte meningen med avel att avkomman för hoppnings vis blir bättre än både mor och far??????????????????????????
Men du kanske tycker att jag ska ta en jätte bra hingst som ser ut som skit och få en avkomma som är ännu "fulare" än mitt sto???????????????????????????????? ;)

Ja det är precis det som är meningen. Därför skall man vara LIKA noga vid valet av STOET som hingsten.
Vad är poängen med att avla på en fin hingst med ett sto som är undermåligt? Eller vice versa.

mvh Eva

I slut ändan kommer det nog bli tillåtet att ha OLWS hingstar i avel även i sverige (Tror jag). Blir säkert ett jäkla liv annars. ;)
Men tycker själv att det borde vara krav på att ston som ska betäckas med hingst som är bärare av OLWS (och andra genetiska defekter som kan leda till att fölen lider, dör mm) själv ska vara testade.

Jag tror också att OLWS-bärarna kommer att få användas, såväl ston som hingstar. Handelshindret blir för stort annars, samt att det inte står i proporion till djurskyddet. Djurskyddet går ju också att värna på andra sätt.

Den avelsplan som tidigare skrevs av uppfödarna innehöll bl.a. "säkerhetsåtgården" att hingstägare (till positiva hingstar) skulle ha ansvar för att få se ett negativt test av stona före betäckning.

De hingstägare som nu så smått börjat marknadsföra sina positiva hingstar uttrycker krav på fritest av ston för att ta emot dem. Ingen, och allra minst hingstägarna, vill ju att det ska bli några sjuka föl.

Problemet som uppstått nu med en massa yttranden från olika håll, har säkert uppstått pga defektlistan, det visar artikeln i Ridsport som illustreras med en bild av krumma föl. Detta är ju något helt annat, dvs djur som lider. En OLWS-bärare gör ju aldrig det.

Måste bara få kommentera Cowsense genom att säga att jag tycker du har mycket kloka åsikter.

Liknande trådar

Avel Jag har ett 4 årigt sto halvblod/fullblod e. Fetcher N ee. Feliciano. Hon är ca 164 cm hög. Shainy är en otroligt smart häst med...
Svar
17
· Visningar
2 650
Senast: Görel
·
Avel Jag planerar att betäcka mitt korsningssto på 135cm (e. tinker u. russ/shettis/ardenner..) med en större hingst. Syftet är att jag vill...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
14 973
Senast: Ramona
·
L
Western Hej! Jag har bestämt mig för att sadla om till western och när jag nu står inför att köpa en ny häst tar jag tacksamt emot tips på...
Svar
16
· Visningar
2 357
Senast: Legendary
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka